۰۶/ فروردين /۱۴۰۴
00:03 09 / 11 /1403

مکتب مهدویت؛ شرط تحقق تمدن نوین اسلامی

مکتب مهدویت؛ شرط تحقق تمدن نوین اسلامی
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: مکتب مهدویت، شرط تحقق تمدن نوین اسلامی بوده و هدفمندی خلق بشر برای رسیدن به درجه آگاهی و بلوغ انسانی را یادآور می‌شود.

حسین صفری عضو هیئت علمی دانشگاه و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره مکتب مهدویت اظهار کرد: در تعبیر و تفسیر واژه «مهدی» آن را به معنای ره‌یافته و هدایت‌شده و کسی که اعاده کننده دین و عدالت است بیان می‌دارند و واژه مهدویت به معنای روش، رفتار، فکر و عقیده‌ای بوده که منتسب به حضرت مهدی (عج) است. مذهب تشیع که بر نگاه حکمی استوار بوده، نوعی دین‌مداری بر پایه تعقل است که در آن عدالت‌ورزی و عدالت‌محوری نقش بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تحولی در نظام حکمرانی بود که در آن مبتنی بر تعقل جامعه نخبگانی، تصویر سیر حرکتی، از انقلاب تا نظام و از نظام تا به شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی ترسیم شد، عنوان کرد: این مسیر با تکیه بر جهان‌بینی مکتب مهدویت قوام گرفته و نتیجه‌بخش خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تبیین مهدویت از منظر علامه طباطبایی گفت: آیت‌الله فقهی از شاگردان علامه طباطبایی در تبیین نظر وی درباره مهدویت عنوان داشت که آیات بیّنه‌ای در قرآن در راستای اثبات مکتب مهدویت و توجه ویژه به آن وجود دارد. به‌عنوان نمونه از آیات اثبات وجودی تحقق این مهم به‌عنوان حادثه‌ای که وقوع آن در دنیا انتظار می‌رود به آیه شریفه ۲۱۰ سوره بقره اشاره می‌فرماید. در این آیه آمده که آیا انتظار دارند که خداوند و فرشتگان سوار بر ابر‌ها شده، نزد آنها بیایند و تکلیف‌ آنها یکسره شود؟ و یا اینکه سرنوشت معین شده و بازگشت امور همه با خداست؟

گوشتیران
قالیشویی ادیب

صفری اضافه کرد: این آیه بیانگر رجعت و ظهور بوده و با بحث قیامت متفاوت است. در مسئله رجعت و ظهور، حق ظاهر شده، حقیقت روشن می‌شود و جهالت از میان می‌رود. بنا به نظر وی در توصیف ایام ظهور آمده که دنیا به کام اهل تقوی خواهد بود. معبود دیگری جز ذات احدیت خودنمایی نمی‌کند و نشانه‌ای از رذایل اجتماعی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه به چه دلیل علم بر این مباحث برای همه انسان‌ها محقق نمی‌شود، توضیح داد: امام صادق(ع) فرمودند که علم به آموختن نیست؛ بلکه نوری است که خداوند در قلب هرکس که بخواهد قرار می‌دهد. طریقت ادراک، شناخت و فهم این‌گونه علوم متفاوت بوده از بارزه‌ها و شاخصه‌های فهم حقیقت عبودیت آن است که انسان خود را مالک بر هیچ چیزی نداند و هر کس باید در باطن خویش حقیقت عبودیت را دریابد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی بیان کرد: علامه طباطبایی برای حصول به این دسته از علوم بر اساس کشکول شیخ بهایی این‌گونه بیان کرد، بزرگی گفت که پروردگارا چگونه بر تو راه پیدا کنیم؟ و خداوند پاسخ داد: نفست را ترک کن و به‌سوی من بیا. بدین ترتیب درمی‌یابیم که مکتب مهدویت با فهم شرایط کمال انسانی، دو راه منفک نیست. طریقت حصول حقیقت می‌تواند از طریق مکتب مهدویت باشد.

صفری با اشاره به مهدویت در اندیشه شهید مرتضی مطرح کرد: از دیدگاه شهید مطهری همه ادیان الهی و ابراهیمی بر این عقیده استوار هستند که در آخرالزمان مردی ظهور می‌کند، دنیا را پر از عدل و داد کرده و دولت حق را برپا می‌دارد. این شهید نیز همانند علامه طباطبایی برای اثبات مکتب مهدویت به قرآن استناد می‌کند که ازجمله این موارد می‌توان به آیه ۱۰۵ سوره انبیا، آیه ۵ سوره قصص و آیات ۳۲ و ۳۳ سوره توبه اشاره کرد.

مکتب مهدویت؛ شرط تحقق تمدن نوین اسلامی

وی با بیان اینکه شهید مطهری تعبیر صاحب را از حضرت مهدی(عج) داشتند، تشریح کرد: ازنظر استاد مطهری مکتب مهدویت می‌تواند انسان‌ها را به تقدیر یا توکل و یا صبر سوق دهد که در طول تاریخ، تأویل انسان‌ها به این‌گونه معانی بود. تفاسیر مختلف امکان بدعت در دین را دارد، حضور ولی‌عصر(عج) تجلی حق بوده و حقیقت را معین می‌کند و این تبیین واژه صاحب است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی ادامه داد: شهید مطهری انتظار را بر دو قسمِ سازندگی و اشاعه گناه تقسیم‌بندی کرده است، اشاعه گناه وجه ویرانگری و منفی دارد؛ اما آنچه ما را به‌سوی تمدن اسلامی سوق می‌دهد، اشاعه تفکر سازندگی بوده این خط‌مشی فکری به نوعی محرک نیرو‌ها و سرمایه‌های اجتماعی بوده و ارزش‌آفرین خواهد بود.

صفری با بیان اینکه مکتب مهدویت صرفاً پا در گذشته نداشته و از آینده تاریخ نیز سخن می‌گوید، تبیین کرد: تأکید بر حاکمیت اراده ذات احدیت است و نه نظام اومانیستی و انسان محوری که سرنوشت انسان را به‌گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کند. مکتب مهدویت کمال‌گرایی انسان و الگوی انسان کامل را یادآور می‌شود. انسان کامل همان انسانی است که طبق فرمایش امام علی(ع) از صبحگاهان تا شامگاهان، جام حکمت و معرفت می‌نوشد.

وی با بیان اینکه مکتب مهدویت همان نظام فکری حکمی است که در آن انسان‌ها به جستجوی حکمت، عدل، خیر، سعادت و امید نیل می‌کنند، اضافه کرد: مکتب مهدویت، شرط تحقق تمدن نوین اسلامی بوده و هدفمندی خلق بشر برای رسیدن به درجه آگاهی و بلوغ انسانی را یادآور می‌شود.

به گزارش آنا، چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی ۶۲ واحد استانی دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر همچنین مشاهده نتایج می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر