دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر پیشین بهداشت در گفت و گو با آنا:

اجرای طرح داروی ژنریک، پرداخت از جیب مردم را کاهش می‌دهد

اجرای طرح داروی ژنریک، پرداخت از جیب مردم را کاهش می‌دهد
رئیس گروه علمی ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی گفت: اگر داروی ژنریک باکیفیت تولید شود، هزینه تمام‌شده را کاهش و پرداخت از جیب مردم را نیز کمتر می‌کند.
کد خبر : 928165

کامران باقری لنکرانی وزیر پیشین بهداشت و رئیس گروه علمی ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با ژنریک‌سازی دارو‌ها اظهار کرد: منظور از دارو‌های ژنریک، دارو‌هایی است که تولید آنها بر اساس ماده اولیه باشد نه بر اساس افزودنی‌ها و نوع تجاری آن. این در حالی است که در سیاست‌های کلی سلامت تأکید شده است که نظام دارویی بر اساس دارو‌های ژنریک باشد.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از افراد با موضوع ژنریک سازی مخالف باشند و پیشنهاد تغییر سیاست‌های کلی را بدهند؛ اما تا زمانی که این سیاست‌های کلی وجود دارند، مبنای کار باید داروی ژنریک باشد.

رئیس گروه علمی ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی افزود: در حال حاضر بیشتر کشور‌ها به سمت ژنریک‌سازی دارو‌ها حرکت می‌کنند و آنچه می‌تواند یک کشور را از هزینه‌های سنگین دارویی نجات دهد، داروی ژنریک است.

لنکرانی تأکید کرد: ژنریک سازی دارو باید درحالی اجرا شود که کیفیت آن حفظ شود. متأسفانه اکنون با سیاست یک بام و چند هوا مواجه هستیم به‌طوری‌که بعضی مواقع می‌گویم دارو در کشورمان گران است بنابراین باید از ژنریک استفاده کنیم و در مقابل در بعضی مواقع می‌گویم دارو کم است پس واردات انجام دهیم یا کیفیت داروهایمان قابل‌قبول نیست پس دوباره ژنریک سازی انجام دهیم. این روش که بین برند ژنریک و تجاری بازی کنیم درست نیست. باید پذیرفت که صراحت سیاست‌های کلی که مبتنی بر مستندات بین‌المللی است این است که نظام داروی ما مبتنی بر داروی ژنریک باشد.

وی تصریح کرد: موضوع ژنریک سازی دارو به یک نگاه کلان نیاز دارد و در این زمینه باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که آیا می‌خواهیم ژنریک سازی داشته باشیم یا خیر. در حال حاضر داروساز‌ها و صنایع دارویی با بحران‌های بزرگی مواجه هستند به‌طوری‌که یا ارز برای واردات مواد اولیه ندارند یا دارو را فروخته و پولشان به دستشان نرسیده است و نقدینگی ندارند.

وزیر پیشین بهداشت گفت: اگر داروی ژنریک باکیفیت تولید شود، هزینه تمام‌شده کاهش، دسترسی‌ها بهتر و پوشش بیمه‌ای دارو‌ها نیز ارتقا پیدا می‌کند همچنین پرداخت از جیب مردم نیز کمتر می‌شود. درست است در حال حاضر دارو‌های جدید ژنریک ندارند، اما بیشتر دارو‌هایی که مصرف می‌شوند دارو‌هایی هستند که سال‌هاست ماده اولیه آنها وجود داشته و شناخته‌شده‌اند بنابراین نباید چنین دارو‌هایی را در چرخه رقابتی قرار داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دارو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته