دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا یک زن پس از ۸۰۰ سال ریاست دانشگاه آکسفورد را بر عهده خواهد گرفت؟

آیا یک زن پس از ۸۰۰ سال ریاست دانشگاه آکسفورد را بر عهده خواهد گرفت؟
«کریستوفر فرانسیس پاتن»، رئیس کنونی دانشگاه آکسفورد قرار است پس از ۲۰ سال ریاست این دانشگاه، بازنشسته شود. برای انتخاب جانشین او برخی افراد نامزد شده‌اند و انتخاباتی برگزار خواهد شد که نام زنان نیز در میان نامزد‌ها به چشم می‌خورد.
کد خبر : 927456

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم انتخاب شخصی برای ریاست دانشگاه آکسفورد قدمتی ۸۰۰ ساله دارد و در این سالیان طولانی تنها مردان توانسته‌اند به کرسی ریاست این دانشگاه تکیه زنند.
شخصیت‌های تاریخی از جمله «اولیور کرامول» و نخستین «دوک ولینگتون» در طول قرن‌ها ریاست دانشگاه آکسفورد را بر عهده داشته‌اند، اما اکنون یک وکیل عمومی سابق اسکاتلندی امیدوار است که تاریخ‌سازی کند. 

آکسفورد یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان است

بنابر گزارش اخیر مجله «Times Higher Education»، این دانشگاه در صدر بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد، یا طبق رتبه‌بندی جهانی QS، سومین دانشگاه برتر بعد از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و کالج امپریال لندن است.
به هر حال، آکسفورد جزو بهترین‌های بخش آموزش عالی بریتانیا است و یکی از معدود حوزه‌های رقابتی بین‌المللی است که این کشور می‌تواند ادعا کند که در آن به طور واقعی برتر است. به این ترتیب، انتصاب رییس این دانشگاه در نظر مقام‌های ارشد بریتانیایی مانند نخست‌وزیر و رهبران سیاسی امری مهم تلقی می‌شود.
اکنون با بازنشستگی «لرد کریس پاتن» در سن ۸۰ سالگی و بعد از ۲۰ سال ریاست، یک فرصت شغلی ایجاد شده است. متقاضیان ثبت نام برای نامزد شدن در این انتخابات که برخی از آنها افراد شناخته شده هستند، فقط تا ساعت ۲۳:۵۹ روز یکشنبه ۱۸ اوت فرصت داشتند تا نامزدی خود را قطعی کنند اما رأی‌گیری در تاریخ ۲۸ اکتبر (۷ آبان ماه) برگزار خواهد شد.

انتخابات ریاست این دانشگاه چگونه برگزار خواهد شد؟

هرچند این انتخابات با احترام و به طور غیرعلنی برگزار خواهد شد، رقابت برای کسب این کرسی بیشتر از اینکه سیاستمداران بازنشسته را در برابر یکدیگر قرار دهد، ویژگی‌های مختلفی از جمله «وُوْک» و «وُوْک» را به نمایش می‌گذارد. همچنین، بسیاری از دانشگاهیان دانشگاه تمایل دارند به جای سیاستمدارانی که از دوران تودور‌ها بر آنها نظارت داشته‌اند، یکی از خودشان به عنوان صدراعظم دانشگاه منصوب شود. وُوْک «Woke» به معنای بیدار، صفتی است نشأت گرفته از گویش انگلیسی سیاه‌پوستان آمریکایی به معنای هشیاری نسبت به مسائل مربوط به عدالت اجتماعی و عدالت نژادی. 

انتخاب افراد برای ریاست دانشگاه آکسفورد به طور دقیق ۸۰۰ سال پیش آغاز شده است. اولیور کرامول، نخستین دوک ولینگتون و نخست‌وزیران «لرد سالسبری» و» «هارولد مک‌میلان» از جمله کسانی هستند که این سمت را بر عهده داشته‌اند. 
این رقابت اکنون بهتر از قبل خواهد بود به دلیل اینکه برای اولین بار تمام اعضای دانشگاه، از جمله فارغ‌التحصیلان دانشگاه، قادر خواهند بود به صورت آنلاین رأی دهند. 

تا به حال رای‌گیری‌ها به صورت حضوری در تئاتر شلدون انجام می‌شد که کمتر از ۶۰۰۰ نفر در دو انتخابات گذشته شرکت کرده بودند. در سال ۱۹۸۷، «روی جنکینز»، وزیر خزانه‌داری سابق و رئیس کمیسیون اروپا، در مقابل «سر ادوارد هیث»، نخست‌وزیر سابق حزب محافظه‌کار پیروز شد. آقای پتن، رئیس حزب محافظه کار، پس از مرگ جنکینز در سال ۲۰۰۳ به عنوان رییش دانشگاه انتخاب شد.
از جمله نام‌های شناخته‌شده که امسال مطرح شده‌اند، نخست‌وزیران سابق، تونی بلر، بوریس جانسون و ترزا می‌ و وزرای کابینه پیشین ویلیام هیگ، پیتر ماندلسون و روری استوارت و همچنین نخست‌وزیر سابق پاکستان عمران خان هستند. 

از سوی دیگر، کاندیدا‌های حاشیه‌ای نیز حضور دارند از جمله «کشیش متیو فرت» از کلیسای آزاد انگلستان و «کشیش نایجل بیگر»، استاد سابق فلسفه اخلاق در این دانشگاه و نویسنده کتاب «استعمار: جزا اخلاقی».

هیچ یک از نام‌های سیاسی فوق مورد حمایت کارمندان دانشگاه آکسفورد نیستند. با این حال، بسیاری از کسانی که در دانشگاه مشغول به کارند پشتیبان یک نامزد مورد نظر خود هستند. این نامزد، «لیدی الیش آنجولینی»، وکیل برجسته و وکیل عمومی سابق اسکاتلند است. لیدی آنجولینی ( که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید) همچنین یک عضو داخلی آکسفورد است. او از سال ۲۰۱۲ رئیس کالج سنت هیوج آکسفورد و نایب رئیس دانشگاه بوده است. 

آیا یک زن پس از ۸۰۰ سال ریاست دانشگاه آکسفورد را بر عهده خواهد گرفت؟

رأی‌گیری در تاریخ ۲۸ اکتبر (۷ آبان ماه) برگزار خواهد شد و در صورت وجود ۱۰ نامزد واجد شرایط یا بیشتر، دور دوم برگزار خواهد شد. رییس جدید این دانشگاه احتمالاً برای حداقل ۲۰ سال در این سمت خواهد بود، مگر اینکه دانشگاه موفق به اجرای محدودیت‌های دوره‌ای شود.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته