دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1403 - 00:03
فعال فرهنگی در گفت‌و‌گو با آنا:

شعرای جوان دایره کلمات خود را گسترش دهند/ زیارت جامعه کبیره؛ جامع و پرمعنا

شعرای جوان دایره کلمات خود را گسترش دهند  زیارت جامعه کبیره؛ جامع و پرمعنا
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد بوشهر تأکید کرد: برای جوانانی که علاقه به عرصه شعر و تغزل دارند، لازم است که دایره کلمات خود را گسترش دهند.
کد خبر : 936099

خبرگزاری آنا؛ فعالیت‌های فرهنگی به علت گستردگی و تنوع دیدگاه‌ها، فعالیت‌هایی دیربازده هستند و رسیدن به مقصود در این حوزه، نیازمند کار مداوم و مستمر است.

برای مقبولیت فعالیت‌های فرهنگی توسط جامعه باید علاوه بر برنامه‌ریزی‌های دقیق و همسو با جامعه، این برنامه‌ها دارای مبلغان و مجریانی توانمند و مورد اعتماد در جامعه باشند تا اهداف ترسیم شده، محقق شود.

در حقیقت، تأثیرگذاری یک فعالیت فرهنگی بسته به میزان کارآمدی و اثربخشی روش‌های اجرایی آن، به اجراکنندگان آن نیز بستگی دارد، از این رو، بسیاری از نهاد‌های فرهنگی و پرمخاطب جامعه همواره درتلاشند تا با اجرای برنامه‌هایی مشارکتی مخاطبان خود را تجمیع، و توجه گستره بیشتری را معطوف کنند.

چند سالی است که دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از نهاد‌های پرمخاطب جامعه، (اعم از دانشجویان، دانش‌آموزان و کارکنان، استادان و خانواده‌های آنان)، مسائل فرهنگی را دغدغه‌مند به‌عنوان یک اولویت برگزیده و با مأموریت‌گرایی، برنامه‌های اثرگذار و پرمخاطب را تدوین و اجرا کرده است.

در این راستا چند سالی است که دانشگاه آزاد اسلامی با برنامه جشنواره سراسری امامت و مهدویت در تمام استان‌ها در عرصه‌های فرهنگی بسیار پرقدرت ظاهر شده و یکی از برنامه‌هایی که در ذیل این جشنواره، بسیار خوش درخشیده، جشنواره ملی مشاعره علوی استان بوشهر است که در این استان و در کشور با استقبال مخاطب و مسئولان مربوط همراه بوده است.

جشنواره ملی مشاعره علوی برنامه‌ای مشارکتی است که تقریباً تمامی نهاد‌های اثرگذار فرهنگی علاوه بر دانشگاه آزاد اسلامی در آن نقش دارند که از این جمله می‌توان دانشگاه و مراکز آموزشی استان بوشهر، صدا و سیما، بنیاد بین‌المللی غدیر، بسیج اساتید و بسیج رسانه، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی شهر و ... را ذکر کرد.

خبرنگار آنا در این راستا با حجت‌الاسلام مسعود داستار مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر از متولیان فرهنگی در دانشگاه درباره مسائل فرهنگی، اثرگذاری شعر و ادبیات و مقوله فرهنگ گفت‌و‌گویی ترتیب داده که در زیر می‌خوانیم:

فرهنگ از مباحث مقوله کیفیت است

آنا: با توجه به اینکه سال‌هاست در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنید و ادبیات و شعر یکی از ابزار مهم در این مقوله است، شعر برای شما چه معنا و ارزشی دارد؟

داستار: مشاعره و قالب‌های ادبی مانند نثر و شعر یک قالب زیبا، لطیف، مؤثر و سرشار از احساسات برای ابراز عواطف درونی یک فرد است تا هرچه را که دوست داشته و به آن اعتقاد دارد را در یک قالب بسیار خوشایند و مورد پذیرش جامعه بیان کند.

در علم منطق که یک صنعت و روش گفت‌وگوست، پنج صنعت ثبت شده، نخست برهان، دوم مغالطه، سوم خطابه و سخنرانی، چهارم جدل و پنجم شعر که علمای اهل منطق برای هرکدام آثاری را برای گفت‌وگو بیان کرده‌اند و یکی از زیباترین و تأثیرگذارترین قالب‌ها همین شعر است که بر عمق جان‌ها تأثیر می‌گذارد.

آنا: وضعیت فرهنگی کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

داستار: فرهنگ از مباحث مقوله کیفیت بوده و ارزیابی آن بسیار دشوار است و در طول زمان قابل لمس نیست و پیدایش آثار آن به سرعت و در کوتاه‌مدت خود را نمایان نمی‌سازد و در کشور ما هم باید با همین نگرش واقع‌گرایانه نسبت به فرهنگ و مسائل فرهنگی، توجه شود.

در مجموعه آموزش عالی و دانشگاه‌ها هم نهاد‌های متعددی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی تعریف شده و در ساختار دانشگاه برای این مسئله پیش‌بینی شده است. در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر سال‌هاست که مسئله فرهنگ برای تمام مسئولان و تصمیم‌سازان دانشگاه مورد تأکید به حمایت است.

اشعار آیینی؛ تعظیم مقوله‌های معناباوری و هنجار‌های پذیرفته شده جامعه/ توفیق گرانی است شما را اگر آن قدر بدانی

در یک جمع‌بندی کلی باید گفت کار‌های مفید و اثرگذار بسیاری انجام شده و قابل قبول است، اما بدون تردید تا آرمان و آنچه که به‌عنوان وظیفه بر دوش تک‌تک متولیان نهاد‌های مختلف جامعه بوده که همانا پیاده‌سازی و مقدمه‌سازی تمدن نوین اسلامی برای نگرش آخرالزمانی و مهدوی، همچنان فاصله داریم و باید در این زمینه تلاش‌های مضاعف کرد.

آنا: با این علاقه‌مندی‌تان به حوزه شعر، خودتان بیشتر به چه شاعر یا سبک شعری گرایش دارید؟

داستار: با توجه به اینکه نزدیک به سه دهه پیش در دوران دبیرستان با اشعار آیینی و اشعار سنتی آشنا شدم علایق حقیر به این سمت متمایل شد و قالب‌هایی مانند مثنوی، غزل و برای موارد هم از دوبیتی و رباعی بهره می‌برم.

آنا: تعریف شما از شعر آیینی چیست؟

داستار: اشعار آیینی تعارف خاص خودش را دارد و عمدتاً تعظیم مقوله‌های معناباوری، ارزش‌ها و هنجار‌های پذیرفته شده جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنا: با توجه به اینکه شما دستی بر آتش دارید و شعر می‌سرایید، چه نکاتی را برای شاعران جوان توصیه می‌کنید؟

داستار: برای جوانانی که علاقه به عرصه شعر و تغزل دارند، لازم است که دایره کلمات خود را گسترش دهند و ضمن یادگیری قالب‌های شعری، مداوم خود را با اشعار مأنوس کنند.

قالب شعر با روحیات جوانان سازگارتر است

آنا: به نظر حضرتعالی برگزاری مشاعره در دانشگاه‌ها چه فایده‌ای دارد؟

داستار: در دانشگاه‌ها پرداختن به مشاعره هم رعایت یک قالب ارزشمند علمی، ادبی و فرهنگی است که میان دانشگاهیان مورد پذیرش است و از سویی قالب شعر با روحیات جوانانی که آرمانگر هستند بیشتر می‌تواند مورد اقبال قرار گیرد تا به این وسیله مفاهیم ارزش‌های اصیل به این نسل پرسشگر و جستجوگر منتقل کرد.

آنا: آیا خاطره‌ای زیبا از سال‌های خدمت خودتان در حوزه شعر دارید؟

داستار: بله، خاطرات بسیار است. کار با نسل جوان و پرنشاط و پرجنب و جوش، سرشار از لحظات به‌یاد ماندنی است، اما چند صباح پیش، برنامه فرهنگی با عنوان مشاعره حسینی در دانشگاه برگزار و به‌عنوان پیش رویداد جشنواره ملی مشاعره علوی قلمداد شد.

شور و اشتیاق شرکت‌کنندگان و والدین دانشجویان و دانش‌آموزان در من شعفی ایجاد کرد که چند بیتی رو سرودم که بیان می‌کنم:

آنگاه که بر جمع شما چشم گشودم / جز عشق علی شاه نجف هیچ ندیدم
گویا که مشاعره در این دانشگاه / سنّت شده با گوش دلم شعر شنیدم
خوش ما و شما را که به توفیق الهی / گرد آمده در مهد رئیس‌علی دلواری
گفتید و شنیدیم و بدیدند دو دیده / باریدن چشم از شعَف آنچه که دیده
استاد که در شعر و ادب فخر زمان است / نامش چو نبی محمدی درّ گران است
شعر از هدف، جامعه، امام هادی گفتن / خوش منظره جامعه علیّ اعلی جستن
گل گفتن و دُر سفتن از این خرمن عالی / توفیق گرانی است شما را اگر آن قدر بدانی
گویند اگر خاک شوی ابو تراب است پدر / مسعود بسی خاک‌تر از گرد عبای حیدر

آنا: با توجه به اینکه زیارت جامعه کبیره محور امسال جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد است، جایگاه این زیارت کجاست؟

داستار: زیارت جامعه کبیره زیارتی جامع، کامل، زیبا، خواندنی، پرمعنا و دربرگیرنده بسیاری از معانی است و این زیارت توسط امام هادی علیه‌السلام در پاسخ به درخواست یکی از شیعیان به نام موسی ابن عمران نخعی که از امام درخواست کرد، مطلبی فاخر، پرمحتوا، نغز و توصیفی درباره اهل‌بیت علیهم‌السلام بیان کند، گفته شد که نشان می‌دهد، یک درخواست ارزشمند چگونه به یک پاسخ ارزشمندتر ختم می‌شود.

کتب بسیار ارزشمندی توسط علما در طول تاریخ براساس زیارت جامعه کبیره به نگارش درآمده و این زیارت به حدی، جامع و قوی بوده که در طول تاریخ اسلام، بسیاری از آن برای ایجاد انحرافات استفاده کرده‌اند.

در سوی دیگر، اشعار بسیار زیادی از شعرای بزرگ آیینی کشور و جهان اسلام از زیارت جامعه کبیره الهام گرفته شده که یا به‌صورت عینی از کلمات و جملات این زیارت پرمحتوا یا با اشاره به فراز‌ها و به‌صورت مصادیقی از مفهوم زیارت جامعه کبیره سروده شده‌اند.

این نشان می‌دهد که اگر تمدن اسلامی بر جامعه حاکم باشد، اندیشه جامعه محور حکمفرما خواهد شد و جامعه اندیشه محور، جامعه‌ای است که قدرت صبر، شکیبایی، فداکاری و بسیاری از مضامین اخلاقی در آن حکمفرماست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب