دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
زالی گفت:

ایران، پیشرو در انجام جراحی‌های نوین مغزی

ایران، پیشرو در انجام جراحی‌های نوین مغزی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رواج بسیاری از مداخلات نوین و مبتکرانه جراحی مغز و اعصاب گفت: ایران در حوزه جراحی مغز و اعصاب جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و هر روز شاهد در هم نوردیده شدن مرز‌های نوین دانشی در این حوزه هستیم.
کد خبر : 925954

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا زالی  با اشاره به برخی از روش‌های نوین جراحی همچون تحریک عمقی مغز که در ایران به صورت متداول انجام می‌شود، گفت: در این روش که اغلب بیماران مبتلا به پارکینسون، اختلالات روانپزشکی و دیستونی یا اختلالات حرکتی بنا بر تشخیص متخصص کاندید می‌شوند، دو الکترود یا سیتم هوشمند در نقط حساس مغز تعبیه می‌شود و امکان ثبت تصاویر توسط این الکترود‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه روش تحریک عمقی مغز یا DBS که روشی مداخله‌ای است، افزود: در این روش ابتدا از بیمار MRI مغز گرفته می‌شود و سپس با کمک ابزاری پیشرفته مختصات هسته مغز مشخص و الکترود‌ها جایابی می‌شود. بیمار در حین عمل بیدار است تا امکان رصد وضعیت او وجود داشته باشد. این عمل جراحی از ابتدای ورود بیمار به اتاق عمل سه ساعت و نیم زمان می‌برد.

این جراح مغز و اعصاب در ادامه تصریح کرد: در سال‌های گذشته روش‌های جراحی، تخریبی بوده و در حین عمل هسته مغز تخریب می‌شد، اما در حال حاضر روش‌ها تحریکی هستند و آسیبی به هسته مغزی نمی‌رسانند. در ایران نیز به همت متخصصان و پژوهشگران امکان انجام کلیه جراحی‌های تحریکی مغز وجود دارد.

وی با اشاره به روش‌های نوین درمان تومور مغزی در ایران، ادامه داد: اصلی‌ترین روش، جراحی و بعد از جراحی استفاده از رادیوتراپی است که به مدد دانش بالا و تکنیک‌های جدید متخصصین رادیوآنکولوژیست، انواع روش‌های رادیوتراپی در کشور در دسترس است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ایمنی درمانی، ژن درمانی و اصلاح سیستم ژنتیکی تومور نیز برای درمان تومور مغزی برخی از بیماران انجام می‌شود.

زالی در خصوص مراحل ژن درمانی در کشور عنوان کرد: در ژن درمانی از یک وکتور یا ناقل ویروسی استفاده می‌شود تا DNA سلول‌های تخریبی شناسایی شود. این روش‌های نوین تومور بدخیم مغزی در مراکز ارجاعی و در مراکز دولتی با پوشش بیمه‌ای انجام می‌شود.

وی حوزه جراحی‌های ستون فقرات در کشور را نیز گسترده دانست و افزود: در بسیاری از موارد جراحی‌های وسیع با استفاده از ابزار‌های کم تهاجمی، ابزار‌های میکروسکوپی کوچک و آندوسکوپ قابل انجام است. به کمک آندوسکوپ بسیاری از جراحی‌های ستون فقرات با ایجاد برش‌های بسیار کوچک و بیهوشی مختصر انجام می‌شود و روشی کم تهاجمی است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کاربرد آندوسکوپ و لیزر در جراحی‌های کم تهاجمی رو به گسترش است.

 زالی همچنین از بهره‌گیری از دستگاه ناوبری بسیار پیشرفته بومی در مراکز کشور خبر داد و گفت: سیستم ناوبری مغزی، جراح را هدایت می‌کند و اطلاعاتی در خصوص مسیر ورود، نحوه رسیدن به هدف با کمترین آسیب را در اختیار وی قرار می‌دهد. استفاده از این دستگاه ساخت کشور و صادرات آن غرور ملی را برمی‌انگیزد.

وی ادامه داد: این دستگاه که ساخت متخصصان ایرانی است هیچ خطایی ندارد و بسیار پیشرفته است. ناوبری پس از انجام MRI، مسیر جراح را مشخص می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته