دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۵۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق با الکتروموتور BLDC ایران‌ساخت

۵۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق با الکتروموتور BLDC ایران‌ساخت
یکی از شرکت‌های دانش بنیان تولید الکتروموتور BLDC را در دستور کار خود قرار داده است که ۴۰ تا ۵۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق کل کشور به همراه خواهد داشت.
کد خبر : 931631

به گزارش خبرگزاری علم  فناوری آنا، رحیمی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیانگفت: هدف و مساله‌ای که در طرح کلان الکتروموتور BLDC دنبال می‌شود، طراحی و تولید موتور‌های BLDC، جا انداختن فناوری طراحی و ساخت این نوع از موتور در کشور است.

وی ادامه داد: طراحی و این موتور‌ها و فراهم کردن بستر‌های تکنولوژی آن از سال ۹۷ کلید خورد و در حال حاضر، طراحی‌های اولیه صورت گرفته است و ما  موفق شده ایم که در سه فریم سایز موتور BLDC را از رنج توانی ۲۵۰ وات تا پیک پاور ۵۰ کیلو وات طراحی کنیم.

به گفته او، موتور‌های ساخت این شرکت در کولر‌های آبی و فن صنعتی چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد صرفه جویی برق را به همراه دارند، این موتور‌ها به دلیل برخورداری از دور پیوسته می‌تواند افت فشار را جبران کرده و عملا دو، سه نیروگاه را از مدار خارج کند. این میزان صرفه جویی در کل کشور، باعث شد تا این پروژه به عنوان یک طرح کلان دیده شده و در دستور کار قرار بگیرد مضاف بر اینکه در حال حاضر بهبود عملکرد برق کشور به دلیل ناترازی انرژی و قطعی‌های آن یک ضرورت است.

وی ادامه داد: این سطح از صرفه جویی در سال ۹۸ از سمت معاونت علمی دیده و پروژه‌ای برای بومی شدن این موتور‌ها تعریف شد، تا ما بتوانیم این موتور‌ها را روی اپلیکیشن‌هایی همچون کولر و فن‌های صنعتی پیاده سازی کنیم که تعداد آن در کل کشور زیاد است و می‌تواند صرفه جویی خوبی را در بحث انرژی برای محصولات و کل کشور داشته باشد. با نصب این موتورها، کولر‌های آبی امسال با گرید A و A پلاس تولید می‌شود که میزان مصرف را تا اندازه قابل توجهی را کاهش می‌دهد.

به گفته او، یکی از هدف‌ها این بود که این موتور‌ها را برای توان‌های بالاتر در موتورسیکلت‌های برقی هم ببینیم تا در ادامه این موتور‌ها را در خودرو‌های برقی هم به کار بگیریم. 

وی افزود: در کل دنیا ساختار قدیم در حال تغییر است و به تدریج سیستم‌های برقی جایگزین ساختار‌هایی می‌شوند که با بنزین و گازوئیل کار می‌کنند. در کشور ما نیز شرکت فن گستران خودرو توسعه هم از این مدل موتور‌ها برای تولید موتور موتور سیکلت‌های برقی استفاده می‌کند و از سال ۱۴۰۰ این موتور‌ها (BLDC) را به عنوان قسمت پیشران خود در چرخ عقب موتور‌های موتور سیکلت اش به کار گرفته است. 

رحیمی در توضیح محصولات این شرکت گفت: محصولاتی در حال حاضر در دست تولید داریم، موتور‌های کولر‌های سایز ۳۵۰۰، ۵۵۰۰، ۷۵۰۰، ۱۱۰۰۰ و ۱۳۰۰۰ برای مدل‌های سانتریفیوژ است و مدل‌های فن اکسیال (نوعی هواکش که باعث می‌شود هوا به صورت محوری، به موازات شافتی که تیغه‌ها در آن می‌چرخند، از آن عبور کند. در واقع جریان هوای وارد شده مماس با جهت حرکت پروانه در آن منتقل می‌شود. فن آکسیال یا محوری از پرکاربرد‌ترین و محبوب‌ترین فن‌های صنعتی به شمار می‌رود) که برای کولر‌ها و فن‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سایز‌های ۱۰، ۱۴، ۲۰، ۲۴، ۳۰ و ۴۴ هزار موتور تولید می‌کنیم که رنج توانی این‌ها از ۲۵۰ وات شروع شده تا پیک پاور یک و نیم کیلو وات تولید می‌شود.

وی گفت: این محصولات تماما روی فریم سایز اولیه است و فریم سایز بعدی برای موتورسیکلت‌های ۱۲ اینچ است که از رنج توانی سه کیلو وات تا هفت کیلو وات تولید می‌شود. بالاترین سایز لمینیشنی هم که داریم برای موتور‌های موتور سیکلتی ۱۷ اینچ است که از رنج توانی ۶ کیلو وات شروع شده و تا پیک پاور ۵۰ کیلو وات ادامه دارد.

وی در خصوص صادرات این شرکت افزود: سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد هزار دستگاه الکتروموتور، درایور، پنل و ریموت به کشور عراق صادر کرده ایم. همچنین تعدادی کیس‌های فن آکسیال سایز بزرگ صنعتی هم به کشور امارات صادر شده است.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: چیزی حدود ۴۰ نفر پرسنل داریم که در بخش تولید و دیگر بخش‌ها مشغول به کار هستند. بخش زیادی از این پرسنل دانش آموخته برق قدرت، مکانیک و صنایع هستند که در بخش تحقیق و توسعه شرکت مشغول به کار می‌باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب