دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1403 - 10:58

دومین زیردریایی هسته‌ای هند چه ویژگی‌هایی دارد؟

دومین زیردریایی هسته‌ای هند چه ویژگی‌هایی دارد؟
دومین زیردریایی هند با قابلیت شلیک موشک بالستیک هسته‌ای که قادر است با حداکثر سرعت ۱۲-۱۵ گره دریایی در سطح و حداکثر تا ۲۴ گره زیر آب حرکت کند، مأموریت خود را آغاز کرده است.
کد خبر : 930157

گروه سیاسی خبرگزاری علم ون فناوری آنا، هند بهره‌برداری از دومین زیردریایی هسته‌ای خود با نام «آریگهات» (INS Arighaat) را از دو روز پیش آغاز کرده است.

آنگونه که از اظهارات «راجنات سینگ» وزیر دفاع هند، برمی‌آید؛ قرار است این زیردریایی بازدارندگی هسته‌ای دهلی را تقویت و به برقراری موازنه راهبردی و تأمین صلح در منطقه کمک کند و نقش تعیین‌کننده‌ای هم در تأمین امنیت این کشور ایفا خواهد کرد.

آریگهات به نمونه قبلی خود، «آریهانت» خواهد پیوست و توانایی شلیک موشک‌های هسته‌ای را از هوا، زمین و دریا برای هند ایجاد می‌کند.

این زیردریایی اتمی ۶ هزار تُنی که در چند ماه گذشته آزمایش‌های متعددی را پشت سر گذاشته است، به موشک‌ K-۱۵ بومی هند مجهز می‌شود که بیش از ۷۰۰ کیلومتر برد دارد.

نیروی مورد نیاز این زیردریایی از راکتور‌های آب سبک تحت فشار ۸۳ مگاوات تامین می‌شود که به آن اجازه می‌دهد در مقایسه با زیردریایی‌های معمولی برای مدت طولانی‌تری در زیر آب بماند.

از آنجا که زیردریایی‌های هسته‌ای به راحتی از سوی دشمن قابل تشخیص و رهگیری نیستند، هند امیدوار است که در وقت لزوم بتواند از آنها برای انجام حملات تلافی‌جویانه استفاده کند.

پروژه آریهانت نیروی دریایی هند بیش از سه دهه پیش با مشارکت روسیه، شرکت‌های خصوصی و مؤسسات تحقیقاتی آغاز شد. آریهانت در اکتبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) یک موشک بالستیک را با موفقیت پرتاب کرد.

علاوه بر آریگهات که روز پنجشنبه به بهره‌برداری رسید، در حال حاضر، هند در حال ساخت دو زیردریایی موشک بالستیک بزرگتر هم هست.

این زیردریایی جدید دارای سیستم‌ها و تجهیزات بومی است و طراحی و تولید آن به دست دانشمندان و کارکنان نیروی دریایی هند صورت گرفته است.

آریگهات مانند سلف خود آریهانت دارای چهار لوله پرتاب است و می‌تواند تا ۱۲ موشک بالستیک زیردریایی ساگاریکا (SLBM) را حمل کند که هر کدام برد ۷۵۰ کیلومتر دارند و نیز توانایی حمل چهار موشک K-۴ SLBM با برد ۳۵۰۰ کیلومتر را داراست.

طبق گزارش‌ها این زیردریایی قادر است حداکثر سرعت ۱۲-۱۵ گره دریایی (۲۲-۲۸ کیلومتر در ساعت) در سطح و حداکثر تا ۲۴ گره (۴۴ کیلومتر در ساعت) زیر آب حرکت کند.

نام آریهانت از واژه سانسکریت به معنای «نابودگر دشمن» گرفته شده است.

وزارت دفاع هند معتقد است با توجه به سیاست هسته‌ای دهلی مبنی بر عدم استفاده از قابلیت شلیک اول، زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های هسته‌ای بالستیک، با توجه به توانایی‌شان برای حملات غافلگیرانه و تلافی‌جویانه، نقش مهمی در قدرت بازدارندگی این کشور ایفا خواهند کرد.

آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین دارای زیردریایی‌های هسته‌ای بزرگتر با موشک‌های دوربرد هستند؛ به عنوان مثال، چین، ۶ زیردریایی کلاس جین مجهز به موشک‌های JL-۳ با قابلیت رسیدن به ۱۰ هزار کیلومتر را در اختیار دارد، اما آریگهات هند از نمونه‌های مشابه خود کوچکتر است.

با پیوستن آریگهات به نیروی دریایی هند، تعداد ناو‌ها و زیردریایی‌های دارای قابلیت‌های هسته‌ای در آب‌های آسیا به عدد ۱۰ نزدیک می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته