دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عزم فناورانه «شناسا» برای بهبود اوضاع سینما و مخاطبانش

عزم فناورانه «شناسا» برای بهبود اوضاع سینما و مخاطبانش
سامانه «شناسا» امکان اکران فیلم‌های سینمایی در سرویس یکپارچه و در بستر اختصاصی (اینترانت) برای همه سینما‌های کشور را فراهم می‌کند.
کد خبر : 930720

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، استفاده از فناوری در سینما ابعاد گوناگونی دارد. بخشی از این کارکرد‌ها در فرایند تولید فیلم‌ها رخ می‌دهد و بخشی دیگر به کیفیت سالن‌های نمایش فیلم و مجهز بودن آن به آخرین فناوری‌های روز در راستای رفاه بیشتر مخاطبان باز می‌گردد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های زنجیره تولید و اکران فیلم، داشتن سالن‌های سینمای مجهز و مخاطب‌پسند است فضایی که تماشاگران بتوانند در محیطی راحت و دلپذیر به تماشای فیلم‌های سینمایی بپردازند. با تغییر قالب تولید و پخش فیلم‌های سینمایی از آنالوگ به دیجیتال و همچنین سامانه صدای دالبی، لزوم توجه به تجهیز سالن‌های سینما بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

در همین راستا، در کشور ما نیز با توجه به پیشرفت فناوری و ضرورت به‌روزشدن سامانه‌های نمایش فیلم، بازسازی و تجهیز سالن‌های سینما و تأمین تجهیزات اکران به عهده موسسه سینما شهر گذاشته شده است موسسه‌ای که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی فعالیت می‌کند.

موسسه‌ای در دل سازمان سینمایی برای تجهیز سینمای ایران

موسسه سینماشهر علاوه بر راه‌اندازی سیستم مکانیزه فروش بلیت، بحث حمایت از ساخت سینما‌های جدید و بازسازی سینما‌های قدیمی را نیز دنبال می‌کند، از سوی دیگر، حمایت از ارتقای وضعیت نمایش سینما‌های فعال از طریق تسهیلات مالی و تأمین ابزارها، آماده‌سازی و اکران فیلم‌های سینمایی، کمک به نصب و استقرار سیستم مکانیزه فروش بلیط در سینماها، کمک به تبدیل سالن مجتمع‌های فرهنگی استان‌ها به سالن سینما، حمایت از نگهداری و تامین قطعات یدکی، لامپ پروژکتور و... سینما‌ها و احداث پردیس‌های سینمایی امید در شهر‌های فاقد سالن سینما نیز از دیگر وظایفی است که به عهده این موسسه گذاشته شده است.

عزم فناورانه  «شناسا» برای بهبود سینما و مخاطبانش

«شناسا» و یکپارچگی اکران در سالن های سینما

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که این موسسه در دو سال گذشته طراحی و اجرا کرده است، طراحی سامانه شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران (شناسا) بود. پیش از این به دلیل پراکندگی جغرافیایی وعدم به روزرسانی سینما‌ها پروسه ارسال فیلم به سینما و اکران آن به روش کاملاً سنتی اجرا می‌شد. این روش هزینه‌های مادی و اتلاف وقت فراوانی را به دنبال داشت. هزینه تأمین هارد اکسترنال برای هر فیلم و سالن سینما و هزینه ارسال آنها در کنار امکان از بین رفتن هارد پیش از رسیدن به مقصد یا پخش با تاخیر فیلم‌ها از جمله پیامد‌های این روش سنتی بود. ضمن این که این شکل از ارسال و پخش فیلم، به تعداد زیاد نیروی انسانی نیز نیاز دارد.

عدم امکان پخش یکپارچه فیلم‌ها در تمامی سالن‌های کشور هزینه‌های مضاعفی را برای تهیه‌کنندگان سینما به دنبال داشت چرا که امکان تبلیغات یکپارچه را از بین برده و سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان باید در هر شهری به صورت جداگانه هزینه کنند و در نهایت باعث کاهش حاشیه سود سینما می‌شد. این وضعیت همچنین به کاهش قابل‌توجه مخاطبان سینما می‌انجامد که می‌تواند یکی از دلایل روند نزولی فیلم در سینما‌ها در یک دهه اخیر باشد.

ارائه یک سرویس یکپارچه و در بستر اختصاصی (اینترانت) به کل سینما‌های کشور بهترین راه‌حل برای رفع این ایرادات بود.

این بستر جدید علاوه بر امنیت بالا از سرعت و کیفیت مطلوب نیز برخوردار است. همچنین با توجه به اینکه این پروسه متحمل هزینه برای سینماداران خواهد بود سعی بر آن شده تا کمترین هزینه متوجه سینماداران شود.

پس از برگزاری جلسات متعدد با چند شرکت تأمین‌کننده خدمات اینترنتی، درنهایت مقرر شد سامانه شناسا با شرکت همراه اول همکاری کند. اجرای این پروژه در اختیار شرکت مبین نت قرار گرفت. لازم به ذکر است، زیرساخت‌های پروژه نظیر سیم کارت و پهنای باند و BTS متعلق به همراه اول است.

در این پروژه سرویس شبکه اختصاصی مجازی VPN به منظور استفاده کاربران درمحیط دفتر سینماشهر و در کلیه سینما‌ها بر اساس تجهیزات درون ساختمانی و با بهره‌مندی از جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی انتقال پهنای باند VPN بر بستر ماکروویو، TD-LTE، FD-LTE، VSAT، فیبر نوری و بسترDSL.

دفتر سینماشهر به عنوان مرکز اصلی از طریق بستر انتقال «ماکروویو» به عنوان لینک اصلی و بستر واسط فیبر نوری به عنوان لینک پشتیبان، با پهنای باند مورد نظر به Back Haul مبین نت متصل شده و با پیاده‌سازی تنظیمات مورد نیاز، ارتباط سینما‌ها با سینماشهر بر بستر شبکه اختصاصی ایجاد شده، برقرار می‌شود.

در این راهکار پیشنهادی، به عنوان لینک پشتیبان برای لینک اصلی، ارتباطات در بستر ارتباطات پر ظرفیت مبتنی بر فیبر و یا رادیو به سینماشهر تحویل شده است.

با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در زمان طراحی و برقراری لینک‌های اصلی و پشتیبان اعم از بررسی ظرفیت‌های Uplink و همچنین نوع تجهیزات صورت می‌گیرد؛ امکان افزایش پهنای باند در هر زمان، در لحظه فراهم خواهد بود.

عزم فناورانه  «شناسا» برای بهبود سینما و مخاطبانش

این شبکه اختصاصی مجازی، با بهره‌گیری از ویژگی‌های پهنای باند بی‌سیم و با بکارگیری روش‌های امنیتی از قبیل تخصیص APN و همچنین سرویس دهنده AAA، امکان برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات را میان دفتر سینماشهر با دیگر سینما‌ها در تمامی نقاط فراهم می‌کند.

از جمله مواردی که توسط سرویس VPN قابل ارائه است می‌توان به بستر ارتباطی با امنیت بالا به منظور انتقال داده‌ها، ایجاد یک شبکه اختصاصی امن بین دو شبکه، امکان انتقال هرگونه ترافیک به شیوه‌ی Full Protocol و امکان نظارت و استخراج اطلاعات مدیریت شبکه با استفاده از سامانه‌ی مانیتورینگ اشاره کرد.

با راه‌اندازی شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران (شناسا) و ارتقای سطح عملکرد سرورها، بستر لازم جهت نمایش تبلیغات روی پرده نمایش با استفاده از تکنولوژی فضای ابری فراهم شدهاست. به این ترتیب تهیه‌کنندگان می‌توانند باکس‌های تبلیغات فرهنگی و تجاری را و به طور همزمان و بدون دخل وتصرف اپراتور‌ها در سراسر کشور به شکل همزمان به نمایش گذاشت.

ضمن این که به گفته هاشم میرزا خانی مدیرعامل موسسه سینما شهر، تمام درآمد و بهره اقتصادی این شکل از تبلیغات هم طبق توافق‌نامه‌ای که با انجمن سینماداران امضاشده است، در اختیار صاحبان سینما قرار خواهد گرفت.

عزم فناورانه  «شناسا» برای بهبود سینما و مخاطبانش

وی مرداد ماه امسال با اشاره به اختصاص بودجه جهت تجهیز فیبر نوری به سینما‌های سراسر کشور، گفت: با پرداخت هزینه‌های مربوط به اتصال سینما‌های کشور به شبکه فیبر نوری توسط مؤسسه سینماشهر قصد داریم زمان دسترسی سینما‌ها به فیلم‌ها را کاهش دهیم. این اتفاق البته در دیگر بخش‌ها از جمله تبلیغات سینما‌ها هم تأثیر می‌گذارد. امروز دیگر سینماداران مدت زیادی منتظر فیلم نمی‌مانند و دریافت فیلم از سامانه شناسا به چند ساعت محدود می‌شود سینماداران می‌توانند از طریق این سامانه به سرعت نسخه‌های تازه فیلم‌ها را دریافت کنند.

میرزاخانی همچنین گفت که سینماداران می‌توانند بستر اتصال به فیبر نوری مجموعه خود را از طریق مخابرات برای خود فراهم کنند و مؤسسه سینماشهر هزینه اجرایی آن را تا سقف معین برای سینماداران پرداخت خواهد کرد.

اگرچه طبق اعلام موسسه سینماشهر، الزامی برای استفاده سینماهای کشور از این سامانه وجود ندارد اما به نظر می‌رسد اتصال یکپارچه سالن های سینما به شناسا بتواند عاملی برای رونق و شکوفایی اقتصاد سینما باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب