دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1403 - 12:00
از سوی یک شرکت دانش‌بنیان؛

کلیدهای بدون مکانیزم فرمان بومی‌سازی شد

کلیدهای بدون مکانیزم فرمان بومی‌سازی شد
یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد تست‌های مخصوص کلیدهای کنتاکتوری را با موفقیت پشت‌سر گذاشته و به تکنولوژی کلیدهای بدون مکانیزم فرمان دست یابد.
کد خبر : 931897

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با هدف تحقیق، توسعه، طراحی و ساخت محصولات در صنعت برق، الکترونیک و کامپیوتر فعالیت خود را آغاز کرده و محصولاتی که تولید می‌کند، مبتنی بر فناوری‌های روز است.

این شرکت دانش‌بنیان دارای محصولات متعدد صنعتی و کشاورزی است، به عنوان مثال سیستم «تست کلید قدرت مدل BT12/BT121 به‌همراه منبع تغذیه دیجیتال مدل PS10/PS250» یک محصول فناور صنعتی است که در صنعت برق (قدرت) کاربرد دارد و سیستمی کامل برای تست و آنالیز عملکرد زمانی و حرکتی کنتاکت‌های انواع کلیدهای قدرت به شمار می‌رود.

این شرکت محصولات دانش‌بنیان دیگری هم دارد که در شماره‌های آینده به تفکیک درباره هرکدام از این محصولات، کاربردها، دستاوردها و جزئیات آن شرح داده می‌شود.

خبرنگار آنا در بخش سوم گفت‌و‌گو با بهناز مرادی غیاث‌آبادی عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «تراشه‌پرداز پویا» به طور کلی فعالیت و محصولات تولیدشده این شرکت دانش‌بنیان را مورد بررسی قرار داده است.

تست کلید قدرت مدل BT12 چه کاربردی دارد؟

مرادی غیاث‌آبادی در ابتدای گفت‌وگو درباره کاربرد تست کلید قدرت مدل BT12 اظهار کرد: این سیستم اطلاعات کیفی مربوط به اجزای مختلف کلیدهای قدرت (بریکر و سکسیونر) را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند تا براساس این اطلاعات برای روی کیفیت عملکرد کلید تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: سیستم BT12 انواع مانورها را به کلید قدرت اعمال کرده و اطلاعات الکتریک و مکانیکی قسمت‌های مختلف مانند کنتاکت‌های اصلی و کمکی، بویین‌های قطع و وصل، موتور شارژ فنر کلید و ... را استخراج و با نمایش نتایج و رسم منحنی، امکان تجزیه و تحلیل دقیق عملکرد کلید را فراهم می‌کند.

عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان با تشریح ویژگی‌های «تست کلید قدرت مدل BT12/BT121 به‌همراه منبع تغذیه دیجیتال مدل PS10/PS250» بیان کرد: این دستگاه قادر است زمان عملکرد کنتاکت‌ها و نحوه حرکت آنها و عملکرد بویین‌های قطع و وصل، موتور و سایر تست‌های درخواستی مانند رله، آنتی پمپاژ، رله اُفت ولتاژ و بویین بلوکینگ را تست و اندازه‌گیری کرده و تشخیص دهد.

مرادی غیاث‌آبادی یادآور شد: همچنین محصول فناور «تست کلید قدرت مدل BT12/BT121 به‌همراه منبع تغذیه دیجیتال مدل PS10/PS250» دارای تست‌های مخصوص کلیدهای کنتاکتوری و کلیدهای بدون مکانیزم فرمان است و نتایج تست را برای تجزیه و تحلیل سریع‌تر به صورت گرافیکی نشان می‌دهد.

وی متذکر شد: عملیات «تست کلید قدرت مدل BT12/BT121 به‌همراه منبع تغذیه دیجیتال مدل PS10/PS250» توسط نرم‌افزار BTsoft هم به صورت standalone صورت می‌گیرد و کاربری بسیار راحتی دارد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان مطرح کرد: محصول فناور «تست کلید قدرت مدل BT12/BT121 به‌همراه منبع تغذیه دیجیتال مدل PS10/PS250» نیز می‌تواند زمان قطع و وصل کنتاکت‌ها را با توجه به فرمان‌های صادر شده به کلید اندازه‌گیری، نمونه‌برداری و آنالیز کند؛ این موارد شامل open، close، وصل و قطع همزمان co، قطع تأخیر وصل OTC، وصل تأخیر قطع cto، قطع تأخیر وصل قطع OTCO است.

مرادی غیاث‌آبادی تشریح کرد: این محصول فناور قادر است ناهمزمانی سه کنتاکت اصلی را هم محاسبه کند و کنتاکت‌ها را در زمان عملکرد اندازه‌گیری و به نمایش دقیق بگذارد و زمان شارژ فنر وصل کنتاکت‌ها را به‌صورت دقیق اندازه‌گیری کند.

وی درباره تست جریانی و ولتاژی بویین‌ها و موتور شارژ فنر سیستم BT12 هم چنین توضیح داد: با این سیستم می‌توان جریان و ولتاژ بویین‌های قطع و وصل (AC و DC) را اندازه‌گیری و نمونه‌برداری کرد، در حالی که در دستگاه‌های مشابه این مورد وجود ندارد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان افزود: اندازه‌گیری و نمونه‌برداری از جریان و ولتاژ بویین بلوکینگ و جریان و ولتاژ عملکرد رله آنتی پمپاژ از دیگر کاربردهایی است که محصول «تست کلید قدرت مدل BT12/BT121 به‌همراه منبع تغذیه دیجیتال مدل PS10/PS250» با سیستم BT12 انجام می‌دهد.

قابلیت چاپ نتایج تست‌ ازطریق پرینتر داخلی

مرادی غیاث‌آبادی با اشاره به 16 کانال ورودی کنتاکت‌ها (شامل سه کنتاکت اصلی و 13 کنتاکت کمکی) گفت: سیستم BT12 قابلیت چاپ نتایج تست‌های انجام شده ازطریق پرینتر داخلی را دارد.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا با اشاره به سیستم تست کلیدهای قدرت (تایم تست و تراول تست BT121 هم گفت: این محصول فناور سیستمی کامل برای تست و آنالیز عملکرد زمانی و حرکتی کنتاکت‌های انواع کلیدهای قدرت است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: سیستم BT121 اطلاعات کیفی مربوط به اجزای مختلف کلیدهای قدرت را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند تا براساس این اطلاعات برروی کیفیت عملکرد کلید تصمیم‌گیری شود.

مرادی غیاث‌آبادی افزود: سیستم BT121 انواع مانورها را روی کلید قدرت اعمال می‌کند، همچنین دارای باتری داخلی است که دارای یک ورودی انکودر چرخشی و سه ورودی برای سنسور خطی است.

وی یادآور شد: قابلیت مهم دیگر سیستم BT121 تصحیح خودکار خروجی برای جلوگیری از تغییرات به هنگام کم یا زیاد شدن بار بوده و دارای امکانات برنامه‌ریزی برای انجام open test sequence (توالی تست باز)  بر روی کلیدهای قدرت است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان افزود: سیستم BT121 در برابر اتصال کوتاه در حالت DC از کلیدهای قدرت حفاظت می‌کند و حداکثر اُفت لحظه‌ای ولتاژ خروجی 3 درصد است.

مرادی غیاث‌آبادی تبیین کرد: سیستم BT121 میزان مقاومت تجهیزات الکتریکی و پل‌ها و نتیجه آزمایش را اندازه‌گیری و اعلام و نتیجه کنترل رله پرایمر، رله اضافه جریان، سیم‌کشی و ... را به‌صورت دقیق محاسبه می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب