دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۴۴)

کشورهایی با حجم اقتصادی مشابه ایران چگونه از ظرفیت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند؟

کشورهایی با حجم اقتصادی مشابه ایران چگونه از ظرفیت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند؟
رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران با بیان اینکه کشورهایی با حجم اقتصادی مشابه ایران از ظرفیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان خود به‌عنوان موتور محرک رشد اقتصادی کشورشان استفاده کرده‌اند، گفت: در این اقتصادها که مبتنی‌بر دانش توسعه یافته‌اند، بر بخش‌های با ارزش‌افزوده بالای زنجیره ارزش تمرکز کرده و از خام‌فروشی و تمرکز صرف بر توسعه فعالیت‌های بالادستی صنایع و بخش‌های مختلف فاصله گرفته‌اند.
کد خبر : 930813

محسن میرصدری در گفت‌وگو باخبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه کشور‌هایی با حجم اقتصادی مشابه ایران از ظرفیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان خود به‌عنوان موتور محرک رشد اقتصادی کشورشان استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: در این اقتصاد‌ها که مبتنی‌بر دانش توسعه یافته‌اند، بر بخش‌های با ارزش افزوده بالای زنجیره ارزش تمرکز کرده و از خام‌فروشی و تمرکز صرف بر توسعه فعالیت‌های بالادستی صنایع و بخش‌های مختلف فاصله گرفته‌اند. آنها همچنین با ایجاد تنوع صادراتی در کالا‌های دانش‌محور در راستای ارتقای توان رقابتی خود در بازار‌های جهانی گام برداشته‌اند.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران ادامه داد: این کشور‌ها با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در مواردی مانند تحقیق و توسعه (R&D)، ایجاد زیرساخت‌های قوی فناوری و نوآوری و همچنین توسعه نظام‌های آموزشی و پژوهشی خود، موفق به تقویت صنایع نوآور و دانش‌بنیان شده‌اند. ایران نیز دارای پتانسیل‌های قابل توجهی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان است، اما به دلایلی مانند تحریم‌های اقتصادی موجود، محدودیت‌های مالی و ضعف در زیرساخت‌های فناوری و غیره، موفق به استفاده کامل از ظرفیت‌های خود مانند این کشور‌ها نشده است.

وی در ادامه تاکید کرد: اتخاذ انواع سیاست‌های حمایتی و تاثیرگذار از سوی نهاد‌های مرتبط با اکوسیستم نوآوری و فناوری نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچون تدوین قانون جهش تولید دانش بنیان و آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های آن از جمله تاثیرگذارترین گام‌های برداشته شده در سال‌های گذشته در این جهت است. بی‌اغراق مواردی همچون ظرفیت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری ذیل ماده ۱۱ این قانون از مترقی‌ترین راه‌کار‌های رفع مشکلات شرکت‌ها اعم از دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان در حوزه مالیات و جذب سرمایه به حوزه نوآوری و فناوری محسوب می‌شود.

ضرورت راهبری، آگاهی‌بخشی و حمایت صحیح از دانش‌بنیان‌ها

ظرفیت‌های دانش‌بنیان

رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران اظهار کرد: بدیهی است با وجود تلاش‌های مستمر و چندین ساله نهاد‌های متولی و مطالبه‌گری و پیگیری‌های فعالان بخش خصوصی نظیر کمیسیون کسب‌و‌کار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، هنوز بخش‌هایی از زیست‌بوم نوآوری از نقصان سیاست‌های حمایتی و تعارض‌ها و تناقض‌هایی در قوانین و مقررات جاری کشور و همچنین کمبود آگاهی در خصوص ظرفیت‌های علمی و فناوری موجود در این زیست‌بوم رنج می‌برد که پیش از این به این چالش‌ها اشاره شده است.

میرصدری گفت: با راهبری، آگاهی‌بخشی و حمایت صحیح می‌توان کمبود سیاست‌ها و قوانین در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی، جلوگیری از واردات و به‌کارگیری محصولات و خدمات خارجی دارای نمونه مشابه داخلی، کمبود قوانین در جهت حمایت از مالکیت فکری و دارایی‌های نامشهود را برطرف کرد. همچنین معاونت علمی به‌عنوان بخشی از بدنه دولت و به‌دلیل ارتباط مستقیم با جامعه نخبگان و کسب‌و‌کار‌های دانش‌بنیان و نوآور می‌تواند در آگاهی بخشی در خصوص اهمیت به‌کارگیری نخبگان و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی در نهاد‌های دولتی، صنایع بزرگ و متوسط، در حفظ این سرمایه‌های انسانی ارزشمند در کشور عزیزمان و همچنین افزایش بهره‌وری این بنگاه‌ها تاثیرگذار باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که تمام موارد فوق‌الذکر اعم از چالش‌ها و راهکار‌های ارائه شده همچون حلقه‌های زنجیره‌ای به هم پیوسته بوده که رسیدگی و تمرکز در جهت رفع و بهبود مستمر آن باعث دلگرمی بازیگران حوزه دانش‌بنیان شده و شکوفایی هر چه بیشتر علم و فناوری در کشور و تولید ثروت را منتج خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب