دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شکل‌گیری زنجیره ایده تا اجرا در نخستین مرکز نوآوری و کارآفرینی شریف + فیلم

شکل‌گیری زنجیره ایده تا اجرا در نخستین مرکز نوآوری و کارآفرینی شریف + فیلم
یک تیم دانش‌آموزی در نخستین مرکز نوآوری و کارآفرینی شریف توانستند ایده خود را به محصول تبدیل کنند و ساز و کار اجرای ایده را فناورانه بیاموزند.
کد خبر : 935879

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نخستین مرکز نوآوری و کارآفرینی شریف بیش از یک دهه پیش در حالی آغاز به‌کار کرد که شاید این میزان فناوری در زندگی روزمره مردم جاری نشده بود. مرکز نوآوری تخصصی برنامه نویسی دانش‌آموزی لنسر شریف اکنون درصدد است تا دانش‌آموزان با آخرین فناوری‌های نوین در حوزه‌های برنامه‌نویسی و رباتیک و هوش مصنوعی آشنا و به‌کارگیری آنها را فراگیرند.

این مرکز فناور فعالیت خود را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با اهدافی، چون آموزش مهارت‌های برنامه‌نویسی به دانش‌آموزان و نوجوانان، ترویج فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در میان دانش‌آموزان، کمک به دانش‌آموزان در توسعه تفکر نقادی، حل مسئله و مهارت‌های کار تیمی، ایجاد فرصت‌های شغلی و کارآفرینی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و... از سال ۱۴۰۰ تاکنون فعالیت می‌کند.

بخش اول مصاحبه با عنوان افتخار آفرینی دانش آموزان ایرانی در اختراعات جهانی نوآورانه منتشر شد و بخش دوم مصاحبه را در ذیل می‌خوانیم؛

ارائه خدماتی از این دست وقتی برای کودکان و نوجوانان تخصصی ارائه شود آنهم مرکزی که منتسب به دانشگاه صنعتی شریف است؛ به خودی خود آنقدر دارای جذابیت است که بخواهیم با مدیران این مجموعه فناور به گپ و گفت بنشینیم. از همین رو ساعاتی را در خبرگزاری علم و فناوری مهمان ما بودند تا از خدمات علمی و فناورنه این مجموعه سخن بگویند؛ با هم گفت‌وگوی رامبد دانش پژوه مدیرعامل مرکز نوآوری لنسر شریف را می‌خوانیم.

 


آنا: اقداماتی که در این مرکز پژوهش انجام می‌دهید را تشریح بفرمایید؟

درصدد هستیم اکوسیستم فناوری را برای دانش‌آموزان تکمیل کنیم

دانش‌پژوه: این مرکز نوآوری یک مرکز تخصصی رباتیک هوش مصنوعی اینترنت اشیا برای دانش آموزان است. این مرکزی است که تلاش دارد اکوسیستم فناوری را برای دانش آموزان تکمیل کند و دانش‌آموزان را از مرحله آموزش به مرحله‌ای برساند که به محصول برسند. در این راه کمک می‌کند ایده‌های جدید خلق کنند.

همچنین این مرکز در کنار آموزش‌های تخصصی، آموزش‌های پایه‌ای که برای زندگی آینده دانش‌آموزان مورد نیاز است را آموزش می‌دهد. مسیر روشنی از زندگی آینده را برای آنها ترسیم می‌کند تا دانش‌آموزان دانسته در مسیری گام بردارند که آموزش‌ها را تکمیل کنند و به مرحله نبوغ استاندارد‌ها و خلق ایده و ساخت ایده‌ها برسند.

آنا: چند دانش آموز در مرکز لنسر وجود دارد و به چند ایده می‌پردازید؟

دانش‌پژوه: مرکز نوآوری در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند. یک بخش آموزش‌های حضوری است که خود دانش‌آموزان در مرکز نوآوری حضور پیدا می‌کنند. بخش دیگر آموزش‌ها در داخل مدارس انجام می‌شود. یعنی اعزام اساتید به مدارس و پژوهش سرا‌های دانش آموزی است و بخش دیگری از آموزش‌ها به صورت آنلاین و آفلاین است تا دانش آموزانی که در مناطق دور هستند و امکان دسترسی به امکانات مرکز را ندارند، بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

در این مسیر مرکز نوآوری سعی کرده که مسئولیت اجتماعی خودش را انجام دهد. مثلا آموزش مدارس شبانه روزی کل کشور بالغ بر ۱۵۰ هزار دانش آموز را در دستور کار خود دارد. اجرای بوت کمپ‌های اینترنت اشیا برای شهرستان‌های استان تهران، استان آذربایجان غربی از دیگر دستاورد‌های مرکز نوآوری است که در دستور کار است. ان شاءالله خداوند توانایی بدهد تا بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.

مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری آنا با رئیس هیئت مدیره مرکز نوآوری لنسر شریف قابل مشاهده است.

آنا: شرایط ورود به لنسر چیست؟

نقطه شروع دانش‌آموزان در مرکز نوآوری لنسر مهم است

دانش‌پژوه: در این مرکز مهم است که دانش آموز از چه نقطه‌ای شروع می‌کند و به کجا می‌رسد؛ به همین علت یک فرمت را در اختیار دانش آموز قرار می‌دهیم. اصلا مهم نیست دانش آموزی که وارد می‌شود از قبل تخصص دارد یا خیر. چه پایه سنی است و با چه شرایطی وارد مجموعه می‌شود. در ابتدا، دانش‌آموزان را استعدادیابی می‌کنیم و توانمندسازی را انجام می‌دهیم.

دانش‌آموزانی که شروع به آموزش می‌کنند و سن کمی دارند، باید از برنامه نویسی‌های بلوکی و یا رباتیک‌های ساده‌تر شروع کنند و بعد از آن ترکیب الکترونیک، مکانیک را با هم دارند و به مرور برنامه‌نویسی هم اضافه می‌شود. با این کار ترکیب سه شاخه الکترونیک، مکانیک و برنامه نویسی را داریم که در مجموع هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهد.

دانش‌آموزان در این مرکز نوآوری برنامه نویسی‌های مختلف را یاد می‌گیرند. آنها براساس توانمندی با هم گروه و تیم تشکیل می‌دهند و در مسابقات کشوری و جهانی می‌توانند شرکت کنند.

یادگیری هنر در کنار آموزش‌های تخصصی ضرورت دارد

در کنار تمام این آموزش‌ها، هنر دانش‌آموزان را مدنظر قرار می‌دهیم. تفاوت مرکز نوآوری با سایر مراکز آموزشی در این است که دانش‌آموزان علاوه بر آموزش‌های تخصصی اعم‌از هوش مصنوعی، رباتیک، برنامه‌نویسی که یاد می‌گیرند، با هنر‌هایی نظیر فن بیان، زبان انگلیسی و یا ساخت محتوا و تولید محتوا و ساخت انیمیشن آشنا می‌شوند تا بتوانند هنر را در کنار آموزش‌های تخصصی داشته باشند.

آنا: نکته پایانی؟

دانش‌پژوه: هدف ما از تمامی این مسابقات و جشنواره‌ها و چالش‌هایی که دانش‌آموزان با آن مواجه می‌شوند، آموزش و کسب تجربه است. این مسابقات و کار‌های گروهی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا یاد بگیرند، با چالش‌های اصلی زندگی‌شان روبرو شوند. قصد مرکز نوآوری لنسر شریف این است که به این آموزش‌ها کمک و دانش‌آموزان را برای زندگی در دنیای آینده که عصر دیجیتال است، آماده کند تا بتوانند با آمادگی کامل به استقبال دنیای جدید بروند.

همچنین در این زمینه با منتور دانش‌آموزان نیز گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانیم:

آنا: شما در چه زمینه‌ایی دانش‌آموزان را راهنمایی می‌کنید؟

ساجدی: جوانه‌های روسیه یک مسابقه دو مرحله‌ای بود که دانش‌آموزان لنسر در مرحله اول آن موفق شدند؛ همچنین فایل را به صورت غیرحضوری آپلود کردند، بعد از دفاع به مرحله دوم راه پیدا کردند و یک دفاع آنلاین داشتند. این مسابقه زیر نظر دولت روسیه، یونسکو و دانشگاه ام‌دی روسیه بود که دانش‌آموزان موفق به کسب مقام دوم و مدال نقره شدند.

آنا: در مورد اعتبار سنجی مسابقات بفرمایید؟

ساجدی: مسابقاتی که از طرف سازمان جهانی معرفی می‌شوند، شبیه یک سازمان یکپارچه است که مسابقاتی که معتبر هستند را به افرادی که به شرکت در جشنواره‌ها تمایل دارند مانند سازمان فیفا، معرفی می‌کند. این مسابقه از طرف دولت، دانشگاه و همچنین یونسکو حمایت می‌شود و این از تعداد شرکت کننده و همچنین از شرکت‌هایی که حامی رویداد هستند، مشخص است. در مرحله اول تقریبا هزار و ۲۰۰ و مرحله دوم ۹ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

آنا: در پایان آینده این بچه‌ها را چطور می‌بینید؟

ساجدی: دانش‌آموزان یاد گرفتند تا ایده‌های خودشان را باور کنند. زمانی‌که فردی به مرحله خلق کردن می‌رسد، ذهنیت فرد نسبت به موضوعات مختلف خیلی متفاوت می‌شود و در همه مراحل زندگی به دنبال راه حل دادن و خلق کردن هستند، حال این دانش‌آموزان به مرحله خلق کردن رسیدند و آینده روشنی در انتظارشان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب