دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

کشورهای برتر تولید کننده برق خورشیدی کدامند؟

کشورهای برتر تولید کننده برق خورشیدی کدامند؟
چین در سال گذشته بزرگترین تولید کننده انرژی خورشیدی بود، اما تنها کشوری نبود که گام بلندی در تولید انرژی خورشیدی برداشت.امریکا، ژاپن، آلمان، استرالیا،اسپانیا، ایتالیا، برزیل، کره جنوبی از جمله این کشور ها هستند.
کد خبر : 928232

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از کنری مدیا ، تولید برق خورشیدی در سال ۲۰۲۳ همچنان افزایش یافت، رکورد‌ها در سراسر جهان شکست و تخمین زده می‌شود که ۵.۵ درصد برق جهانی را با مجموع هزار و ۶۳۱ تراوات ساعت تولید کند. 

طبق جدیدترین «بررسی جهانی برق» از شرکت تحقیقات انرژی «Ember»، انرژی خورشیدی سریعترین منبع تولید برق در حال رشد برای ۱۹ سال متوالی بوده است. در سال ۲۰۲۳، انرژی خورشیدی بیش از دو برابر زغال سنگ در سراسر جهان برق تولید کرده است.

چین همچنان در مسابقه تولید برق خورشیدی پیشگام است و به تنهایی بیش از ۵۸۰ تراوات ساعت برق خورشیدی در سال ۲۰۲۳ تولید کرد و این یعنی بیش از مجموع تولید پنج کشور بعدی. 

آمریکا با ۲۳۸ تراوات ساعت در جایگاه دوم قرار گرفت، در حالی که هند با تولید ۱۱۳ تراوات ساعت برق خورشیدی در سال گذشته از ژاپن پیشی گرفت و جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

تولید برق خورشیدی در هند طی پنج سال گذشته افزایش یافته و از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ بیش از سه برابر رشد کرده است. با این حال، زغال سنگ برای تولید برق همچنان بیشترین تقاضا را در هند دارد و ۷۵ درصد از کل تولید برق این کشور را تشکیل می‌دهد. در نتیجه، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در بخش برق این کشور همچنان در حال افزایش است و از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از سه برابر شده.

ژاپن از نظر تولید برق خورشیدی در جایگاه چهارم ایستاده است و در مقایسه با سایر کشور‌های پیشرو در صنعت برق خورشیدی، درصد بیشتری از برق خود را از خورشید تامین میکند. برق خورشیدی ۱۱ درصد از ترکیب برق ژاپن را در سال ۲۰۲۳ تشکیل می‌داد که تقریبا دو برابر میانگین جهانی است. این کشور اکنون یکی از ۳۳ کشوری است که بیش از ۱۰ درصد از انرژی خود را از انرژی خورشیدی تأمین می‌کند، از جمله شیلی (۲۰ درصد)، استرالیا (۱۷ درصد) و اسپانیا (۱۷ درصد).

آلمان، با کسب رتبه پنجم، در دهه گذشته به طور پیوسته در حال رشد تولید برق خورشید بوده است و برزیل نیز با عنوان ششمین تولید کننده بزرگ خورشیدی در جهان، تولیدات خورشیدی خود را با سرعت سرسام آوری افزایش داده است.

در سال ۲۰۱۷، برزیل تنها حدود ۰.۸ تراوات ساعت برق تولید کرد، اما سال گذشته، این رقم تقریبا به ۵۲ تراوات ساعت رسید. برزیل پس از چین و آمریکا سومین افزایش کل انرژی خورشیدی تولید شده در سطح جهان را در سال ۲۰۲۳ ثبت کرد، که آن را به بزرگترین کشور تولید کننده برق خورشیدی در آمریکای جنوبی و یک نیروگاه خورشیدی بزرگ تبدیل کرد.

گفتنی است استرالیا و اسپانیا با کسب رتبه های هفتم و هشتم در این رقابت تنگاتنگ قرار گرفته اند و ایتالیا و کره جنوبی نیز به ترتیب با عنوان نهم و دهم تولید کننده برق خورشیدی ، گامهای بلندی را در تولید این انرژی تجدید پذیر برداشته اند.

Ember پیش بینی می‌کند سال ۲۰۲۴ سال رکوردشکنی دیگری برای انرژی خورشیدی در سراسر جهان باشد و تولید برق خورشیدی به بین دو هزار و ۱۵۰ و دو هزار و ۳۵۰ تراوات ساعت برسد. این رقم، نرخ رشد سالانه حداقل ۳۲ درصد را نشان می‌دهد که بالاتر از رشد سالانه ۲۶ درصدی است که برای رسیدن به انتشار جهانی به صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ لازم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته