دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1403 - 00:05
یک متخصص ارتوپدی در گفت‌وگو با آنا:

دررفتگی‌های مکرر کشک زانو با جراحی درمان می‌شود

دررفتگی‌های مکرر کشک زانو با جراحی درمان می‌شود
یک متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو گفت: جراحی تنها راه درمان برای افرادی است که دچار دررفتگی‌های مکرر کشکک زانو می‌شوند.
کد خبر : 929277

مهدی مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: دررفتگی کشک زانو از موارد شایعی است که بیماران ناچارند برای درمان به متخصص ارتوپدی مراجعه می‌کنند.

وی بابیان اینکه کشکک با هر خم و راست شدن زانو باید در یک مسیر صاف قرار داشته باشد، افزود: در برخی افراد با خم شدن زانو، کشک به خارج در می‌رود و با صاف کردن زانو دوباره به‌جای خودش برمی‌گردد.

این فوق تخصص جراحی زانو ادامه داد: دررفتگی کشک می‌تواند مادرزادی باشد اما مهم‌ترین دلیل آن ضربه ناگهانی و حوادث ورزشی است.

مقتدایی گفت: مفصل کشکک یک خصوصیتی دارد که با یک‌بار دررفتگی ناشی از حادثه و اگر یکسری دلایل زمینه‌ای مستعد کننده در زانو وجود داشته باشد، دررفتگی مکرر می‌شود. درواقع با یک‌بار دررفتگی به دلیل ضربه، دررفتگی‌های بعدی به‌طور عادی اتفاق می‌افتد.

وی بابیان اینکه در این شرایط تنها راه درمان، جراحی است، افزود: اعمال جراحی متعددی وجود دارد که بر اساس اینکه چه انحرافی در کشک وجود دارد یا وضعیت ناودان زیر کشکک یا محل چسبیدن تاندون به استخوان ساق چگونه است و آیا پارگی رباط هم وجود دارد، یکی از روش‌های‌ جراحی انتخاب می‌شود.

علائم دررفتگی کشکک زانو

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: دررفتن کشکک زانو می‌تواند با شنیده شدن صدایی شبیه صدای ترکیدن یا شکستن همراه باشد.

وی ادامه داد: تورم شدید، تغییر شکل در ساختار زانو، درد شدید و غیرقابل‌تحمل، احساس ضربان نبض مانند در زانو، اختلالات حسی و حرکتی، قفل شدن زانوها و ایجاد صدای تق‌تق از نشانه‌های دررفتگی کشکک زانو هستند.

مقتدایی گفت: رادیوگرافی، MRI و آنژیوگرافی روش‌های تشخیص دررفتگی کشکک هستند؛ با کمک MRI از قسمت داخلی مفصل زانوی نیز عکس‌برداری انجام می‌شود، با انجام این روش تشخیصی پزشک امکان مشاهده تمام بافت‌های استخوان را اعم از غضروف، تاندون، عضلات ورگه‌ای خونی مهم را خواهد داشت.

این فوق تخصص جراحی زانو توصیه کرد: اولین اقدام در مواجهه با دررفتگی کشکک زانو، بی‌حرکت نگه‌داشتن زانو است سپس باید در اولین فرصت به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کرد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته