دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1403 - 12:28

بارش شهابی برساوشی، آتش‌بازی تابستانی آسمان

بارش شهابی برساوشی، آتش‌بازی تابستانی آسمان
در نیمه تابستان هر سال، منجمان وعلاقه‌مندان به آسمان شب شاهد یکی از آتش‌یازی‌های جذاب در آسمان شب هستند. بارش شهابی برساووشی، رویدادی سالیانه است که شب‌های گرم تابستان را نورانی می‌کند.
کد خبر : 926171

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم فخیمی؛ گنبد قیرگون آسمان همواره میزبان رویدادهای است که انسان را مجذوب خود می‌کند. از ماه‌گرفتگی تا وقوع ابرنواخترها، عبور دنباله‌دارها و بارش‌های شهابی.
در نیمه تابستان هر سال، منجمان وعلاقه‌مندان به آسمان شب شاهد یکی از آتش‌یازی‌های جذاب در آسمان شب هستند. بارش شهابی برساووشی، رویدادی سالیانه است که شب‌های گرم تابستان را نورانی می‌کند.
مهم نیست در کجای ایران زندگی می‌کنید، اوج این بارش شهابی بعد از نیمه شب به‌ویژه با نزدیک شدن به صبح اوج می‌گیرد و می‌توانید شهاب‌های بسیاری را رویت کرده و لذت ببرید. در این یادداشت نکاتی گفته می‌شود که به شما کمک می‌کند تا از تماشای این رویداد آسمانی لذت ببرید.
بارش شهابی برساوشی
طبق پیشبینی سازمان بین‌المللی شهاب (International Meteor Organization) زمان
اوج این بارش شهابی ساعت 16:30 تا 19:30 دوشنبه 22 امرداد به وقت ایران است.

منشا بارش

دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل

کانون بارش

صورت فلکی برساووش

بازه فعالیت

26 تیر تا 2 شهریور

اوج بارش

21 و 22 امرداد

تعداد شهاب‌ها در زمان اوج بارش

حداکثر 100 شهاب در ساعت

سرعت شهاب‌ها

59 کیلومتر بر ثانیه

 

درباره شهاب‌باران برساووشی
این بارش شهابی که در نیمه تابستان به اوج می‌رسد، بهترین و محبوبترین بارش شهابی سالانه است.
بارش شهابی برساوشی، آتش‌بازی تابستانی آسمان
شهاب‌های این بارش با سرعت زیادی وارد اتمسفر زمین شده، می‌سوزند و رد درخشانی از خود برجای می‌گذارند. اغلب این شهاب‌ها در اندازه دانه شن و برخی به اندازه عدس و کمی بزرگترند. احتمال اینکه شهاب‌های این بارش به زمین برسد کم است، اما اگر این شهاب‌ها بتوانند به سلامت از اتمسفر گذر کرده به زمین برخورد کنند، به آن‌ها شهاب‌سنگ گفته می‌شود.
زمانی که شهاب‌ها با سرعت بالا به جو برخورد می‌کنند، هوای اطراف را فشرده و تا حدود 1650 درجه سانتیگراد داغ می‌کنند. این حرارت بالا بیشتر شهاب‌ها تبخیر کرده و ما ردی درخشان در آسمان می‌بینیم؛ گویی تیری نورانی از کمان رها شده باشد.
بارش شهابی برساوشی، آتش‌بازی تابستانی آسمان
بارش شهابی برساوشی  به سه دلیل، بسیار مورد توجه منجمان است. اول، این رویداد در تابستان با آسمانی صاف رخ می‌دهد. زمانی که هوا گرم است رصد رویدادهای نجومی بسیار راحتتر از مواقعی است که هوا سرد و ابری است. دوم تعداد زیاد شهاب‌های این بارش است؛ در مکانی تاریک و زیر آسمانی صاف هر ساعت می‌توان بین 50 تا 100 شهاب رویت کرد. سوم اینکه بیشتر شهاب‌های این بارش آذرگوی هستند. آذرگوی‌ها، شهاب‌هایی بزرگ و بسیار درخشان‌اند. این شهاب‌ها نادرند ولی حتی در شهر‌های آلوده به نور‌های مصنوعی و زیر نور ماه نیز به ‌سادگی دیده می‌شوند. درخشندگی اغلب آذرگوی‌های بارش برساوشی تا منفی 3 هم می‌رسد، یعنی به درخشندگی سیاره زهره.
اوج بارش در ایران
زمان اوج بارش عصر دوشنبه 22 امرداد است. از یکشنبه شب 21 امرداد تا بامداد دوشنبه می‌توان تعداد زیادی شهاب رویت کرد. حتی می‌توان در شب‌های قبل از 21 امرداد نیز شاهد عبور شهاب‌های زیادی در آسمان بود.
برای دیدن شهاب‌ها کجا را نگاه کنیم؟
کانون بارش شهابی برساوشی در صورت فلکی برساوش واقع است. برای پیدا کردن کانون بارش به سمت شمال‌شرق آسمان با ید نگاه کنید.
بارش شهابی برساوشی، آتش‌بازی تابستانی آسمان
از دید ناظر زمینی شهاب‌های برساوشی از شمال‌شرق آسمان ظاهر می‌شوند. با نزدیک شدن به نیمه شب، کانون بارش در آسمان ارتفاع گرفته و تعداد شهاب‌هایی که می‌توان مشاهده کرد افزایش می‌یابد.
پیشنهاد فعالان نجومی برای رصد بارش شهابی برساوشی
اگرچه در زمان اوج بارش، تعداد شهاب‌های قابل رویت بسیار بیشتر است، اما اغلب فعالان نجوم و رصدگران، چند شب قبل و بعد از اوج بارش را نیز مناسب رصد بارش شهابی برساوشی می‌دانند. پس می‌توان از پنجشنبه 18 تا پنجشنبه 25 امرداد در جستجوی شهاب‌های برساوشی در آسمان شب بود.
وضعیت ماه
ماه در شب‌های منتهی به اوج بارش به تربیع اول رسیده و نسبتا پرنور خواهد بود. اما خوشبختانه ماه پیش از نیمه شب غروب خواهد کرد. بنابراین برای رویت شهاب‌های برساوشی مزاحمتی نخواهد داشت.
وضعیت سیارات
این شب‌ها فرصت فوق‌العاده‌ای است برای دیدن سیاره‌های زهره، مریخ، مشتری و زحل با چشم غیرمسلح. سیاره زهره همزمان با غروب آفتاب در غرب آسمان می‌درخشد. سیاره زحل حوالی ساعت 21 از شرق آسمان پدیدار می‌شود.
بارش شهابی برساوشی، آتش‌بازی تابستانی آسمان
توضیح عکس: در بامداد دوشنبه 22 امرداد، مقارنه بسیار نزدیک مریخ و مشتری را خواهید دید.
سیاره سرخ مریخ و سیاره زرد و نورانی مشتری بعد از نیمه شب به همراه صورت فلکی گاو نر از شرق آسمان طلوع می‌کنند.

نکاتی برای رصد این بارش
بهترین‌ها نصیب کسانی می‌شود که صبورند. بارش‌های شهابی بخشی از طبیعت و جهان بالای سر هستند. هیچکس قادر نیست بگوید شما چه تعداد شهاب خواهید دید. یک مکان خوب پیدا کنید، منتظر باشید، عبور برخی از شهاب‌های بارش برساوشی را در آسمان خواهید دید. برای مشاهده بارش‌های شهابی به تجهیزات یا مهارت خاصی نیاز ندارید. تمام آنچه به آن احتیاج دارید، یک آسمان صاف، اندکی دقت، حوصله بسیار و نقشه آسمان است.
• اگر مقدور است مکانی با افق باز و به‌ دور از آلودگی نوری شهر پیدا کنید. درغیر این صورت حیاط یا پشت‌بام منزلتان نیز انتخاب خوبی خواهد بود.

  • اگر به مکانی خارج از شهر می‌روید به یاد داشته باشید که لباس گرم، مواد غذایی مناسب که در طی شب انرژی شما را تامین می‌کند، نوشیدنی گرم، صندلی، پتو و زیرانداز یا یک کیسه خواب همراه داشته باشید.
  • با استفاده از نقشه آسمان که در پایان این یادداشت قرار گرفته، کانون بارش را پیدا کنید، روی زمین دراز بکشید و به آن نقطه دقت کنید تا تدریجا شهاب‌ها را ببینید.
  • ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا چشمانتان به تاریکی عادت کند.
    بارش شهابی برساوشی، آتش‌بازی تابستانی آسمان
     نقشه آسمان مربوط به ساعت 2 بامداد دوشنبه 22 امرداد

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته