دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

دیدگاه بخش خصوصی به وزیر پیشنهادی صمت/از ایده‌های نو در صنایع تا رشد ۱۳ درصدی بخش معدن

دیدگاه بخش خصوصی به وزیر پیشنهادی صمت از ایده‌های نو در صنایع تا رشد ۱۳ درصدی بخش معدن
رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی در رابطه با وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: آقای اتابک چندان شناخته شده نیست، اما این موضوع به هیچ وجه ایرادی نیست؛ چرا که ممکن است افراد تازه وارد به عرصه سیاست ایده‌های نوینی همراه خود داشته باشند و بهتر از افراد با سابقه اثر بگذارند.
کد خبر : 927761

از ایده‌های نوین در صنایع تا برنامه رشد ۱۳ درصدی بخش معدن

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، پس از معرفی سید محمد اتابک به عنوان گزینه تصدی پست وزیر صنعت، معدن وتجارت دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی یکی از سوالاتی که در مورد وی مطرح می‌شود نظر بخش خصوصی به عنوان موتور محرک اقتصاد ایران در مورد این نامزد صندلی وزارت است.

اتابک که کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا را در کارنامه سوابق تحصیلی خود دارد؛ از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و پیش از این نیز مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود.

نگرانی عمومی نسبت به سوءاستفاده و رانت‌خواری عده‌ای خاص و تاراج اموال عمومی در بخش معدن، خام‌فروشی و صادرات مواد خام معدنی با بهره‌وری کم، اشتغال‌زایی متلاطم این بخش و چالش‌های کارگری و عدم توجه کافی به کاربرد فناوری‌های نوین در اکتشاف، استخراج، فراوری و بهره‌برداری از منابع معدنی از جمله اهم مشکلاتی است که فعالان بخش معدن همواره به دنبال راهی جهت نجات از این بن بست هستند. 

از سوی دیگر نوسانات ارز، نداشتن نقشه راهبردی، تأمین مالی و نقدینگی، تورم، حمل و نقل، رکود پیاپی، صدور قوانین متعدد و نقض پیش بینی پذیری اقتصادی و عدم پیش بینی پذیری اقتصاد نیز از جمله مواردی است که امروز به چالش بزرگ در بخش صنعت کشور تبدیل شده است. 

بخش خصوصی ایده و طرح‌های وزیر پیشنهادی صنعت را شنیده و تحلیل کند

علی نقوی رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی درخصوص سید محمد اتابک به خبرنگار آنا گفت: وی برای بنده چندان شناخته شده نیست، اما این موضوع به هیچ وجه ایرادی نیست؛ چرا که ممکن است افراد تازه وارد به عرصه سیاست ایده‌های نوینی همراه خود داشته باشند و بهتر از افراد با سابقه اثر بگذارند. به هر جهت لازم است که با بخش خصوصی جلساتی را با وی برگزار و ایده و طرح‌های وی را شنیده و تحلیل کند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که وی نیز به تعامل با بخش خصوصی بپردازد؛ به هر جهت روی کار آمدن افراد جدید و با سابقه فعالیت در بخش خصوصی، می‌تواند به واقع بینانه حرکت کردن دولت کمک شایانی داشته باشد به همین جهت انتصاب وی در وزارت صمت که وزارت خانه‌ای چند بعدی و پیچیده است را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

برنامه‌های کپی شده و صرفا کلی گویی در بخش معدن 

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی در این خصوص به خبرنگار آنا گفت: وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی پست وزارت صمت برای بخش خصوصی در حوزه معدن فردی شناخته شده است چرا که عضو اتاق بازرگانی بوده است؛ به هر جهت در مورد برنامه‌هایی که وزرا ارائه داده اند باید بیشتر دقت شود. به نظر می‌رسد که برخی از برنامه‌هایی که نه فقط وزیر پیشنهادی صمت بلکه تمام وزیران ارائه داده اند، کپی شده و صرفا کلی گویی است.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع که قصد دنبال کردن برنامه رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن را در پیش داریم، وزیر صمت بایستی بسیار روشن و دقیق برنامه خود در این خصوص را ارائه دهد. بحث توسعه معدن برای اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است و توقع می‌رود که وزیر صمت موضع و برنامه دقیق خود را برای از میان برداشتن موانعی که سبب عدم توسعه بخش معدن شده است را ارائه دهد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در ارتباط با حقوق دولتی و هزینه کرد حقوق دولتی، عوارض و مشکلات بخش معدن با محیط زیست باید موضع دقیق وزیر صمت مشخص شود و صرفا ارائه برنامه‌های کلی کافی نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: معدن صنعت وزیر صمت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته