دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1403 - 00:02
تقویم علم؛

۱۲ مهر در دنیای علم چه خبر؟

۱۲ مهر در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 933657

به گزارش خبرگزاری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۲ مهر برابر ۳ اکتبر را ورق می‌زنیم. 

***

لوسی هابز تیلور 

۳ اکتبر ۱۹۱۰ میلادی برابر با ۱۲ مهر ۱۲۸۹ خورشیدی، لوسی هابز تیلور، دندانپزشک آمریکایی درگذشت. هایز اولین دندانپزشک زن در آمریکا بود که از یک کالج دندانپزشکی به‌عنوان دکتر جراحی دندان فارغ‌التحصیل شد. تا پیش‌از فارغ‌التحصیلی او در سال ۱۸۶۶، برای مدت طولانی از پذیرش زنان در دانشکده‌های دندانپزشکی خودداری می‌شد، بنابراین او مهارت‌های دندانپزشکی را بین‌ سال‌های ۱۸۵۹ تا ۱۸۶۵ به‌طور خصوصی نزدیک یکی از استادان این رشته آموخت و همان‌طورکه در آن زمان درمورد پزشکان زن مرسوم بود بدون داشتن مدرک مشغول کار شد. سپس انجمن دندانپزشکی ایالت آیووا از پشتکار لوسی برای دریافت مدرک دانشگاهی حمایت کرد و خواستار پذیرش او شد. به‌این‌ترتیب، او در کالج دندانپزشکی اوهایو پذیرفته شد. پس‌از فارغ‌التحصیلی، مدت کوتاهی در شیکاگو مداوا کرد، سپس با جیمز ام تیلور ازدواج کرد و به او دندانپزشکی آموخت. این زوج در دسامبر ۱۸۶۷ به لارنس، کانزاس نقل‌مکان و مطب مشترکی افتتاح کردند و به زودی به کار پر رونقی دست یافتند.  

۱۲ مهر در دنیای علم چه خبر؟

فلورانس رنا سابین 

۳ اکتبر ۱۹۵۳ میلادی برابر با ۱۱ مهر ۱۳۳۲ خورشیدی، دکتر فلورانس رنا سابین از بالتیمور، مریلند و استاد بافت‌شناسی در دانشگاه جان‌هاپکینز درگذشت. رنا سابین، از زنان پیشگام در علم و اولین زنی بود که کرسی استادتمام را در دانشکده پزشکی جان هاپکینز گرفت و اولین زنی بود که سرپرستی یک دپارتمان علمی را در موسسه تحقیقات پزشکی راکفلر بر عهده گرفت. او همچنین اولین پزشک زن در آمریکا بود که شغل پژوهش را دنبال کرد. تحقیقات سابین روی دستگاه لنفاوی، رگ‌های خونی و سلول‌ها و بیماری سل متمرکز بود و مطالعاتش را به سلول‌های ایمنی، به‌ویژه مونوسیت‌ها، که به‌سلول‌های دیگر تبدیل می‌شوند، اختصاص داد. سال ۱۹۲۶، او به کارگروه پژوهشی انجمن ملی سل آمریکا پیوست. هدف این کارگروه یکپارچه‌سازی تمام تحقیقات سل در حال انجام با امید به کنترل پیشگیرانه این بیماری بود. او سال‌های پایانی فعالیت حرفه‌ا‌ی خود را در مؤسسه راکفلر گذراند تا اثرات تحمیل‌شده از مواد خارجی به بدن و در نتیجه تشکیل پادتن‌ها را تعیین کند. طی سال‌های بازنشستگی، او شغل دوم خودش را به‌عنوان فعال بهداشت عمومی در کلرادو دنبال کرد و در سال ۱۹۵۱ جایزه خدمات عمومی آلبرت لاسکر را برای این تلاش‌ها دریافت کرد. 

۱۲ مهر در دنیای علم چه خبر؟

ماریا گونزالس 

۳ اکتبر ۱۹۱۶ میلادی برابر با ۱۲ مهر ۱۲۹۵ خورشیدی، ماریا د لوس آنخلس آلوارینیو گونزالس معروف به آنجلیس آلوارینیو، زیست‌شناس و اقیانوس‌شناس اسپانیایی‌آمریکایی به‌دنیا آمد. آلوارینیو را به‌عنوان پژوهشگر متخصص پلانکتون دریایی در سطح جهانی می‌شناسند. سال ۱۹۴۱ او پس‌از اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد در علوم طبیعی، چند سال تدریس کرد تا اینکه به‌عنوان زیست‌شناس تحقیقات ماهیگیری در اسپانیا از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۳ مشغول به کار شد. آلوارینیو بین سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۴ در انگلستان و دو سال دیگر در اسپانیا مشغول مطالعه زئوپلانکتون بود و در سال ۱۹۵۶ سپس به ایالات متحده نقل‌مکان کرد. تمرکز اصلی او سه گروه کلی از زئوپلانکتون‌ها بود که عبارت‌اند از: Chaetognatha (کرم‌های پیکانی)، سیفونوفورا (لوله‌داران) و مدوسا (عروس‌دریایی). او ۲۲ گونه جدید از حیات دریایی را کشف و بیش از ۱۰۰ مقاله منتشر کرد. 

۱۲ مهر در دنیای علم چه خبر؟

پاتریک منسون 

۳ اکتبر ۱۸۴۴ میلادی برابر با ۱۲ مهر ۱۲۲۳ خورشیدی، پاتریک منسون، پزشک و انگل‌شناس اسکاتلندی که او را «پدر طب گرمسیری» می‌نامند به‌دنیا آمد. او اولین کسی بود که حشره‌ای را برای انتشار عفونت شناسایی کرد. زمانی‌که در آموی در چین کار می‌کرد، مرحله رشد کرم فیلاریا را در بافت پشه‌های خون‌مکنده پیدا کرد. این کرم انگل با انتقال به بافت‌های بدن انسان باعث بیماری انگلی فیلاریازیس می‌شود. منسون سال ۱۸۸۳ به هنگ‌کنگ نقل مکان کرد و در آنجا یک دانشکده پزشکی تأسیس کرد. سال ۱۸۸۶ او با همکاری یک مزرعه لبنی، شیر گاو بدون آلودگی تولید کرد. او همچنین درباره بیماری خواب و بری‌بری (بیماری ناشی‌از فقر ویتامین ب۱) تحقیق و به معرفی واکسیناسیون به چینی‌ها کمک کرد. 

۱۲ مهر در دنیای علم چه خبر؟

 

انتهای پیام/

برچسب ها: تقویم علم
ارسال نظر
قالیشویی ادیب