دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1403 - 14:06

از آتش‌بازی باشکوه خورشید چه می‌دانید؟ +فیلم

از آتش‌بازی باشکوه خورشید چه می‌دانید؟ +فیلم
زبانه‌های خورشیدی رویدادهای جذابی هستند که به ما کمک می‌کنند تا از خورشید و تأثیر آن بر وضعیت جوی فضا بیشتر بیاموزیم.
کد خبر : 928319

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، خورشید تنها ستاره بزرگ و درخشان منظومه شمسی است. این جرم نجومی ارزشمند به ما نور و گرما می‌دهد و بدون خورشید، هیچ نوع حیات روی زمین وجود نخواهد داشت. خورشید از مشرق طلوع و از مغرب غروب می‌کند و هر روز می‌توانیم اثر آن را با روشنایی روز ببینیم. در درون این جرم تابناک هر ثانیه فعل و انفعالات زیادی رخ می‌دهد. یکی از پدیده‌های مشهور درون خورشید، زبانه خورشیدی (solar prominence) نام دارد.

اغلب در اثر زبانه خورشیدی منظره‌ای خیره‌کننده پدید می‌آید. در سال 2011 فضاپیمای رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید (SDO)  موفق شد یک زبانه خورشیدی عظیم را که از سطح خورشید فوران می‌کرد ثبت کند (فیلم کوتاه این رخداد در انتهای خبر). این رویداد در نور فرابنفش ضبط شد و در یک ویدیوی تایم لپس به مدت 90 دقیقه فشرده شد. در این ویدیو هر 24 ثانیه یک فریم جدید گرفته شد.

اندازه زبانه خورشیدی بسیار زیاد است. در واقع کل زمین می‌تواند به راحتی زیر این پرده جاری از گاز داغ قرار گیرد و دفن شود! زبانه‌های خورشیدی در بالای سطح خورشید به دلیل میدان مغناطیسی آن حفظ می‌مانند. این زبانه‌ها ممکن است آرام یا فورانی باشند. یک زبانه آرام معمولاً حدود یک ماه طول می‌کشد، اما گاهی اوقات می‌تواند به صورت چیزی که به آن «خروج جرم تاج خورشیدی» (CME) گفته می‌شود فوران کند.

دانشمندان هنوز در حال مطالعه چگونگی شکل‌گیری و فوران زبانه‌های خورشیدی هستند. انرژی که این زبانه‌ها را ایجاد می‌کند موضوعی در حال تحقیق است. در حال حاضر خورشید در مرحله‌ای به نام اوج خورشیدی قرار دارد. این بدان معناست که بسیار فعال است و CME‌های در حال فوران زیادی وجود دارد.

به تازگی یکی از این فوران‌ها باعث ایجاد شفق‌های زیبایی روی زمین شد. شفق‌های قطبی نورهای رنگارنگی هستند که در آسمان زمین (معمولاً) نزدیک قطب‌ها ظاهر می‌شوند. آنها زمانی اتفاق می‌افتند که ذرات باردار خورشید با جو زمین برخورد می‌کند. این امر نشان می‌دهد که چگونه فعالیت خورشید می‌تواند بر سیاره ما تأثیر بگذارد.

به طور کلی زبانه‌های خورشیدی رویدادهای جذابی هستند که به ما کمک می‌کنند تا بیشتر درباره خورشید و تأثیر آن بر وضعیت جوی فضا درک کنیم. رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید همچنان به ثبت تصاویر و ارائه داده‌های ارزشمند ادامه می‌دهد.

ویدئوی تایم‌لپس رصدخانه پویایی‌شناسی ناسا از زبانه خورشیدی
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته