دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت؛

محفل سلفی با کاورِ رسانه/ بازار سلفی‌های جیتکس داغ بود

محفل سلفی با کاورِ رسانه  بازار سلفی‌های جیتکس داغ بود
کارشناس اقتصاد دیجیتال در یادداشتی به حضور خبرنگارنما‌ها و عدم پوشش درست رسانه‌ای فناوری‌ها در جیتکس انتقاد کرد.
کد خبر : 937061

به گزارش خبرگزاری آنا، بهبود بشیری* در حالی نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ در دبی به کار خود پایان داد که تازه‌ترین فناوری‌های نوظهور جهان از قبیل هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، امنیت سایبری، بلاکچین، اینترنت اشیاء، و نوآوری‌های پایدار به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه فناورانه هر سال با تغییر تحولات نمایشی زیادی هر ساله نظر بازدیدکنندگان و فناوران را به خود جلب میکند.

هر نمایشگاه فناوری در نوع خود بی نظیر است، چون این جلب نظر شاید در وهله اول از فناوری‌های نوظهور و به روز باشد، اما با کمی تامل و بررسی فضای مجازی شخصی و غیر شخصی می‌توان دید که خیلی وضعیت اسف‌ناک‌تر از آن چیزی است که می‌بینیم.

برخی از بازدید کنندگان برای کسب تجربه، بعضی دیگر در راستای انتقال فناوری و انعقاد قرارداد با کشور‌ها و تعدادی برای سلفی!. با مروری بر فضای مجازی میتوان گرمی بازار سلفی‌ها را از فاصله ۱۱۹۸ کیلومتری تهران - دبی حس کرد.

تعداد عکس و سلفی‌ها با ربات، تصاویر گروهی در غرفه با بک نماد نمایشگاه جیتکس، ثبت تصاویر حین دست‌دادن‌های توخالی داغ داغ بود. خبری از محتوای درست از معرفی فناوری نبود. 

شاید با یک حساب سر انگشتی چند هزار ایرانی را در این نمایشگاه برای بازدید و سلفی دیده باشیم. ۱۰ شرکت دانش بنیان، ۱۲ شرکت بزرگ در دو محل نمایشگاه خودنمایی کردند. شاکله برگزاری هر نمایشگاهی همکاری‌های بین المللی است، اما بسیاری از افراد غیر مرتبطی که فقط در قالب فناور، اما تورطور رفتند چه آورده‌ای می‌توانند برای کشور داشته باشند؟.

سلفی‌هایی که با کاور و کارت رسانه در فضای مجازی منتشر شد کشور را چه سود! ظرفیت‌هایی که می‌توانست تیم‌های استارت‌آپی، نوپا و متخصصین دانشگاهی، دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر و ...  اکوسیستم مرتبط با فناوری هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، بلاکچین و ... باشند!

خبرنگارنما‌هایی که به جای پوشش این نمایشگاه بزرگ، مشغول استفاده از استخر‌های هتل‌ها انتشار عکس‌ها در فضای مجازی بودند چه تاثیری در ارتباط بین المللی ایران و سایر کشور‌ها با محوریت فناوری دارند؟

به نظر می‌رسد این سو مدیریت در استفاده از ظرفیت دولتی، شبه دولتی و خصوصی به نوعی شرایط دورهمی‌های خارج کشوری را فراهم می‌سازند که هیچ گونه نظارتی بر آنها نیست.

چندین سال آینده کشور‌های خارجی به درجه‌ای از پیشرفت در فناوری اطلاعات می‌رسند که کشور ما هرچه با سرعت پله‌های رسیدن به ترقی آن کشور‌ها را طی کند باز هم نمی رسد.

کارشناس اقتصاد دیجیتال*

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب