دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1403 - 17:39

کاظمی: وزارت آموزش و پرورش بالاترین فصل مشترک مردم و حاکمیت است/ یکبار هم آموزش و پرورش را در صدر قرار دهید

کاظمی: وزارت آموزش و پرورش بالاترین فصل مشترک مردم و حاکمیت است  یکبار هم آموزش و پرورش را در صدر قرار دهید
علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پس از اینکه نماینده‌ای در مخالفت با وی در صحن علنی امروز مجلس صحبتی نکرد پشت تریبون مجلس آمد و از برنامه‌های خود دفاع کرد.
کد خبر : 928212

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در جریان بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: با توجه به اینکه در بررسی برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نماینده مخالفی ثبت نام نکرده است، وزیر پیشنهادی به تشریح برنامه‌ها و دفاع از خود می‌پردازد.

براساس آئین‌نامه داخلی مجلس و با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مخالفی نداشت، نمایندگان موافق هم صحبت نکردند و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ابتدای صحبت‌های خود اظهارکرد: چالش‌های مزمن در آموزش و پرورش به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و یک دغدغه ملی است. به عنوان یک معلم از مدارس بایر در نقاط صفر مرزی مسیر حرفه‌ای خود را آغاز کردم و از معلمی تا سرپرستی آموزش و پرورش را به عهده دارم و با مشکلات این حوزه آشنا هستم.

کاظمی گفت: وزرای آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تا کنون برای بهبود اوضاع آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند و به خوبی می‌دانم برای حل مشکلات آموزش و پرورش تلاش‌های بسیاری کرده‌اند، اما چالش‌های مزمن در آموزش و پرورش همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند که به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و یک دغدغه ملی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: در تعالیم دینی تعلیم و تربیت ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، همچنین توسعه پایدار و امنیت پایدار این واقعیت روشن می‌کند که آموزش و پرورش تصویرساز افق‌های آینده است.

وی افزود: با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم.

کاظمی اظهارداشت: خدا را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامه‌های دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهند و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم.  

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام.

وی بیان کرد: ما در برابر این چالش‌ها مسئولیت داریم در برابر محضر خداوند متعال نسبت به تربیت فرزندان مسئولیت داریم و باید پاسخگو باشیم. آموزش و پرورش با وجود یک میلیون پرسنل نزدیک به ۱۶ میلیون دانش آموز و فعالیت ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور بزرگترین وزارتخانه است و قریب ۵۰ میلیون مخاطب ارتباط مستقیم دارد.

کاظمی با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش بالاترین فصل مشترک مردم و حاکمیت است، اظهارداشت: همچنان ما درگیر مشکلات هستیم و اقدمات و برنامه‌های من در دوبخش شامل اقدامات  فوری و کوتاه مدت و اقدامات بلند مدت برای رفع مسائل مزمن و اساسی  است  و کلیه فعالیت‌های پیش بینی شده در این برنامه بر اساس اسناد بالادستی در زمینه آموزش و پرورش از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، برنامه هفتم پیشرفت است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های خود در صورت کسب رأی اعتماد از سوی نمایندگان مجلس را به ترتیب زیر بیان کرد: 

۱- تلاش همه جانبه برای تحقق عدالت آموزشی و رفع تبعیض ها، به رسمیت شناختن حق همه فرزندان ایران زمین در دسترسی به فرصت‌های آموزشی با کیفیت و نصیب آموزشی برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه از طریق تقویت مدارس دولتی، کاهش تنوع مدارس و رفع تبعیض‌ها و موانع موجود

۲- تامین و بسط عدالت در بهره مندی از امکانات تعلیم و تربیت با کیفیت بویژه در مناطق محروم و مرزی بویژه در روستا‌ها و شهر‌ها و مناطق عشایری و ایجاد بستر‌های مناسب برای دسترسی به آموزش و فرصت‌های برابر و کاهش شکاف دیجیتالی فناورانه

۳- حفظ و پاسداشت کرامدت خدادای و حقوق کودکان و نوجوانان این کشور و آینده سازان این سرزمین از طریق روش‌های تربیتی مناسب برگرفته از مبانی دینی و منطبق با دستاورد‌های علم تعلیم و تربیت و پرهیز از طبقه بندی و جداسازی‌های مخل انسجام و تعلق اجتماعی در بین دانش آموزان

۴- تاکید بر حفظ و ارتقای منزلت و کرامت و مرجعیت معلمان به عنوان پیشگامان پیشرفت جامعه و سازندگان ملت از طریق اجرای برنامه‌های حمایتی، تفویض اختیار و بزرگداشت سرمایه‌های نمادین و مفاخر تعلیم و تربیت کشور و تکریم بازنشستگان

۵- اتخاذ رویکرد‌های تمرکز زدایی و مدرسه محوری، افزایش توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه، سپردن راهبری امر مهم تربیت  به مدرسه در جهت بالندگی هرچه بیشتر مدارس

۶- شنیدن صدای ذینفعان شامل دانش آموزان به عنوان محور اصلی فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش، خانواده‌ها به عنوان شرکای راهبردی تربیت و مدیران و معلمان به عنوان راهبران اصلی تربیت و آموزش در سیاست گذاری، تصمیم گیری و تدوین برنامه‌های اجرایی

۷- توجه به آموزش و پرورش فردا و مهارت‌های لازم برای قرن بیست و یکم و بهره گیری از ظرفیت‌های فناورانه جدید شامل هوش مصنوعی و متاورس، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در نوآوری و به روزرسانی روش‌های تربیت و آموزش مواجهه هوشمندانه با تهدید‌های ناشی از تعدد منابع اثرگذار

۸- ارتقای کیفیت یادگیری و تحول در برنامه درسی با ایجاد تغییرات اساسی از نظام آموزشی مدرسه محور و محدود به کتاب‌های درسی و دیوار‌های کلاس به سمت رویکرد‌های نوین در فرآیند‌های یاددهی و یادگیری 

۹- ضرورت به روز رسانی و احیای فعالیت‌های پرورشی و تقویت فعالیت‌های فرهنگی و هویت ملی و دینی دانش آموزان و طراحی برنامه‌هایی تقویت احساس تعلق به میهن و افتخار به میهن و ارزش‌های اسلامی و انقلابی

۱۰- ایجاد محیط پویا، امن، سالم و بانشاط در مدارس برای نقدپذیری، کنشگری، کشف و پرورش استعداد‌های دانش آموزان و تمرین مهارت‌های همزیستی و همدلی و مفاهمه و گفتگو و احترام به تفاوت‌ها و آموزش مهارت‌های زندگی و سبک زندگی اسلامی ایرانی

۱۱- اهتمام و اولویت بخشیدن به دوره بنیادین ابتدایی و توجه به تعلیم و تربیت متناسب با اقتضائات کودکی و ایجاد نشاط در برنامه‌های تربیتی این دوره 

۱۲- ارتقای کیفیت و توسعه نظام‌مند دوره‌های پیش دبستانی به عنوان کلید عدالت آموزشی با همکاری نهاد‌های اجتماعی و خانواده‌ها 

۱۳- توان بخشی به تعلیم و تربیت به عنوان اولین گام برای عدالت برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه 

۱۴- تقویت تربیت بدنی و ورزش همگانی و گسترش المپیاد‌ها و کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای 

۱۵- ایجاد تحول در برنامه درسی و ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی و زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی

۱۶- توجه به اصل شایسته گزینی در انتخاب مدیران و پرهیز از سیاست زدگی و بهره گیری از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد فارغ ازهمه دسته بندی‌ها

وی تأکید کرد: برای یک بار که شده آموزش و پرورش را در صدر قرار دهید و از اولویت‌های نخست کشور قرار دهید تا توسعه مورد انتظار با قطار توسعه و پیشرفت کشور و سرعت مورد انتظار به حرکت درآید.  

کاظمی ادامه داد: غفلت از جایگاه آموزش و پرورش به مثابه  امر ملی و رویکرد کوچک انگارانه تعلیم و تربیت در بخش‌های مختلف کشور، حاکمیت نگاه هزینه‌ای به آموزش و پرورش، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی آموزش و پرورش، سیاست زدگی و فقدان ثبات و پایداری، کمبود نیروی انسانی  از جمله چالش‌های پیش رو است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اضافه کرد: کم توجهی به به کیفیت آموزش فنی حرفه‌ای و مهارتی و سهم ناکافی آن در آموزش و پرورش کشور، توزیع نامتوازن شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی مبتنی بر نیاز‌های حال و آینده بازار کار و اشتغال، بحران هویت ملی و افزایش شکاف نسلی از جمله دیگر چالش‌های وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: به نمایندگی از شما در دولت چهاردهم به نمایندگان مجلس این تعهد را می‌دهم که صدای شما خواهم بود و با تمام وجود در تلاش هستم که فضایی امن و آرام برای کنشگری مسئولانه  و قانونی شما را فراهم کنم. ما از هیچ تلاش برای حمایت از ساحت معلمی و تضمین امنیت فرهنگی و آرامش شما فروگذار نخواهیم کرد.

کاظمی ادامه داد: مشکلات معیشتی و چالش‌های روزمره معلمان نجیب بازنشسته را درک می‌کنم و بهبود شرایط آنان را پیگیری خواهم کرد. مشکلات معیشیتی و درد و رنج خدمتگزاران مدارس را می‌دانم که با وجود کمبود ۳۰ هزار خدمتگزار بار این بخش را به دوش می‌کشند.  

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شعار من «برای ایران برای مدرسه» است؛ برای فراهم ساختن زمینه‌های لازم برای افزایش مشارکت و نقش آفرینی در فرآیند‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری آموزش و پرورش تلاش خواهم کرد.

وی خطاب به فرهنگیان با تأکید بر اینکه من صدای شما را شنیدم و حتما نگرانی‌های شما را بررسی خواهم کرد، اظهارکرد: اطمینان می‌دهم که در فعالیت‌ها و سیاست‌های خود نظر و نیاز‌های خانواده‌ها را مدنظر قرار دهم.  

کاظمی افزود: تحقق کارکرد‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت تنها با حمایت همه جانبه، فراهم آوردن منابع مالی و انسانی مناسب و مشارکت فعال همه ذی نفعان میسر است. هرچند راهبری نظام تعلیم و تربیت به عهده وزارت آموزش و پرورش است، اما مسئولیت تربیت موضوعی ملی و  فراتر از یک وزارتخانه است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی می‌تواند بهترین حامی برای وزارت آموزش و پرورش باشد؛ با همکاری می‌توانیم گره‌های سخت را باز کنیم و از این پیچ تاریخی عبور کنیم و رویای یک ایران بهتر و آینده‌ای درخشان را از طریق یک نظام تعلیم و تربیت پویا و باکیفیت تحقق بخشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته