دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1403 - 14:35
حقایق نجومی 42؛

آیا سیارات فراخورشیدی هم دارای قمر هستند؟

آیا سیارات فراخورشیدی هم دارای قمر هستند؟
اگر سیاره‌ای فراخورشیدی در منطقه قابل سکونت باشد و همچنین دارای قمر بزرگی نیز باشد، این امر می‌تواند باعث تثبیت شرایط اقلیمی سیاره و به تبع آن فراهم‌کننده وضعیت حیات شود.
کد خبر : 934340

به گزارش خبرگزاری آنا، جستجوی قمرهایی مانند ماه در اطراف سیارات فراخورشیدی یکی از حوزه هیجان‌انگیز در نجوم و فضا است. سیارات فراخورشیدی اجرامی هستند که به دور ستارگانی خارج از منظومه شمسی می‌چرخند. برخی از این سیارات می‌توانند مانند زمین قمر داشته باشند.

دانشمندان فکر می‌کنند که قمرها می‌توانند روی محیط زیست سیاره میزبان تأثیر بگذارند. برای مثال زمین یک قمر بزرگ دارد که به شکل‌گیری وضعیت سیاره ما کمک کرده و باعث ثبات آب و هوای زمین شده است. اگر سیارات فراخورشیدی قمرهای مشابهی داشته باشند، احتمالاً این امر به شکل گیری آب و هوای مناسب برای برقراری حیات در آنها کمک می‌کند.

بسیاری از سیارات فراخورشیدی در منطقه‌ای نسبت به ستارگان خود قرار دارند که بنا به تعریف‌های ما «قابل سکونت» تلقی می‌شود. شرایط در این منطقه برای وجود آب مایع مناسب است و همانطور که می‌دانیم آب برای تشکیل حیات ضروری است. اگر سیاره‌ای فراخورشیدی در منطقه قابل سکونت باشد و همچنین دارای قمر بزرگی نیز باشد، این امر می‌تواند باعث تثبیت شرایط اقلیمی سیاره و به تبع آن فراهم‌کننده وضعیت حیات شود.

ستاره شناسان هزاران سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از این سیارات می‌توانند قمر داشته باشند. یک مطالعه در سال 2018 تخمین زد که بیش از نیمی از سیارات فراخورشیدی در کهکشان ما حداقل میزبان یک قمر هستند. این یافته قابل توجه است زیرا شانس یافتن حیات در نقاط دیگر جهان را افزایش می‌دهد.

در بین سیارات فراخورشیدی که تاکنون کشف شده‌اند، یکی از بهترین کاندیداها (سیاره‌ای که قمری مانند ماهِ زمین دارد)، سیاره‌ای در منظومه تراپیست-1 (TRAPPIST-1) است. این منظومه دارای چندین سیاره به اندازه زمین است و تعدادی از آنها در منطقه قابل سکونت قرار دارند. اگر این سیارات قمر نیز داشته باشند، می‌توانند محیطی را ایجاد کنند که از انواع مختلف حیات پشتیبانی کند. دانشمندان به ویژه به سیاره روئائوموکو (Ruaumoko)  توجه نشان می‌دهند که به طور بالقوه می‌تواند قمر داشته باشد و ممکن است شرایط مساعدی برای حیات به وجود آورد.

آیا سیارات فراخورشیدی هم دارای قمر هستند؟

تحقیقات در مورد اقمار خارج از منظومه شمسی هنوز در مراحل اولیه است. دانشمندان از تلسکوپ برای مطالعه نور ستارگان و تعیین اینکه آیا سیاراتی به دور آنها می‌چرخند یا نه استفاده می‌کنند. آنها همچنین به دنبال نشانه‌هایی از وجود قمر اطراف سیارات هستند که کاری چالش‌برانگیز است زیرا این اجرام نجومی می‌توانند بسیار کوچکتر و کم‌نورتر از سیارات باشند.

  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب