دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

مجازات قانون برای جعل امضا و راه اثبات آن چیست؟

مجازات قانون برای جعل امضا و راه اثبات آن چیست؟
یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: بر اساس قانون مجازات اسلامی، جعل هرگونه سند عادی و رسمی جرم بوده و قانونگذار مجازات مشخصی را برای آن تعیین کرده است و جعل امضا نیز در این زمره قرار می‌گیرد.
کد خبر : 925674

مجید علیمردانی وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: جرائمی مثل جعل به ویژه جعل امضا به طور کلی هم در اسناد عادی و هم در اسناد رسمی وجود دارد و اینگونه جرائم توسط کارشناسان خبره در آزمایشگاه‌های پلیس آگاهی و کارشناسان قضائی و تجربه‌ای که در این زمینه دارند، قابلیت اثبات دارند.

وی تصریح کرد: منظور از اسناد عادی آن دسته از اسنادی است که به وسیله مأمور رسمی تنظیم نشده باشد و به همین دلیل ترتیبات معمولی تنظیم سند در چنین اسنادی وجود ندارد اما دارای امضا، مهر یا اثر انگشت شخص بوده و بخاطر عدم تنظیم توسط مامور رسمی به عنوان اسناد عادی نام برده می‌شوند.

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی صادر شوند هم به عنوان اسناد رسمی  شناخته شده و هر کدام از این دو نوع سند و جعل مرتبط با آن‌ها مقررات و مجازات جداگانه خود را دارند.

علیمردانی یادآور شد: از عمده‌ترین مواردی که در خصوص پرونده‌های مرتبط با جعل در اسناد عادی باید مدنظر داشت این است که دقت کنیم امضا و نوشته موجود در سند اصالت دارد یا خیر و همینطور تاریخ تنظیم سند هم باید دقیق و مشخص باشد. 

مجازات جعل انواع اسناد عادی و رسمی

وی تاکید کرد: هر گونه تغییری در یک نوشته ائم از مخدوش کردن آن یا جعل امضا و شبیه سازی امضای خود به جای دیگری و درج آن در یک سند، تخلف بوده و جرم محسوب می‌شود و قانونگذار جرائم مشخصی را برای این دسته از جرائم تعیین کرده است.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: بر اساس ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی،  مجازات جعل سند عادی از ۶ ماه تا ۲ سال حبس برای فرد جعل کننده بوده و از ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تا ۳۳ میلیون تومان نیز به عنوان مجازات جزای نقدی برای جاعل اسناد عادی تعیین شده است.

علیمردانی خاطرنشان کرد: در ماده ۵۳۲ و ۵۳۳ قانون مجازات اسلامی، مجازاتی برای جعل اسناد رسمی در نظر گرفته شده و اینگونه آمده است که اگر جعل سند رسمی توسط کارمند دولتی صورت بگیرد از یک تا ۵ سال حبس و پرداخت ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی تعیین شده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که جاعل اسناد رسمی کارمند دولت نباشد از یک تا ۳ سال حبس و همان مبلغ  ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان جزای نقدی از فرد جاعل اخذ خواهد شد.

اقدامات پیشرفته کارشناسان در تشخیص انواع جعل!

این وکیل پایه یک دادگستری یادآور شد: دادگاه‌ها معمولا برای تشخیص جرم جعل موضوع را به کارشناسان رسمی این حوزه ارجاع می‌دهند و این کارشناسان در بررسی  هر نوع جعل مثل جعل امضا، نمونه امضای شخص اصلی را اخذ کرده و در مقابل امضای موجود که جعلی است مورد بررسی قرار می‌گیرند.

علیمردانی اظهار کرد: به طور معمول کارشناسان جعل امضا را از جوانبی چون زاویه امضا، نحوه حرکت بدن و قلم روی کاغذ در هنگام امضاکردن و فشارهایی که به نقاط مختلف کاغذ و قلم می‌آید و مواردی از این قبیل مسئله جعل امضا را با تخصص کارشناسانه خود پیگیری و بررسی می‌کنند که امضا توسط خود شخص انجام شده یا خیر امضا مورد جعل واقع شده است.

وی تاکید کرد: درباره مورد جعلی که نوشته‌ای به اسناد اضافه شده باشد مواردی مثل بررسی نوشته زیر پرتوهای مختص تشخیص جعل یا اصل بودن نوشته، استفاده از مواد شیمیایی روی نوشته و تعیین زمان دقیق نوشته اصلی با نوشته جعلی، توسط کارشناسان قابل بررسی و اثبات است.

اگر امضای ما را جعل کردند چه کنیم؟

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: اگر فردی متوجه شود که امضای او توسط فرد دیگری جعل شده باید اقدام به شکایت کیفری جعل سند کرده و از دادسرا و دادگاه کیفری، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مساله را داشته باشد. 

علیمردانی افزود: شکایت کیفری جعل سند و جعل امضا، در نهایت با مراجعه فرد شاکی، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت شکواییه صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته