دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تصویب اساسنامه توسعه همکاری­‌های علمی و فناورانه بین‌­المللی جمهوری اسلامی ایران

تصویب اساسنامه توسعه همکاری­‌های علمی و فناورانه بین‌­المللی جمهوری اسلامی ایران
جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه و با حضور اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
کد خبر : 933260

به گزارش خبرگزاری آنا، دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح مصوبات جلسه ۴۹۳ این شورا اظهار کرد: در این جلسه؛ اساسنامه سازمان توسعه همکاری‌­های علمی و فناورانه بین­المللی جمهوری اسلامی ایران نیز به تصویب نهایی رسید و گزارش وضعیت و فرایند جذب اعضای هیئت علمی؛ چالش‌ها و پیشنهاد‌های سیاستی برای بهبود آن؛ ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

«غلامرضا بصیرنیا»، دبیر شورای معین تصریح کرد: در این جلسه اساسنامه سازمان توسعه همکاری­‌های علمی و فناورانه بین­المللی جمهوری اسلامی ایران به تصویب نهایی رسید. شورای عالی، بهمن ماه سال گذشته به منظور یکپارچه­سازی، افزایش هماهنگی و اثربخشی برنامه­های دستگاه­های مرتبط با توسعه روابط علمی و فناورانه بین­المللی مرکز تعاملات بین­المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین­المللی جمهوری اسلامی ایران ارتقاء داد و مقرر شده بود اساسنامه این سازمان ظرف مدت سه ماه؛ به تصویب شورای عالی برسد که این اساسنامه در مردادماه امسال ارائه شد و در شورای عالی هم طرح و بررسی شد.

وی ادامه داد: در این جلسه شورای معین؛ موارد اصلاحی و تکمیلی در متن آن لحاظ شد و به تصویب نهایی رسید. این سازمان؛ وظیفه تقویت و ارتقاء دیپلماسی علمی و فناورانه جمهوری اسلامی ایران، افزایش اثربخشی، هماهنگی و هم­افزایی برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی و فناورانه بین‌المللی دستگاه‌های ذی‌ربط با حوزه علم و فناوری و ساماندهی روابط بین سیاست‌گذاران، مجریان و گروه‌های هدف تعاملات بین‌المللی علمی و فناورانه کشور برعهده خواهد داشت و زیرنظر هیئت امنایی ده‌نفره مرکب از وزرا و رؤسای دستگاه‌های اصلی مرتبط با تعاملات علمی و فناوری و با مدیریت رئیس آن که بالاترین مقام اجرایی سازمان است و به پیشنهاد معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، تصویب هیئت‌امنا و با حکم رئیس هیئت‌امنا برای مدت چهار سال منصوب می­شود؛ اداره می‌شود.

 دبیر شورای معین در ادامه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۷ برای ایجاد شفافیت در فرایند جذب هیئت علمی و جلوگیری از ایجاد رانت در جذب و ایجاد فرایند عادلانه‌تر در انتخاب اصلح و صیانت از کیفیت و تراز علمی دانشگاه‌ها و ایجاد وحدت‌رویه در امور استخدامی اعضای هیئت علمی، هیئت عالی جذب هیئت مرکزی جذب وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت‌های اجرایی جذب دانشگاه‌ها را ایجاد کرد.

در این جلسه؛ توضیحاتی درخصوص ارقام و آمار متقاضیان جذب در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۳ و فرایند و بازه زمانی بررسی پرونده‌ها ارائه شد که طبق گزارش، در این دوره زمانی مجموعاً بالغ بر ده هزار نفر در فراخوان‌های وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی برای استخدام به صورت هیئت‌علمی تأیید شده‌اند. همچنین طبق گزارش ارائه شده، رویه ایجاد شده باعث شفاف‌تر و روان‌تر شدن فرایند جذب هیئت‌علمی شده است و اطلاع‌رسانی مطلوب‌تری به متقاضیان انجام می‌شود و با افزایش گزینه‌های متقاضیان به نزدیک‌تر شدن به عدالت در فرایند جذب هیئت‌علمی کمک کرده است؛ اگر چه چالش‌هایی هم در هیئت‌های‌اجرایی و مرکزی جذب وجود دارد که باید رفع شود.

در این جلسه؛ اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دیدگاه­های خود را در زمینه نحوه بهبود فعالیت هیئت­‌های اجرایی و مرکزی جذب هیئت‌علمی و تسهیل جذب اعضای هیئت‌علمی مطرح کرد و مقرر شد تا اقدامات لازم به منظور رفع چالش‌ها و تسهیل و تسریع در فرایند جذب هیئت‌علمی دانشگاه‌ها انجام گیرد و ستاد علم، فناوری و نوآوری و هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی با همکاری یکدیگر؛ ضمن بررسی دیدگاه­های مطرح شده؛ سیاست‌های پیشنهادی خود را مجدداً مورد بررسی و احصاء قرار داده و مواردی که از سوی هیئت عالی جذب قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن دارد، اجرایی شود و سایر موارد پیشنهادی را که نیازمند تصویب و ابلاغ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، پس از تنظیم در قالب پیش‌نویس مصوبه، جهت بررسی و ابلاغ از سوی شورای عالی، ارائه کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب