دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1403 - 11:39

داغ مثل بازار گمانه‌زنی درباره مذاکره هسته‌ای با ایران!

داغ مثل بازار گمانه‌زنی درباره مذاکره هسته‌ای با ایران!
اظهارات وزیر خارجه ایران درباره لزوم بازبینی و تغییر سند هسته‌ای ۲۰۱۵، کارشناسان و مؤسسات ارزیابی ریسک را به گمانه‌زنی درباره ایجاد یک چارچوب مذاکراتی جدید سوق داده است.
کد خبر : 929856

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «جوئل رابین» کارشناس امور غرب آسیا می‌گوید «کامالا هریس» معاون ریاست جمهوری آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۴، در صورت پیروزی در این رقابت، به دنبال حصول توافق هسته‌ای جدید با تهران خواهد بود چراکه انتظار می‌رود او در مقام سکان‌دار احتمالی کاخ سفید سیاست خارجی واقع‌گرایانه‌ای را دنبال کند.

رابین که در دوره زمامداری «باراک اوباما» دستیار معاون وزارت خارجه بوده و از نزدیک با روند حصول توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ یا همان برجام آشنایی دارد، مدعی شد: ما از ایده شروع دوباره (احیای) توافق قدیمی عبور کرده‌ایم. پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران از محدودیت‌های قبلی (که در توافق اعمال شده بود) فراتر رفته است و اکنون هدف ما باید حصول توافق هسته‌ای محکم و قابل راستی‌آزمایی باشد که جلوی شتاب ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه راه پیش رو دشوار است، در ادامه این اظهارات افزود: هر رئیس‌جمهور واقع‌بینی به دنبال چنین توافقی است و هریس هم یک رئیس‌جمهور واقع‌بین خواهد بود.

در گذشته، هریس از تمایل برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران سخن گفته بود، اما مشخص نیست که در حال حاضر هم‌چنین مواضعی داشته باشد. نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۴، در جریان برگزاری مجمع حزب، گفته بود: هرگز برای اتخاذ هرگونه اقدام لازم برای حراست از نیرو‌ها و منافعمان علیه ایران و گروه‌های نیابتی‌اش، تردیدی به خود راه نمی‌دهم».

هم‌زمان، «آر. اِی. ان. ای» (RANE) که یک شرکت اطلاعاتی ارزیابی ریسک است، می‌گوید «با کاهش درگیری حماس-اسرائیل، احتمال مذاکرات هسته‌ای بیشتر می‌شود.»

آر. اِی. ان.‌ای در ادامه این گمانه‌زنی می‌افزاید: زمانی که مذاکره آغاز شود، ایران با در نظر گرفتن احتمال خروج دوباره آمریکا، خواستار تضمین‌های بیشتری خواهد بود. همچنین، به دلیل نگرانی از عدم دوام هرگونه توافق جدید، ایران تمایل کمتری برای کوتاه آمدن در برابر آمریکا دارد و میلی به از کار انداختن سانتریفیوژ‌های پیشرفته خود نشان نمی‌دهد.

«سید عباس عراقچی» وزیر خارجه ایران نیز در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود بعد از به دست گرفتن سکان دستگاه دیپلماسی ایران گفته بود که برجام در شکل فعلی آن قابل احیا نیست.

او در توضیح این مطلب از تغییر شرایط بین‌المللی، تغییر نگاه امنیتی اروپا و انقضای برخی از موعد‌های تعیین‌شده در برجام، به‌عنوان بخشی از دلایل بازبینی و تغییر سند توافق هسته‌ای در یک چارچوب مذاکراتی جدید نام برده و هشدار داده بود که «وقتی سندی باز می‌شود دیگر دوباره جمع کردن آن کار شاقی است.»

از روز گذشته که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان دیدار با اعضای هیئت دولت، فرمودند «نباید به دشمن امید ببندیم و برای برنامه‌های خود منتظر موافقت دشمنان باشیم. این منافاتی ندارد که با همان دشمن در جایی تعامل کنیم، اما نباید امید و اعتماد به آنها داشته باشیم»؛ شاهد گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی هستیم مبنی بر اینکه باب مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی باز است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته