دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

مشکلات صادراتی کالای دانش‌بنیان داریم/ امید به افزایش ارتباطات بین المللی در دولت چهاردهم

مشکلات صادراتی کالای دانش‌بنیان داریم  امید به افزایش ارتباطات بین المللی در دولت چهاردهم
مدیرعامل یکی از غزال‌های دانش‌بنیان گفت: توسعه صادرات رابطه مستقیمی با تقویت ارتباطات بین المللی دارد. اگر این ارتباطات تقویت نشود، بازار کشور‌های خارجی را از دست خواهیم داد.
کد خبر : 926805

مجتبی نایلی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این مجموعه پیرامون ساخت خطوط بسته بندی مایعات صنایع غذایی از جمله نوشیدنی‌ها، لبنیات و روغن‌های خوراکی و انواع کنسرو‌ها و سس‌ها و همچنین تولید روغن‌های موتور برای تامین نیاز شرکت‌های نفتی فعالیت می کند. 

وی افزود: در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز کارخانه‌های ماشین آلات و صنعت غذایی توسط دستگاه‌های این شرکت تامین می‌شود. همچنین به علت کیفیت زیاد این محصولات به کشور‌هایی اروپایی مانند لهستان، ایتالیا و ترکیه نیز صادر می‌شوند.

وی درباره مشکلات صادراتی این دستگاه‌ها گفت: توسعه صادرات مجموعه ما ارتباط مستقیمی با برقراری ارتباطات بین المللی عملی ایران دارد. اگر ارتباط خوبی با کشور‌های دیگر نداشته باشیم، نمی‌توانیم میزان صادرات مان را توسعه دهیم.

نایلی ادامه داد: متاسفانه به علت ضعف در ارتباطات بین المللی میزان صادرات این شرکت نسبت به چهار سال گذشته کاهش پیدا کرده است. حتی بازار کشور‌های ترکیه و عراق _که صادرات خوبی داشتیم_ را نیز در حال از دست دادن هستیم. امیدواریم این ارتباطات در دولت جدید تقویت شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر تبادل به ایران سخت است و برای امر صادرات باید از واسطه‌ها پول بگیریم. عراقی‌ها به راحتی LC (اعتبار اسنادی) ترک‌ها را می‌پذیرند. LC بلند مدت برای آنها باز می‌کنند. تولید کننده‌ها نیز طی یک الی دو سال می‌توانند پولشان را با بهره‌ای با صرفه از بانک بگیرند. در حالی که ما باید نقدی کار کنیم.

به گفته وی، خریدار نیز نمی‌تواند بیش از ۵ هزار دلار منتقل کند. پس از انتقال نیز کلی کارمزد کم می‌شود از اینرو مسئولان باید تدبیری عاجل پیرامون صادرات این حوزه داشته باشند، زیرا همین محصولاتی که به عراق می‌رود، ترک‌ها به شدت می‌توانند جایگزینی برای محصولات ایرانی پیدا کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه نه تنها بازار خارجی بلکه بازار داخلی نیز به علت مسائل اقتصادی و گرانی‌ها در حال کوچکتر شدن است. به عنوان مثال مصرف لبنیات به علت کوچک شدن سبد خانوار‌ها نسبت به ۳ سال پیش بیش از ۵۰ درصد افت پیدا کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته