دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

موکب کتاب اربعین کجاست/استفاده از ظرفیت‌های عظیم اربعین برای مردم

موکب کتاب اربعین کجاست استفاده از ظرفیت‌های عظیم اربعین برای مردم
مهدی عباس نژاد مسئول موکب کتاب اربعین کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین کشوراز ضرورت ترویج و بسط این موضوع در راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی خبر داد
کد خبر : 928660

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی عباس نژاد مسئول موکب کتاب اربعین کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین کشوراز ضرورت ترویج و بسط این موضوع در راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی خبر داد و گفت: موکب کتاب اربعین با هدف ترویج فرهنگ و معارف اربعین حسینی و ترغیب اصحاب قلم و اندیشمندان به تولید آثار مکتوب در حوزه اربعین راه اندازی شد .

وی افزود: برای حرکت جهادی موکب کتاب اربعین مأموریت‌های مختلفی تعریف شده از جمله: «جمع‌آوری آثار قلمی منتشره در حوزه اربعین»، «حمایت از تولید، چاپ و نشر کتب اربعینی بر اساس ضوابط اعلامی شورای علمی»، «برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب و مقالات مؤلفان»، «طراحی و تولید ویژه نامه‌های معرفی آثار مکتوب در حوزه اربعین و مباحث جلسات نقد و بررسی کتاب»، «برگزاری نمایشگاه‌های کتاب اربعین»، «تهیه و تولید کتاب صوتی اربعینی»، «برگزاری مسابقات کتابخوانی در حوزه اربعین»، «جلب مشارکت‌های مردمی در نشر کتب اربعینی»، «دایرکردن موکب کتاب اربعین در مراسم اربعین، رسانه‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی»، «راه‌اندازی موکب مجازی کتاب اربعین»، «انتخاب کتاب سال اربعین»، «برگزاری آیین‌های تجلیل از مؤلفان کتب و صاحبان مقالات اربعینی و در همین راستا از سال قبل به منظور بسط فرهنگ و معارف حسینی و حمایت و آثار مکتوب حرکت بزرگ اربعین، فراخوان اولین جایزه کتاب سال اربعین را در دستور کار قرار دادیم تا آثاری که با مشورت صاحب نظران مورد بررسی و دسته بندی موضوعی شده را جمع آوری کنیم که این فرصت هنوز باقی است و همه عزیزان و علاقمندان میتوانند آثار خود را در حوزه‌های شش گانه ۱. کتب ادبیات منظوم، منثور و داستانی، ۲. کتب علمی، پژوهشی و پایانامه ۳. کتب ترویجی، تبلیغی و آموزشی ۴. فیلم نامه، نمایشنامه و نقد ادبی ۵. داستان و سفرنامه و ۶. کتب کودک و نوجوان از ۱۴۰۰ شمسی به بعد برای دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.

وی همچنین اضافه کرد: یکی از پویش‌های طراحی شده پویش عمود، عمود خاطره هست که موکب کتاب اربعین با موضوع ثبت خاطرات در قالب خلق داستانک‌های هزارکلمه‌ای مورد نظر هست که همه زائرین بویژه نوجوانان میتوانند تجربه و خاطرات خود را از این سفر معنوی ثبت و برای ما ارسال کنند تا در قرعه کشی انگشتر و سنگ متبرک حرم امام حسین ع شرکت داده شوندواثرآن‌ها نیز در یکی از بخش‌های کتاب سال اربعین قرار بگیرد. امسال هم رونمایی‌های مختلفی از کتاب‌های مرتبط با اربعین داشتیم که طی مراسمی با حضور دکتر حمید احمدی مسئول محترم کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور رونمایی شد کتاب‌های «قطره‌ای در امواج» سفرنامه اعظم بروجردی، مجموعه «شراره‌های عشق و عطش»، «طریق العلما» که داستان ۴۰ نفر از علما که از ۳۰۰ سال قبل در پیاده اربعین شرکت کردند و همچنین مجموعه پنج جلدی «الثقافة و الشعائر الحسینیه» که سخنرانی‌های دانشگاهیان در ایران و عراق است، را میتوان نام برد.

عباس‌نژاد برای استفاده از ظرفیت‌های عظیم اربعین تاکید کرد و گفت:  طبیعتا خیلی از زائرین کتاب‌های حوزه اربعین را نمیشناسند لذا دراین همین راستا موکب کتاب اربعین اقدام به تولیدات رسانه‌ای در قالب معرفی بیش از ۲۰ کتاب با موضوع اربعین را در قالب تولیدات کوتاه و معرفی کتاب انجام داده که مورد بهره برداری و در فضای مجازی و شبکه‌های مختلف تلویزونی پخش خواهد شد. یکی از کتاب‌های جذاب که برای اولین بار انجام خواهد شد و رونمایی آن رو به زودی شاهد خواهیم بود رونمایی از کتاب ماه که عرض ارادت شاعرانه‌ای است که بصورت تصویری تولید شده و توسط برخی از شاعران آیینی و مطرح ضبط و در حال تنطیم‌های نهایی برای رونمایی است که برخی ازاین تولیدات را امسال در شبکه‌های مختلف سیما در قالب وله‌های کوتاه پخش خواهد شد. اربعین فرصت بسیار مغتنمی برای همه زائران علاقمند به خلق مکتوب می‌باشد و این خود یک رسانه گویا در مقابل همه هجمه‌های دشمن و سکوت رسانه‌ای برای انعکاس این حماسه و حرکت جهانی اربعین است در واقع هر زائر در این پدیده جهانی یک راوی است.

وی در پایان گفت: از همه علاقمندان که آمادگی همکاری و خادمی افتخاری موکب کتاب اربعین را دارند دعوت می‌شود تا به جمع مروجین فرهنگ اربعین بپیوندن و ایده‌ها و پیشنهادات خودشون را برای ارتقا فعالیت‌های موکب در میان بگذارند. برای این مهم سایت alarbaeen.ir و تمامی پیام رسان‌ها به شناسه alarbaeen @ در دسترس علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته