دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تاکید کرد:

لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی در راستای تکمیل سند ملی سلامت و تغییرات اقلیم

لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی در راستای تکمیل سند ملی سلامت و تغییرات اقلیم
دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با همکاری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت کارگاه تخصصی دو روزه در راستای نهایی سازی پیش نویس سند ملی سلامت و تغییرات اقلیم را برگزار کرد.
کد خبر : 929913

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد اسماعیل مطلق گفت: تغییر اقلیم یکی از مهمترین چالش‌های قرن جاری و یکی از بزرگترین تهدید‌های سلامت جهانی است که زندگی انسان‌ها را تهدید می‌کند. تغییرات اقلیم به طور مستقیم با تغییر الگوی آب و هوا و به طور غیرمستقیم با تغییر کیفیت آب، هوا و غذا بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد. اثرات مستقیم منفی تغییر اقلیم شامل آسیب و بیماری ناشی از افزایش فراوانی و شدت رویداد‌های شدید آب و هوایی مثل افزایش سطح دریا، خشکسالی، گردباد، طوفان و سیل است.

وی افزود: تغییرات اقلیمی کیفیت هوا، آب آشامیدنی، تأمین مواد غذایی و سرپناه ایمن را تهدید می‌کند. تغییر اقلیم موجب اختلال در سیستم‌های غذایی، کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت غذا به ویژه در کشور‌های با درآمد کم و متوسط و افزایش خطر بروز ناامنی غذایی و سوءتغذیه می‌شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در ادامه اظهار داشت: استرس گرمایی باعث بروز بیماری‌هایی مثل بی‌حالی، اسهال، حساسیت پوستی، سکته مغزی و حتی مرگ می‌شود. تغییر اقلیم و آلودگی هوا اثرات متقابلی بر هم دارند؛ از یک طرف آلودگی هوا سبب تغییر اقلیم و از طرفی تغییر اقلیم باعث آلودگی هوا می‌شود. تغییر اقلیم از طریق گرمایش جهانی و تشدید انتشار آلاینده‌هایی مثل ازن و ذرات معلق اثر منفی بر کیفیت هوا دارد. آلودگی هوا مهمترین عامل خطر محیطی است که بیشترین بار بیماری‌های محیط را دارد. همچنین، تغییرات اقلیمی منجر به تغییر الگوی بیماری‌های منتقله از طریق آب، غذا و ناقلین می‌شود و موجب افزایش بیماری‌های عفونی منتقله از طریق آب، غذا و ناقلین، بیماری‌های مشترک انسان و دام و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا می‌شود. بیماری‌هایی مثل مالاریا، فیلاریازیس، تب دنگو، تب زرد، لیشمانیوز، شیستوزومیازیس و بیماری خواب آفریقایی از طریق ناقلینی مثل پشه، پشه خاکی، حلزون و مگس سیاه منتقل می‌شوند.

مطلق بیان داشت: تغییرات اقلیمی موجب افزایش بالقوه در جابجایی جمعیت، کاهش رشد اقتصادی، تشدید فقر، اختلال در معیشت مردم و افزایش بیماری‌های روحی روانی، افزایش درگیری و خشونت می‌شود. همچنین، تغییرات اقلیمی پیامد‌های متعددی بر سلامت جامعه بویژه گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله اقشار کم درآمد، زنان به خصوص مادران باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان در سنین بلوغ، سالمندان، اقلیت‌های قومی و مهاجران به ویژه در کشور‌های با درآمد کم و متوسط کاهش دسترسی به خدمات سلامت و حمایت اجتماعی خواهد داشت.

وی گفت: ایران با یک سوم میانگین بارندگی جهانی، ۳ برابر میانگین جهانی تبخیر، ۳ برابر میانگین سرانه جهانی بیابان، یک سوم متوسط سرانه جهانی جنگل، ۷.۵ میلیون هکتار نقاط داغ بیابانی، نرخ بالای فرسایش خاک و فراوانی بالای رویداد‌های شدید آب و هوایی مثل سیل، خشکسالی و آتش‌سوزی جنگل‌ها در برابر تغییرات اقلیم بسیار آسیب‌پذیر است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در پایان گفت: دستگاه‌های اجرایی در راستای تکمیل سند ملی سلامت و تغییرات اقلیم که باید در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب برسد همکاری‌های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته