دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1403 - 00:06
تقویم علم؛

۲۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

۲۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 927020

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۲ مرداد  برابر ۱۲ آگوست را ورق می‌زنیم.

***

اوج بارش شهابی بَرساوُشی

۱۲ آگوست برابر با ۲۲ مرداد، همه‌ساله در سراسر آسمان و به‌خصوص در آسمان نیم‌کره شمالی زمین اوج بارش شهابی بَرساوُشی است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی طول سال شناخته می‌شود. نرخ رویت این شهاب‌ها به‌طور متوسط معمولا ۱۰۰ شهاب در ساعت است که این نرخ در سال ۱۹۹۳ به ۲۰۰ تا ۵۰۰ شهاب در ساعت رسید. بارش شهابی برساووشی حاصل توده ذرات برجای‌مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل است که بیش‌از یک‌ماه، معمولا  از ۲۷ تیر تا ۳ شهریور فعال است. ازآنجاکه کانون این بارش در صورت فلکی برساوش و نزدیک مرز آن با ناحیه صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد به آن بارش شهابی برساوشی می‌گویند.

۲۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

استفاده از ضد‌عفونی‌کننده در جراحی

۱۲ آگوست ۱۸۶۵ میلادی برابر با ۲۲ مرداد ۱۲۴۴ خورشیدی، دکتر جوزف لیستر اولین جراحی شد که با استفاده آزادانه از اسیدکربولیک (فنول) به‌عنوان ماده ضدعفونی‌کننده، عمل ضدعفونی طی جراحی را انجام داد. او براساس ایده لوئی پاستور مبنی‌بر اینکه میکروب‌های ریزی در هوا وجود دارند که باعث فاسدشدن شیر و گوشت می‌شوند فکر کرد که شاید میکروارگانیسم‌های عامل بروز قانقاریا را بتوان با محلول‌های شیمیایی کنترل کرد. لیستر می‌دانست که اسیدکربولیک در مصارف شهری برای تصفیه فاضلاب موثر است و تصمیم گرفت از آن برای کشتن میکروب‌هایی استفاده کند که زخم‌ها را آلوده می‌کنند. او این ماده را روی باند، بند، ابزار جراحی و مستقیماً روی زخم بیمار و دست‌های خودش ریخت. اولین بیمار او که از این روش بهره‌مند شد، جیمز گرینلیز ۱۲ ساله بود که پای او در اثر تصادف با گاری و رفتن زیر چرخ گاری شکسته بود. پانسمان با اسیدکربولیک و روغن بذر کتان آغشته شد و درنتیجه زخم بدون عفونت خوب شد. لیستر پروتکل بهداشتی خود را ادامه داد و میزان مرگ ناشی از جراحی را از ۴۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش داد. او در ۱۶ مارس ۱۸۶۷ اولین مقاله‌اش درباره اثر مثبت ضدعفونی در کاهش عفونت‌های جراحی را در نشریه لانست منتشر کرد.

۲۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

دیموس کشف شد

۱۲ آگوست ۱۸۷۷ میلادی برابر با ۲۲ مرداد ۱۲۵۶ خورشیدی، آساف هال، اخترشناس آمریکایی، اولین قمر از دو قمر مریخ را که در ماه آگوست مشاهده کرد، کشف کرد. او اولین قمر را دیموس نامید. پنج روز بعد، در ۱۷ آگوست، او دومین قمر را مشاهده کرد و آن را فوبوس نامید. در اساطیر یونانی، دیموس و فوبوس پسران آرس (مریخ) و آفرودیت (ناهید) هستند. دیموس به یونانی به معنای وحشت و فوبوس به معنای ترس است. این قمرهای ترس و وحشت، از سنگ‌های غنی از کربن تشکیل شده‌اند. چگالی آنها آنقدر کم است که نمی‌توانند سنگ خالص باشند. در عوض احتمالاً مخلوطی از سنگ و یخ هستند. هر دو قمر تعداد بسیار زیادی گودال دارند. فرضیه‌های مختلفی درباره منشاء این قمرها وجود دارد. برای‌مثال، بعضی پژوهش‌ها فوبوس و دیموس را به‌‌عنوان سیارک‌هایی در نظر می‌گیرند که در دام میدان گرانش مریخ اسیر شده‌اند. درحالی‌که مطالعات دیگری آنها را حاصل برخورد یک جرم آسمانی به مریخ می‌دانند. همچنین تحقیقاتی نشان می‌دهد که فوبوس و دیموس در اثر شکسته‌شدن یک قمر بزرگ‌تر به‌وجود آمده‌اند.

۲۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

معرفی رایانه شخصی آی‌بی‌ام

۱۲ آگوست ۱۹۸۱ میلادی برابر با ۲۲ مرداد ۱۳۶۰ خورشیدی، آی‌بی‌ام رایانه شخصی خودش را با قیمت پایه هزارو۶۰۰ دلار معرفی کرد. این دستگاه، خیلی زود توانست بسیاری از ماشین‌های مناسب برای مصارف خانگی یا مشاغل کوچک ازجمله دستگاه‌هایی که دارای بایوس اس-۱۰۰ بودند حذف کرد. رایانه شخصی (پی‌سی) در کمتر از یک سال در کارخانه آی‌بی‌ام در فلوریدا بااستفاده از قطعات آماده مصرف موجود در انبار توسعه یافت. درواقع این رایانه بود که سلطه سیستم عامل مایکروسافت را به‌وجود آورد. سخت‌افزار این دستگاه با سرعت پردازنده اینتل ۸۰۸۰ آن ۴.۷۷ مگاهرتز بود و از حافظه‌های ۱۶ تا ۶۴۰ کیلوبایت استفاده می‌کرد. گزینه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها شامل فلاپی درایوهای ۵.۲۵ اینچی، نوار کاست و دیسک‌های سخت بود که بعدا اضافه شد.

۲۲ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته