دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1403 - 08:44
در سومین جلسه علنی پارلمان صورت می‌گیرد؛

ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس با حضور چهار وزیر اطلاعات، اقتصاد، خارجه و بهداشت

ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس با حضور چهار وزیر اطلاعات، اقتصاد، خارجه و بهداشت
سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس آغاز شد، نمایندگان در این جلسه قرار است صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات را بررسی کنند.
کد خبر : 928240

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم امروز -یکشنبه ۲۸ مردادماه- به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۲۸ تن از نمایندگان آغاز شد.

دیروز اولین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی بود و مسعود پزشکیان رئیس جمهور برای دفاع از ترکیب کابینه و تشریح برنامه‌های دولت در صحن علنی مجلس حضور یافت و در دومین جلسه نوبت عصر هم نمایندگان صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کردند.

قرار است در نشست علنی امروز صلاحیت وزیران پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی، امور خارجه و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بررسی شود.

نمایندگان مخالف وزرای پیشنهادی چه گفتند؟

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات به تشریح دیدگاههای خود پرداختند.

مجتبی زارعی نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با  برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: رای من به خطیب منفی است و این رای نمادین است اما نمایندگان را دعوت به رای ندادن منفی نمی‌کنم.

نماینده مردم تهران با اشاره به برخی شکست های دستگاه اطلاعاتی گفت: اما پیروزی دستگاههای اطلاعاتی بر شکست‌های آن  غلبه دارد.

زارعی در ادامه با اشاره به انتقادات به تشکیل کابینه دولت چهاردهم گفت: از مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور صادق تشکر می‌کنم. پزشکیان شعار دموکراسی و سکولار سر نداد رئیس جمهور اصلاح طلب ما به اصلاح طلبان تشکیلاتی بدهکار نیست، بلکه به امیر المومنین (ع) بدهکار است .

وی اضافه کرد: دکتر پزشکیان گفته اصولگرا هستم، اصولی که به عدل ختم می‌شود، او نه بر ساخت جامعه مدنی غربی بلکه جامعه مدنی علوی تاکید کرده است.

صمصامی: مدیریت ضعیف آقای همتی منجر به بحران های جدی در جامعه شده است

حسین صمصامی نماینده مخالف برنامه‌های عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس پس از درود به روح مطهر شهدا، اظهار داشت: نمایندگان محترم و ملت شریف ایران، آزموده را آزمودن خطا است. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳، ۱۲ ویژگی برای یک وزیر در جمهوری اسلامی نام بردند و کارآمدی یکی از مهمترین آنها بود. بررسی عالمانه و دقیق عملکرد جناب آقای همتی در دوران تصدی بانک مرکزی نشان می‌دهد که نه تنها نمره قابل قبولی در این زمینه نمی‌گیرند بلکه مدیریت ناکارآمد ایشان زمینه ساز ورود بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است.

وی عنوان کرد: ایشان به فاصله زمانی کوتاهی پس از انتصاب به عنوان رییس بانک مرکزی از دریافت اختیارات خاص از سران قوا جهت ساماندهی بازار ارز و اصلاحات بانکی خبر دادند و این اختیارات خاص در سالهای ۹۸ و ۹۹ تمدید شد که ماحصل این اختیارات ویژه این شد که شرایط کشور با این مجوز خارج از روال قانونی با چالش‌های بیشتری مواجه شد. نگاهی به وقایع ارزی و نقدینگی در آن زمان موضوع را به وضوح نشان می‌دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در حوزه بانکی، ورود به حوزه بانک آینده و بانک‌های نظامی در بانک سپه یکی از مهمترین اقدامات بانک مرکزی برشمرده می‌شود. در خصوص بانک آینده، اقدامات نامتعارف و ریشه دواندن فساد در این بانک از بانک تات شروع شد و عمده چالش‌های آن به دلیل سوء استفاده سهامداران کلان آن از منابع عمومی برای بنگاه داری و احداث پروژه‌های خصوصی هتل سازی و امثالهم بود. در همان دولت دهم با مشخص شدن رویه رییس کل بانک مرکزی دستور برخورد قاطعانه با آنکه را به قائم مقام بانک و رییس فعلی سازمان برنامه داد اما کار به مسیر دیگری منحرف شد.

زنگنه: همتی اعتقادی به نظام بندی نظام بانکی ندارند

محسن زنگنه در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در صحن مجلس گفت: همتی اعتقادی به نظام بندی نظام بانکی ندارند.

محمدبیگی: آقای همتی در دوران مدیریتش عدم شفافیت داشته است

فاطمه محمد بیگی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی گفت: آقای همتی در دوران مدیریتش عدم شفافیت داشته است.

 

نمایندگان موافق وزرای پیشنهادی چه گفتند؟

نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات کارآمدی، مبارزه با فساد، نفوذ و آسیب‌های اجتماعی را از جمله دلایل تایید وی برای سکانداری این وزارتخانه عنوان کردند.

موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات کارآمدی، مبارزه با فساد، نفوذ و آسیب‌های اجتماعی را از جمله دلایل تایید وی عنوان کردند.

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه‌ها و صلاحیت سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

کمیسیون شوراها با صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات موافقت کرد

ولی الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون خود درباره بررسی برنامه‌ها و سوابق حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

وی ادامه داد: حجت الاسلام خطیب در دو جلسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برای ارائه برنامه‌های خود حضور یافت و رئوس برنامه‌های خود را ارائه کرد که برنامه‌های وی مبتنی بر ادامه مسیر تحولی بود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحصیلات حوزوی و سوابق اجرایی خطیب در حوزه اطلاعات، گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات با اسناد بالادستی انطباق دارد و در نهایت ما جمع‌بندی کردیم و اعضای این کمیسیون خطیب را فردی شایسته و توانمند برای تصدی وزارت اطلاعات تشخیص دادند.

جباری: خطیب به هیچ حزب و جریان سیاسی تعلق ندارد

احمد جباری در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: در حال حاضر در یک برهه بسیار خطیر و حساس از تاریخ منطقه و مقابله با استکبار جهانی و صهیونیست‌ها قرار داریم و در این شرایط انتخاب فردی کارآمد برای وزارت اطلاعات اهمیت زیادی دارد.

وی بیان کرد: وزارت اطلاعات یکی از وزارتخانه‌های حساس کشور است که امنیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین توسعه و بالندگی کشور به آن گره خورده است. حجت الاسلام خطیب از برجسته‌ترین و با تجربه ترین چهره‌ها و شخصیت‌ها است و کار خود را از کف سیستم اطلاعاتی آغاز کرده است.

نماینده مردم بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: خطیب در دولت سیزدهم به عنوان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود و وی از سوی پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم نیز به مجلس معرفی شد چرا که وی معیارها و ملاک‌های ارزشمندی را که مقام معظم رهبری برای انتخاب وزرا اعلام فرمودند، دارد.

جباری تاکید کرد: وزیر پیشنهادی اطلاعات به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، قانون اساسی و گفتمان امامین انقلاب باور عمیق و راسخ دارد و همین موضوع باعث شد که وی برای تصدی وزارت اطلاعات به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

وی افزود: خطیب از رزمندگان دوران دفاع مقدس است و در آن دوران و برای دفاع از کیان اسلام، به افتخار جانبازی نائل شد و از سوی دیگر وی برادر شهید است.

نماینده مردم بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کارنامه خطیب، مسئولیت خطیر و کلیدی سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه نیز وجود دارد و وی در ساختار اطلاعاتی کشور سابقه خوبی دارد. نکته مهم دیگر آن است که خطیب یک شخصیت فراجناحی است و به هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد. وی همواره به دنبال رشد و ارتقای جامعه کشور و تحقق وفاق ملی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است.

بروجردی: وزارت اطلاعات در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن قوی عمل کرده است

علاء‌الدین بروجردی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم که وعده صادق را محقق کرد و طبق وعده دوران تبلیغات انتخاباتی در معرفی کابینه، وفاق ملی را پیاده کرد.

وی با بیان این‌که شرایط امروز در منطقه بسیار حساس است، تصریح کرد: ما شاهد جنگ اقتصادی و جنگ اطلاعاتی هستیم از سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا تا سازمان‌های منطقه‌ای و همپیمانان آمریکا، همه مقابل ما صف‌آرایی کرده‌اند لذا در این وضعیت سازمان‌های اطلاعاتی کشور به خصوص وزارت اطلاعات قوی عمل کردند و توانستند در مقابل چنین جنگ چند وجهی بسیار پیچیده عمل کنند که اینها همه به توانمندی ویژه نیاز دارند.

بروجردی با بیان این‌که بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات در خنثی‌سازی توطئه‌های طراحی شده دشمن قابل اعلام نیست، گفت: دهها حادثه قبل از اتفاق خنثی شده اما به دلایلی قابل اعلام نیست لذا در این مدت وزارت اطلاعات قوی عمل کرده و موفق شده عملکرد قدرتمندی در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن داشته باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حفظ نیروهای نظام در مقابل دشمن یکی دیگر از اقدامات وزارت اطلاعات است، اظهار کرد: نمایندگان در معرض تهدید جدی هستند که نمونه آن کار اطلاعاتی تلفنی است که از آنها اطلاعات گرفته شود که وزارت اطلاعات با هدف حفظ نیروهای نظام به این موضوع ورود دارد منتها لازم است که جدی‌تر عمل شود چون هنر این نیست که سازمان‌های اطلاعاتی بگویند این تعداد از نیروهای نظام دستگیر شدند بلکه هنر در پیشگیری است.

بروجردی یکی دیگر از مسئولیت‌های وزارت اطلاعات را در حوزه برون‌مرزی خواند و گفت: نمونه آن مصاف جمهوری اسلامی ایران با آمریکا و همپیمانانش است که آمریکا در تمامی عرصه‌ها و در عراق، سوریه، لبنان و یمن شکست خوردند. یک بعد این شکست به کار دقیق اطلاعاتی بر می‌گردد که وزارت اطلاعات در آن نقش بسیار مهمی دارد.

وی در پایان گفت: در این چند روز در فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی گفته شده که ما در آستانه پایان سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در موضع ضعف قرار داریم که من مخالف هستم چون ما در زنجیره بلند اقتدار ملی‌مان و حلقه‌های قوی متعدد قرار گرفته‌ایم.

موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر پیشنهادی اقتصاد

فاطمه مقصودی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، نظر کمیسیون اقتصادی درباره برنامه‌ها و صلاحیت عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را قرائت و گفت: اعضای این کمیسیون همتی را حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت اقتصاد دانستند.

قالیباف: تقسیم وقت رئیس‌جمهور بین نمایندگان طبق آیین‌نامه بود

مجتبی زارعی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شیوه مدیریت مجلس در جلسه روز گذشته، اظهار کرد: روز گذشته انصاف در مجلس رعایت نشد و خواسته یا ناخواسته و برخلاف آیین نامه از وقت رئیس جمهور برای وفاق ملی استفاده نشد و تلاش شد که هویت فراکسیون اکثریت بی‌معنا جلوه داده شود، در حالی که اینگونه نیست و این فراکسیون محکم و قاطع است و آرای بالای ۲۰۰ نفر دارد.

محمدباقر قالیباف در واکنش به اظهارات مجتبی زارعی درباره مدیریت جلسه روز گذشته صحن مجلس، گفت: دیروز بر اساس ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس عمل شد که در این ماده به صراحت نوشته شده است که رئیس جمهور یا کسانی که او تعیین می‌کند، می‌توانند به سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ دهند و این عین متن آیین نامه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این به این معناست که هر کسی را که رئیس‌جمهور تشخیص داد می‌تواند از فرصت رئیس جمهور استفاده کند. البته دیروز چون مدیریت جلسه با من بود اعلام کردم که وقت کمتر از ۵ دقیقه داده نشود، بنابراین ما طبق آیین نامه عمل کردیم.

کمیسیون اقتصادی مجلس صلاحیت همتی را تایید کرد

فاطمه مقصودی سخنگوی کمیسیون اموراقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارش کمیسیون درباره همتی گفت: رشد اقتصادی، اجرای برنامه هفتم توسعه، تامین اقتصادی کلان، تقویت ارزش پول ملی، توانمندسازی بخش خصوصی و سرمایه گذاری مولد در جهت رشد ملی از جمله دلایل تایید وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی است.

وی افزود: برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی با اسناد بالادستی مطابق دارد و جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی در جهت ایمن سازی در برابر شوک‌های ارزی در برنامه‌های وی مشهود است.

همتی تخصص لازم در وزارت اقتصاد را دارد

سید شمس الدین حسینی نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: آقای همتی مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد با رتبه ممتاز در دانشگاه تهران دارند. آقای همتی آدم حرفه‌ای هستند. کسی که رئیس کل بیمه مرکزی بوده است. مدیرعامل بانک در سال‌های متعددی بوده است و انسان مجربی است و ۱۹ ماه در جبهه بوده.

وی ادامه داد: به لحاظ سوابق علمی و تجربی در کمیسیون به این جمع‌بندی رسیدیم که آقای همتی از تخصص و تجربه لازم برخوردار هستند. یکی از مسائل و مشکلاتی سبب شده این وضعیت را داشته باشیم این است که به تجربه بی‌تفاوت بوده‌ایم. وزارت‌خانه جای آزمایش و خطا نیست. ما با توجه به شرایط اقتصاد کشور نمی‌توانیم افراد بی‌تجربه را در این وزارتخانه حساس بگماریم.

وزیر پیشنهادی صمت توانایی ساماندهی بازار کالاهای بادوام مانند خودرو و لوازم خانگی را دارد

حسنعلی محمدی  درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: از نظر صلاحیت‌های فنی، تحصیلی و سابقه کار، آقای اتابک یکی از بهترین گزینه‌هاست زیرا وی علاوه بر اینکه در بخش خصوصی فعالیت داشته، تجربه‌های بسیاری نیز در حوزه تولید و صنعت دارد بنابراین می‌تواند از این تجربه‌ها برای ساماندهی این حوزه استفاده کند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت، بیان کرد: در بررسی‌های اخیر،ارتقا حکمرانی صنعتی با رویکرد زنجیره‌های ارزش، ارتقای رقابت‌پذیری صنعتی و افزایش پایدار بهره‌وری در بخش صنعت، افزایش تنوع، کمیت و کیفیت تولیدات داخلی، مدیریت بازار و تامین معیشت مردم و توسعه صنعتی در مناطق کمتر توسعه یافته از برنامه‌های اتابک است.

محمدی تصریح کرد: در صورتی که وزیر پیشنهای صمت بتواند رای اعتماد نمایندگان را به دست آورد با توجه به برنامه‌ها و سوابق کاری خود می‌تواند وزارت صمت را سامان داده و بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کند.

موسوی: آقای همتی چهره‌ای آشنا برای جامعه دانشگاهی و اقتصادی کشور هستند

سید فرید موسوی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی گفت: آقای همتی چهره‌ای آشنا برای جامعه دانشگاهی و اقتصادی کشور هستند.

آزادی‌خواه: ما از وزیر پیشنهادی کشاورزی با اتفاق آرا حمایت کردیم 

احد آزادیخواه، نائب رییس کمیسیون کشاورزی در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی اظهارکرد:  آقای نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی ، که سه دوره در کمیسیون کشاورزی حضور داشته، دارای سابقه اجرایی و اطلاعات خوبی است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی نیرو با وجود برخی ایرادات و ابهامات، رأی مثبت دریافت کرد، اما نیاز به پاسخ‌های بیشتری در حوزه آب داریم. برای وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز به همین منوال بود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی ادامه داد: آقای احمد دنیامالی به دلیل تجربه و سابقه‌اش در ورزش و عمران، نیروی مناسبی برای وزارت ورزش و جوانان است. پیش‌بینی می‌کنم  وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان رأی خوبی در مجلس خواهد گرفت و وزیر آینده ورزش و جوانان خواهد بود.

 

خبر به روزرسانی می‌شود...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته