دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پایش هوشمند کسب و کارهای تجاری با پلتفرم مانیتورینگ ایران ساخت

پایش هوشمند کسب و کارهای تجاری با پلتفرم مانیتورینگ ایران ساخت
سامانه مانیتورینگ عملیاتی یکپارچه ای با قابلیت پایش هوشمند زیر ساخت رایانش و زیر ساخت های کاربرد با امکان افزایش هوش عملیاتی و کسب و کاری (تجاری) برای ارائه دهندگان خدمات برخط به همت متخصصان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و تولید شد.
کد خبر : 931830

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا بنی هاشمی، عضو هیئت مدیره این شرکت گفت: این شرکت از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در ناحیه نوآوری شریف است که بر ارائه راهکارهای جامع و کارای جمع‌آوری، مهندسی و تحلیل داده با هدف هوشمندسازی عملیات و کسب‌وکار تمرکز دارد. گرایش‌های کاری شرکت شامل مانیتورینگ و هوشمندسازی و چالش‌های آن، موضوعاتی مانند مدیریت کلان داده، مهندسی و تحلیل داده، استفاده از هوش مصنوعی و نوآوری در تحلیل ریشه خطا و اختلالات در مانیتورینگ عملیات و کسب‌وکار است.

وی در خصوص اهمیت استفاده ازاین پلتفرم گفت: وقتی خدمتی از نوع دیجیتال اعم از وب سرویس، خدمات بیمه‌ای، بانکی و ... ارائه می شود، اطمینان از سلامت و ایمنی کامل سیستم ضروری است. با توجه به تحریم ها و هزینه های گزاف پلتفرمهای مانیتورینگ خارجی برای اطمینان از سلامت و ایمنی سامانه ها در کشور، اغلب از نرم‌افزارهای نامطمئن خارجی استفاده می‌شود که بعضی «اپن سورس» و بعضی «قفل شکسته» هستند. نرم افزارهای قفل شکسته (هک شده) از نظر امنیتی ضعیف هستند و متن بازها هم ضمن  ایمنی ضعیف، بیشتر حالت دمو نسخه اصلی نرم افزار را داشته و در مقیاس کوچک کارایی دارند؛ لذا استفاده از این نرم افزارها در زیرساختهای حیاتی فناوری اطلاعات شرکت ها و موسسات بزرگ کشور، عملا تهدیدی جدی برای امنیت فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات کشور است. نبود پشتیانی و عدم تناسب امکانات این نرم افزارها با فرهنگ سازمانی ما از دیگر مشکلات آنهاست.

بنی هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به این مشکلات و ضرورت برخورداری از نمونه توانمند بومی پلتفرم های مانیتورینگ باعث شد متخصصان شرکت فناوری اطلاعات بهپایا با مهندسی معکوس چند محصول خارجی و بررسی امکانات و ویژگی های آنها نسبت به طراحی و توسعه پلتفرم معین اقدام و تلاش کردند تمام توانمندی ها و فناوری های داخل کشور را در این محصول گردآوری کنند.

وی تصریح کرد: سامانه معین با هدف هوشمند سازی مانیتورینگ خدمات طراحی و تولید شده است و بدین منظور از ابتدا به دنبال ایجاد یکپارچگی در مانیتورینگ سطوح مختلف بوده است. ایجاد یکپارچگی در مانیتورینگ سطوح مختلف، داده های لازم برای مانیتورینگ هوشمند خدمات یک کسب و کار را فراهم می‌کند و باعث ارتقاء سطح کیفی خدمات می شود.

به گفته بنی‌هاشمی در حال حاضراین سامانه، امکان تعریف یک سامانه یکپارچه به صورت گرافی که نودهای آن اشیای از سطوح مختلف هستند را فراهم می کند. این امکان، راهکار مناسبی برای تعریف یک خدمت یا سامانه کسب و کاری است که متشکل از اشیایی از سطوح مختلف است که در عملیاتی شدن آن خدمت دخیل هستند. در حال حاضر، این امکان در هیچ یک از ابزارهای خارجی و ایرانی وجود ندارد و از سوی کارشناسان حوزه عملیات مورد اقبال فراوان قرار گرفته است. سامانه معین به کمک تعریف یک خدمت یا سامانه کسب و کاری در قالب سامانه یکپارچه، امکان کشف منشا خطا را به راحتی فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: مانیتورینگ عملیات با هدف بهبود کارایی و بهره وری خدمات یک کسب و کار انجام می شود که به طور کلی در سه سطح صورت می گیرد که گاه از ابزارها و سامانه‌های مانیتورینگ مختلفی برای پوشش این سطوح استفاده می شود.

به گفته بنی‌هاشمی، این سامانه در سه لایه «زیرساخت رایانش» از قبیل تجهیزات شبکه، تجهیزات امنیتی، سرورهای فیزیکی، ذخیره سازها، سیستم عامل ها، ابزارهای مجازی ساز، تجهیزات محیطی و سایر تجهیزات مرتبط، «زیرساخت کاربرد» از قبیل پایگاه های داده، وب سرورها، سرورهای کاربردی، سیستم های صف پیام، ابزارهای تدارک سرویس، ابزارهای تحلیل داده، ابزارهای ارکستراسیون، نرم افزارهای امنیتی و شبکه، ابزارهای سازمانی، محیط های اجرا و سایر کاربردهای زیرساختی و بلاخره «زیرساخت کسب و کار»، مانیتورینگ انجام می دهد. 

وی خاطرنشان کرد: این سه لایه معمولا به عنوان سه پشته روی هم سوار و خدماتی را ارائه می دهند. هر سامانه از مجموعه ای از ابزار نرم افزاری و سخت افزاری  تشکیل شده مثلا یک سامانه بانکی شامل ده ها سرور ، برنامه های کاربردی و ... است که باید با هم در ارتباط باشند و عملکرد صحیح همه آنهاست که خدمت رسانی مناسب را میسر می‌کند. زیرساخت ها و سامانه های بزرگ خدمت الکترونیکی با توجه به پیچیدگی و گستردگی با ابزارهای کوچک قابل مانیتورینگ نیستند. در پلتفرم معین سعی شده از همه فناوری های در دسترس استفاده شده و همه برندها و فناوری ها را بسنجیم؛ لذا مجبور بودیم شاخص های سلامت تمام سیستم های مورد استفاده در کشور مثلا سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و ...، ذخیره سازها و سرورهای فیزیکی مثل آی بی ام و ... را شناسایی و ثبت کنیم تا اگر سلامت ابجکتی از حدی تجاوز کرد توسط سامانه مانیتورینگ مشخص شود.  

بنی هاشمی با بیان این که طراحی و توسعه پلتفرم معین از سال ۹۶  آغاز شده و توسعه آن تاکنون ادامه دارد، اظهار داشت: پلتفرم معین تاکنون در چند بانک بزرگ کشور استفاده شده و در حال پشتیبانی و توسعه است.  شرکت ها و مراکز مختلف در کشور می‌توانند متناسب با حجم تجهیزات و گستردگی زیرساختها   به تعداد مورد نیاز لایسنس محصول را خریداری کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با وجود قیمت پایین تر این محصول نسبت به نمونه های خارجی که به دلیل تحریم ها اساسا امکان خرید مستقیم آنها وجود ندارد و از طریق واسطه‌ها با هزینه دلاری مضاعف و بدون پشتیبانی و آموزش تهیه می شوند، شرکتها به دلیل وجود نمونه های قفل شکسته و ارزان خارجی و عدم اطمینان به توانمندی داخلی از نمونه های خارجی که در صورت اصل بودن، پشتیبانی و به روز رسانی مطمئن (رفع باگ‌ها) را ندارد، استفاده می کنند.

بنی هاشمی با بیان اینکه این پلتفرم علاوه بر مزایای مذکور، دارای گواهینامه تایید فنی و امنیتی افتا است که به معنای رعایت تمام الزامات امنیتی در شرکت تولیدکننده و محصول است، خاطرنشان کرد: جالب اینجاست که در مورد محصولات خارجی هیچ گواهی امنیتی نمی خواهند و حساسیتی هم وجود ندارد ولی محصول داخلی باید گواهی امنیتی داشته باشد که البته با وجود هکرها و دشمنانی که ما داریم حرکت درست و بجاییست.

وی در عین حال تصریح کرد: با وجود همه مشکلات خصوصا  فرهنگ غالب غلط استفاده از نرم افزارهای خارجی، شرکت دانش بنیان بهپایا از همه امکانات و ظرفیت ها برای معرفی و جلب اطمینان شرکتهای داخلی استفاده کرده به طوری که برای اثبات کارایی پلتفرم معین، اولین بار آن را در یکی از بانکهای بزرگ و مطرح ایران «بانک ملت» با حداقل ۳۰ میلیون نفر مشتری و بیشترین پوز در  فروشگاه ها، ۴۶ درصد کل تراکنش های بانکی کشور را دارد عملیاتی کرده ایم و این پلتفرم در دو بخش مهم کربانکینگ و زیر ساخت بانک با موفقیت جایگزین سیستم خارجی شده است. بانک های دی و رفاه در کنار سازمان ها و موسسات مختلف دیگر از کاربران پلتفرم معین هستند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب