دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش:

سطح اعتقادی و باورهای دینی دانش آموزان رضایت‌بخش نیست/ رکن اساسی شکل‌گیری باورهای مذهبی خانواده‌ است

سطح اعتقادی و باورهای دینی دانش آموزان رضایت‌بخش نیست  رکن اساسی شکل‌گیری باورهای مذهبی خانواده‌ است
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: سطح اعتقادی و باورهای دینی دانش آموزان رضایت بخش نیست و رکن اساسی شکل‌گیری باورهای مذهبی خانواده‌ است.
کد خبر : 936197

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، جامعه در گذر زمان دچار تغییرات عدیده‌ای می‌شود. از پوشش گرفته تا زبان و گویش و اعتقاد و باورها! اما همه این تغییرات ظاهری و باطنی الزاما در راستای تکامل بشر نیست و خواستگاه‌های گوناگون و بعضا آسیب‌زا در پی دارند.

بی تردید پس از انقلاب دیجیتال و گسترش فضای مجازی و توسعه شبکه‌های اجتماعی که تبدیل به یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی میان انسان‌ها شد، آسیب‌ها و نشانه‌های تازه و ناشناخته‌ای در میان دانش آموزان پدید آمد. جذابیت رسانه و شبکه‌های اجتماعی علی‌رغم مخالفت و کنترل خانواده و مدرسه همچنان برای دانش‌آموزان زیبا و اغواکننده و محلی برای کشف ناشناخته‌هاست. دانش آموزی که در آستانه بلوغ است و فصل آزمون و خطا را طی می‌کند، می‌جنگند تا سهم خود را از این فضا داشته باشند.

همراه داشتن موبایل در مدرسه و ساعاتی که دانش‌آموزان در فضای مجازی هستند چالش مشترک خانه و مدرسه است. اما این پایان کار نیست. پیشتر یکی از معلمان برگزیده کشور گفته بود: «این روز‌ها که سرکلاس می‌روم تدریس به دانش‌آموزان سخت‌تر از گذشته شده است، مثلاً در درس مطالعات اجتماعی مخصوصاً وقتی بخش مدنی آن را تدریس می‌کنم و درباره حقوق اساسی صحبت می‌کنیم، با دانش‌آموزان چالش داریم، وقتی به آنها درباره قانون اساسی می‌گوییم بلافاصله سراغ آن را در واقعیت بیرونی کتاب می‌گیرند، می‌پرسند مگر در کتاب نگفته من باید آزادی بیان داشته باشم پس چرا در جامعه آن را نمی‌بینم.»

حال آنکه این موارد ممکن است در مسائل دینی و اعتقادی شدت بیشتری نیز به دنبال داشته باشد. از همین رو برای روشن شدن بیشتر مسئله و اینکه اساسا سطح اعتقادی دانش‌آموزان چگونه است، به سراغ مدیرکل قران، عترت و نماز آموزش و پرورش رفتیم تا ماجرا را از نظر یک مقام مسئول ارزیابی کنیم.

میکائیل باقری، مدیرکل قران، عترت و نماز آموزش و پرورش در گفتگو با خبرگزاری آنا با اعلام فاصله داشتن سطح اعتقادی دانش‌آموزان کشور از نقطه مطلوب گفت: همراه نبودن برخی خانواده‌ها با برنامه‌های اعتقادی، مذهبی و دینی مدارس، سبب کاهش باور‌های اصیل دینی دانش آموزان است.

وی درباره سطح ایمان به ارزش‌های مذهبی دانش آموزان کشور اظهار کرد: اگر بخواهیم سطح اعتقادی دانش آموزان را بررسی کنیم، نیازمند مجموعه تحقیق و پژوهش‌های دقیق و هدفمند هستیم.

مدیرکل قران، عترت و نماز آموزش و پرورش افزود: به طور کلی مباحث اعتقادی در بین دانش آموزان به دو بخش دانشی و کنشی تقسیم می‌شوند.

باقری ادامه داد: بخش کنشی همواره انعکاسی از تربیت دینی افراد می‌باشد؛ و بخش دانشی آن برخواسته از تعلیم نظری و عملی مباحث اعتقادی است که در راستای تحقق این مطلب، کتب درسی تألیف و تدریس می‌شوند.

مدیرکل قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش تاکید کرد: همانطور که در بخش دانشی مسائل اعتقادی نقش نظام تعلیم و تربیت از ستاد تا صف بسیار پررنگ است، در بخش کنشی آن نیز ایفای نقش خانواده از اهمیت بی بدیل و ویژه‌ای برخوردار است. به معنای واقعی در امر مقدس تربیت دینی نقش خانواده بسیار با اهمیت و بدون جایگزین است.

باقری با اعلام مطلوب نیودن سطح دینی دانش آموزان اظهار کرد: به عنوان یک مسئول در نظام تعلیم و تربیت کشور از وضعیت تربیت دینی دانش آموزان رضایت کامل ندارم و مهمترین دلیل آن هم باور نداشتن برخی خانواده‌ها به میزان تأثیر نقش آنها در رشد معنوی دانش آموزان و همراهی نکردن آنها با برنامه‌های اعتقادی، مذهبی و دینی مدارس و اولیا مدارس است.

وی اضافه کرد: این درحالی است که برخی اولیا از مبلغان و مربیان دلسوز دینی و قرآن دانش آموزان خود بدگویی نیز می‌کنند.

این مقام مسئول درنظام تعلیم و تربیت کشور تصریح کرد: چنانچه قرار باشد سطح اعتقادی دانش آموزان هم‌گام با حرکت رو به رشد جامعه پیش رفته و به نقطه مطلوب نزدیک‌تر شود، همه ارکان تاثیر گذار امر تربیت از اهمیت ویژه و یکسانی برخوردار است؛ و رکن اصیل خانواده سهم بسزایی در این حرکت دارد.

باقری با بیان اینکه در برخی موارد فعالیت‌ها و فرصت‌های تربیتی در مدرسه با ورود دانش آموز به محیط خانه از بین می‌رود، تصریح کرد: چنانچه دغدغه تربیت دینی و اعتقادی اسلامی در خانه و مدرسه یکسان باشد آن گاه می‌توانیم اهداف تربیتی نظام تعلیم و تربیت کشور و مسیر رسیدن به قله‌های تربیت دینی را به درستی دنبال کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب