دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ربات انسان‌نمای جدید حسی شبیه به انسان دارد/ تقلید حالت‌های خاص چهره

ربات انسان‌نمای جدید حسی شبیه به انسان دارد  تقلید حالت‌های خاص چهره
توسعه ربات یکی از بخش‌های در حال رشد در حوزه فناوری است و نیاز به ماشین‌های هوشمند از انبار‌های صنعتی تا جراحی‌های پزشکی و حتی کار‌های خانه به این رشد سرعت بخشیده است. در همین راستا دانشمندان چینی ربات‌هایی ساخته‌اند که می‌تواند حسی بسیار شبیه به انسان واقعی به ما بدهد.
کد خبر : 925720

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، پژوهشگران چینی یک ربات انسان‌نما ساخته اند که می‌تواند حالت‌های بسیار واضح چهره را تقلید کند و تعامل انسان با ربات را به چالش کشیده است.

این تیم تحقیقاتی به رهبری لیو شیائوفنگ در دانشگاه هو‌های (Hohai)، الگوریتمی نوآورانه ایجاد کرده است که بر اساس واحد‌های عملکردی چهره (AUs) که اجزای اساسی حرکات صورت انسان هستند، حالات چهره متفاوتی را ایجاد می‌کند.

این مطالعه یک روش دومرحله‌ای را معرفی می‌کند. مرحله اول شامل تولید تصاویری از حالت‌های دقیق چهره با استفاده از واحد‌های عملکردی چهره است، در حالی که مرحله دوم یک شبکه نقشه‌برداری را پیاده‌سازی می‌کند که این تصاویر را به حرکات واقعی صورت ترجمه می‌کند. این رویکرد تضمین می‌کند که ربات می‌تواند عبارات پیچیده و طبیعی را تجسم کند و تعامل با کاربر را افزایش دهد.

محققان با استفاده از تکنیک‌های یادگیری با نظارت ضعیف، به مسئله محدود بودن داده‌های آموزشی پرداختند، بنابراین توانایی ربات برای بیان دقیق احساسات مختلف را بهبود بخشیدند. این فرآیند شامل یک مرحله اصلاح است که از موقعیت‌های حرکتی فیزیکی به عنوان محدودیت استفاده می‌کند و در نتیجه حالت‌های چهره معتبرتر و دقیق‌تر ایجاد می‌شود.

یافته‌های این تیم که از طریق ارزیابی‌های کمی و کیفی روی مجموعه داده اموشنت (Emotionet) تأیید شده است، اثربخشی روش را نشان می‌دهد که پیشرفت‌های چشمگیری در توانایی ربات برای ایجاد حالات خاص چهره ایجاد کرده است که بر پتانسیل تعاملات مؤثر انسان با ربات در بخش‌های مختلف، از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا کار‌های روزمره، اثرگذار است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته