دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1403 - 16:11
دنیای مجلات علمی؛

هفته چهارم ژوئیه؛ از «فواید ورزش مستمر» تا «مسیر پیشرفت هوش مصنوعی»

هفته چهارم ژوئیه؛ از «فواید ورزش مستمر» تا «مسیر پیشرفت هوش مصنوعی»
در این سلسله گزارش مهم‌ترین مجلات علمی روز جهان را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 925235

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجلات علمی عامه‌فهم برای ارتباط جامعه علمی با مردم عادی بسیار اهمیت دارند. این مجلات می‌توانند پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی را به زبانی قابل فهم برای مخاطبان عرضه کنند. از آنجایی که این نشریات به‌سرعت (در فواصل حداکثر ماهانه) به‌روزرسانی می‌شوند، جریانات و پارادایم‌های جدید علمی را در دسترس عموم قرار می‌دهند. در این سلسله گزارش‌ها، مروری بر پرونده‌های جلد مجلات اصلی ترویج علم جهان خواهیم داشت.

 

نیچر

تسلط انسان بر داده‌ها هنوز بیشتر از هوش مصنوعی است

ابزارهای جدید هوش مصنوعی هر روز در حال تغییر زندگی ما هستند.  با روی کار آمدن مدل‌های زبانی هوش مصنوعی امروز ما می‌توانیم خیلی از تحلیل‌ها یا جست‌و‌جوهایمان را بدون صرف وقت زیادی با کمک هوش مصنوعی انجام دهیم. همان‌طور که تعدد این ابزارها هر روز بیشتر می‌شود، می‌توان تصور کرد که منبع داده‌های آموزشی به زودی به محتوای تولید شده توسط رایانه‌ها تغییر پپیدا کند.  

محققان هوش مصنوعی معتقدند اگر بخواهیم داده‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را به یک مدل زبانی خاص محدود کنیم نسل‌های بعدی مدل به مشکل برمی‌خورند بنابراین بهتر است که از مدل‌های زبانی متنوع استفاده بشود. ضمن اینکه آنها معتقدند این داده‌ها هم چنان باید توسط انسان بررسی شوند چون انسان می‌تواند به این محتوا مسلط باشد و بدون اینکه برخی را به دلایل مختلف فیلتر کند از همه آنها آگاهی داشته باشد. در این پرونده مجله نیچر جزییاتی درباره انواع چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف بحث شده است.

هفته چهارم ژوئیه؛ از فواید ورزش مستمر تا مسیر پیشرفت هوش مصنوعی

ساینس

ما چطور با آلودگی هوا می جنگیم؟

در این عکس که در دسامبر ۲۰۱۶ ثبت شده است با وجود این که آسمان آبی و شفاف است مه غلیظی بر فراز مرکز شهر پاریس دیده می‌شود. این آلودگی معمولا نتیجه پدیده وارونگی است که در آن هوای سردتر توسط لایه‌ای از هوای گرم‌ به زمین نزدیک می‌شود. این شرایط معمولا در فصل زمستان در مناطق معتدل رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به کیفیت بسیار پایین هوا شود. شهرهایی که کاهش دما در آنها منجر به افزایش سوخت بیشتر سوخت‌های فسیلی می‌شود بیش از دیگر شهرها با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند. هوا شامل گازهایی مثل اکسیژن نیتروژن و بخارهای شیمیایی و گازهای مضر ناشی از سوخت‌های فسیلی و عوامل بیولوژیکی معلق مثل خاکستر و گرد‌و‌غبار است. محققان در سال‌های اخیر آزمایش‌های زیادی درباره اثرات آلودگی هوا انجام داده‌اند که  نشان داده است آلودگی می‌تواند در بروز آسم، سرطان و بیماری‌های قلبی و ریوی تاثیرگذار باشد. نکته عجیبی که در این تحقیقات مشخص شده این است که آلاینده‌هایی مثل دودهای شدید می‌توانند مسافت‌های طولانی را طی کنند و منجر به شرایط خطرناکی در مرزهای سیاسی و جغرافیایی کشورهای دیگر شوند. به همین خاطر است که حفاظت از هوای پاک مسئولیتی مشترک در سطح جهانی به حساب می‌آید.

تولید برق، کشاورزی صنعتی، شیوه‌های مدرن ساخت‌و‌ساز، حمل‌و‌نقل و تولید همگی در کاهش کیفیت هوا نقش داشته‌اند اما به هر حال تمام این موارد  زمینه‌ای برای رفاه و توسعه کشورها فراهم کرده‌اند. به نسبت توسعه صنایع مختلف روش‌ها و ابزارهایی که برای هوای پاک در اختیار داریم هم بسیار متنوع و متکثر شده‌اند مثلا کاتالیست‌هایی که برای کاهش انتشار نیتروژن و گازهای مضر خودرو ساخته شده‌اند می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند ولی مسئله اینجاست که ما تا چه حد از این ابزارها و روش‌ها استفاده می‌کنیم؟ این موضوع پرونده شماره جدید مجله ساینس است.

 هفته چهارم ژوئیه؛ از فواید ورزش مستمر تا مسیر پیشرفت هوش مصنوعی

نیوساینتیست

بالاخره ورزش سبک بهتر است ورزش سنگین؟

مقدار مناسب ورزش چه‌قدر است؟ چطور ورزش کنیم که به بدنمان آسیبی وارد نشود و به حفظ سلامتی‌مان کمک کرده باشیم؟ واقعیت این است که فواید ورزش به قدری خوب است که اگر دارو بود می‌توانستیم آن را معجزه‌ای در بین بقیه داروها به حساب بیاوریم. اما سوال اینجاست که افرادی که هر روز ورزش‌های سنگین می‌کنند، وزنه می‌زنند و در ماراتن‌های نفس‌گیر شرکت می‌کنند انتخاب بهتری برای سالم ماندن انجام داده‌اند یا کسانی که فقط به پیاده روی ملایم می‌روند؟ مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ انجام شد که جامعه آماری در حدود ۴۰۰ هزار  بزرگسال امریکایی را به مدت دو دهه مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد یک ساعت ورزش هوازی در هفته با ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ در طول دوره همراه بوده است. خبر خوب این تحقیق برای کسانی که بی‌تحرک هستند این است که بزرگترین دستاوردها در گذار از هیچ کاری انجام ندادن به انجام ورزش ملایم منظم حاصل می‌شود. در این پژوهش به تاثیر شدت مختلف فعالیت‌های ورزشی هم اشاره شده است، ورزش‌هایی با شدت متوسط می‌توانند ضربان قلب را به میزان قابل توجهی افزایش دهند پیاده‌روی سریع بدمینتون و نمونه‌هایی شبیه به آن می‌تواند در تنظیم فعالیت قلبتان موثر باشد. پرونده ویژه این شماره مجله نیوساینتیست به انواع ورزش‌ها و تاثیرات آن بر بدن انسان پرداخته است و حتی نتایج پژوهش‌های مرتبط با ورزش را در جوامع با در آمدهای مختلف بررسی کرده‌است.

هفته چهارم ژوئیه؛ از فواید ورزش مستمر تا مسیر پیشرفت هوش مصنوعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته