دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۷۳

دست به بودجه دانش‌بنیان‌ها نزنید!

دست به بودجه دانش‌بنیان‌ها نزنید!
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: دانش‌بنیان‌ها در میان مدت موجب افزایش تولید ملی و سرعت گرفتن رشد اقتصادی هستند و افزایش سرمایه‌گذاری و بودجه کشوری در فعالیت‌های پژوهشی و علمی مفروض و بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر : 930425

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، برای گذر ازاقتصاد نفتی و رسیدن به ایده آل‌های اقتصاد دانش‌بنیان باید هزینه‌هایی صرف ایجاد زیرساخت‌ها و تقویت بنیه علمی نخبگان کشور شود. در این بین نرخ ارز به عنوان اهرم اصلی تعیین کننده قیمت‌ها در کشور، نقش بسزایی در تعیین وضعیت شرکت‌های فعال در حوزه علم و فناوری است به گونه‌ای که برای بومی سازی محصولات نیز، نوسان و گرانی نرخ ارز می‌توانند تا حد زیادی اثرگذار باشد.

البته موضوع تک نرخی شدن ارز سال‌هاست که دولت‌ها را در راستای تحقق این مهم دچار سردرگمی کرده، اما هنوز برنامه جامعی برای تثبیت وضعیت نرخ دلار در کشور طراحی نشده است.

از سوی دیگر بودجه ریزی سالانه دولت مبنی بر تعیین پایه قیمت نرخ ارز نیز از دیگر چالش‌هایی است که کارشناسان همواره برآن انتقاد دارند و تا کنون هیچ یک از دولت‌ها به دلیل پیچیدگی نرخ ارز در لابه‌لای اقتصاد کشور، جسارت تغییر و یا حذف آن را نداشته و در این خصوص نیز هیچ برنامه‌ای اعلام نشده است.

از این رو وضعیت تعیین نرخ ارز در کشور هر روز وخیم‌تر از روز قبل می‌شود و این دلیلی بر بودجه ریزی نامناسب دولت برای سال آینده اداره کشور خواهد بود و برای ایجاد تراز در بودجه ناگزیر بخش‌هایی از لایه‌های اصلی و فرعی اقتصاد زیر تیغ رفته و بخشی از بودجه آن‌ها حذف می‌شود که این به صلاح نظام اقتصادی کشور نخواهد بود.

بودجه دانش‌بنیان‌ها در دولت چهاردهم تغییر می‌کند؟

حالا دولت تازه نفس چهاردهم خود را برای تبیین برنامه‌های بودجه سال ۱۴۰۴ آماده می‌کند و هنوز مشخص نیست که کدام بخش‌ها در آستانه کاهش و یا افزایش بودجه خواهند بود.

در این رابطه سید مرتضی افقه استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار آنا ضمن تاکید بر کاهش هزینه‌های دولت و جبران کسری بودجه  گفت: زمانی که عنوان می‌شود که هزینه‌ها باید کاهش یابد منظور کاهش بودجه فعالیت‌هایی مانند فعالیت‌های دانش‌بنیانی، علمی و پژوهشی که بسیار مهم هستند، نیست!

بودجه دانش‌بنیان‌ها

استاد دانشگاه شهید چمران اهوازادامه داد: کاهش هزینه‌ها یعنی حذف ردیف بودجه‌هایی که کمکی به تولید ملی و رفاه جامعه و رشد اقتصادی نمی‌کنند. شایان ذکر است که در گذشته برخی افراد صاحب نفوذ اقدام به تحمیل هزینه‌هایی به دولت کرده اند که این ردیف‌ها سال به سال تمدید و تکرار شده است؛ به همین جهت امید می‌رود که بتوانیم این موارد را حذف و بودجه کشور را تراز نماییم.

افقه تاکید کرد: دانش بنیان‌ها در میان مدت موجب افزایش تولید ملی و سرعت گرفتن رشد اقتصادی هستند و افزایش سرمایه گذاری و بودجه کشوری در این فعالیت‌های پژوهشی و علمی مفروض و بسیار حائز اهمیت است.

ساختار حاکم بر اقتصاد ایران از زوایای ارزی

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که به دلیل ساختار حاکم بر اقتصاد ایران، معیشت مردم به نرخ ارز گره خورده، تک نرخی کردن ارز و افزایش قیمت آن سیاست خطرناکی است. احتمالا منظور وزیر اقتصاد افزایش قیمت ارز ترجیحی و مبادله‌ای و یکسان سازی آن با قیمت ارز در بازار است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: با این حال امیدواریم و توصیه می‌کنیم که ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی و دارو افزایش قیمت نداشته باشد؛ چرا این که این اتفاق موجب فشار مضاعفی به طبقه کم درآمد و قشر متوسط از لحاظ اقتصادی خواهد شد و قطعا طبعات اجتماعی شدیدی به همراه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: دولت بایستی به جای جستجو برای منابع درآمدی جدید، به کاهش هزینه‌های جاری بپردازد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته