دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

«کاتالیست‌ها» حوزه‌های اولویت دار کسب و کار دانش‌بنیان/تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی با نانوکاتالیست

«کاتالیست‌ها» حوزه‌های اولویت دار کسب و کار دانش‌بنیان تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی با نانوکاتالیست
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو با بیان اینکه «کاتالیست‌ها» یکی حوزه‌های اولویت دار کسب و کار دانش‌بنیان هستند، گفت: کار‌های مطالعاتی در حدود ۱۰ محصول راهبردی شروع شده و امیدواریم در تعامل با پتروشیمی‌ها این را پیگیری کنیم تا به مرور زنجیره تولیدات صنعت پتروشیمی را کامل کنیم.
کد خبر : 926252

عماد احمدوند دبیر ستاد توسعه فناوری های نانو و میکرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: دولت‌ها همیشه باید از توسعه علمی و پژوهشی و از ایجاد یکسری مجموعه‌های علمی جدید حمایت کنند. نمی‌توان گفت زمانی به جایی می‌رسیم که نیازی به حمایت نیست، کشور‌های پیشرو در صنعت در دنیا همچنان بودجه‌های دولتی مشخصی را برای حمایت از تحقیقات و پژوهش و نوآوری اختصاص می‌دهند علیرغم اینکه شرکت‌های خصوصی شان رشد می‌کنند.

وی گفت: مسئله بعدی این است که در حوزه‌های اولویت دار که در طول سال‌های گذشته از فعالیت‌های پژوهشی تا کسب و کار‌های دانش بنیان حمایت شده، حوزه کاتالیست‌ها بوده است.

احمدوند اضافه کرد: اثرگذاری که این زمینه در صنعت دارد کاملا مشهود است به طوری که درصد قابل توجهی از کاتالیست چه در صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی چه در حوزه فولاد، ساخت ایران هستند و اگر این محصولات راهبردی در کشور تولید نمی‌شد و شرایط به گونه ای بود که این صنایع با محدودیت‌های بسیار جدی و حتی با خطر عدم تولید ممکن بود مواجه بودند.

به گفته وی، اما اکنون این صنایع با کاتالیست‌های تولید داخل نیاز خود را تامین می کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو با بیان اینکه گام بعدی ما این است که در حوزه پتروشیمی بتوانیم محصولات با ارزش افزوده بالاتری را با نانوکاتالیست‌های ایرانی تولید کنیم، گفت: کار‌های مطالعاتی در حدود ۱۰ محصول راهبردی شروع شده و امیدواریم در تعامل با پتروشیمی‌ها این را پیگیری کنیم تا به مرور زنجیره تولیدات صنعت پتروشیمی را کامل کنیم.

وی در پاسخ به اینکه تا چند سال دیگر به این مرحله از خودکفایی می‌رسیم، گفت: در وابستگی به کاتالیست برای تولید محصولات متعارف فعلی حدود ۶۰، ۷۰ درصد کاتالیست‌هایی که استفاده می‌شود، داخلی است. هر چقدر جلو برویم با محصولات با ارزش افزوده بالاتری را تولید می‌کنیم و خلق ارزش در این صنعت را ارتقا می‌دهیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته