دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1403 - 09:33

تصاویر نجومی چهاردهم مهر (۵ اکتبر)

تصاویر نجومی چهاردهم مهر (۵ اکتبر)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 934557

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

در قرن هجدهم، ستاره‌شناسی به نام چارلز مسیه آسمان فرانسه را به دنبال دنباله دارها جستجو کرد. او فهرستی از اجرام را که دنباله دار نبودند تهیه کرد. شیء نجومی که در پایین می‌بینید جرم شماره 27 در آن لیست است. امروزه ستاره شناسان آن را به عنوان یک سحابی سیاره ای می‌شناسند. با این حال ممکن است در یک تلسکوپ کوچک شبیه یک سیاره گرد به نظر برسد!

مسیه 27 (M27) نمونه ای عالی از یک سحابی است که از ستاره ای خورشیدمانند که سوخت هسته ای خود را مصرف کرده تشکیل شده است. لایه‌های بیرونی ستاره به فضا پرتاب می‌شوند و سحابی را ایجاد می‌کنند. درخشش این سحابی از اتم‌هایی می‌آید که توسط نور شدید فرابنفش ستاره ایجاد شده است.

مسیه 27 که گهگاه سحابی دمبل نیز نامیده می‌شود، ابر گازی متقارنی است که بیش از 2.5 سال نوری وسعت دارد و در فاصله 1200 سال نوری از ما در صورت فلکی روباهک(Vulpecula) قرار دارد. این تصویر رنگی جزئیات چشمگیری را در ناحیه مرکزی و نقاط کم نورتر را در‌هاله بیرونی سحابی نشان می‌دهد.  اعتبار تصویر و حق چاپ تصویر به فرانچسکو اسفرلازا (Francesco Sferlazza) و فرانکو اسگوگلیا (Franco Sgueglia) می‌رسد.

تصاویر نجومی چهاردهم مهر (۵ اکتبر)

تصویر روز skyandtelescope

این تصویر توسط فرناندو منزس (FERNANDO MENEZES)  در مونهاز برزیل در تاریخ/زمان 11 سپتامبر 2023 تا 21 سپتامبر 2023  با تجهیزات تلسکوپ سه‌گانه اسپریت 150 میلی متری ZWO ASI 6200MC ، ابزار نصبی CEM120  ثبت شد. تصویر با استفاده از Adobe Photoshop، ASTAP، SGP، PHD2، و PixInsight پردازش و ضبط شده است. 

تصویر را با جزییات کامل نجومی می‌توانید اینجا ببینید.

تصاویر نجومی چهاردهم مهر (۵ اکتبر)

تصویر روز earthsky

در تصویر دنباله دار C/2023 AS (Tsuchinshan-ATLAS) در تاریخ 3 اکتبر 2024  نمایش داده شده است. محل ثبت عکس پونتا بالاندرا، جمهوری دومینیکن است. زمان ثبت عکس 5:40 صبح است. عکس توسط فردی به نام جان فون آلن (John Van Allen|) گرفته شده است.

عکاس در رابطه با تصویر خود می‌گوید: «من دید واضحی از اقیانوس اطلس از پونتا بالاندرا داشتم. تلسکوپ RST-135 خود را با استفاده از ستاره قطبی و سایر اجرام نجومی به طور دقیقی تنظیم کردم. منتظر ماندم و تماشا کردم که دنباله دار از اقیانوس بالا آمد. متأسفانه برخی از ابرهای آسمان در ابتدا دید مرا مسدود کردند. منظره فوق العاده ای بود. ای کاش با ظاهر شدن دم دنباله دار و به دنبال آن یک ویدیو شروع می‌کردم! بعد از چند دقیقه با وجود ابرها عکس گرفتم. هوا گرم (حدود 80 درجه فارنهایت) و بسیار مرطوب بود، چون ویلای من درست در کنار ساحل است.»

عکاس از یک تلسکوپ رفرکتور TV60 با چشمی 36 میلی متری Baader که روی درایو ‌هارمونیک RST-135 Rainbow Astro نصب شده استفاده کرد. شارژ رفرکتور از طریق چهار باتری Li-Ion شانزده ولتی DC تأمین می‌شد که همگی روی یک سه پایه نظامی سبک وزن انگلیسی بودند. عکس سپس با یک گوشی اندرویدی سامسونگ N9600 با یک هولدر Celestron NexYZ گرفته شد.

تصاویر نجومی چهاردهم مهر (۵ اکتبر)

تصویر روز astronomy

این تصویر توسط دیوید جویس (David Joyce) از کنتاکی ثبت شده است. سحابی سنجاقک (Sharpless 2-114) در سیگنوس قرار دارد. این سحابی از نوع سحابی‌های انتشاری ضعیف است. درخشش این سحابی عمدتاً به دلیل خط طیف نوری سرخ عمیق مرئی اتم هیدروژن است. البته انتشار کمی در طول موج‌های OIII یا SII نیز وجود دارد. این تصویر 18.5 ساعت داده‌ها را نشان می‌دهد و با یک دوربین 2.8 اینچی f/6 گرفته شده است.

تصاویر نجومی چهاردهم مهر (۵ اکتبر)

.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب