دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

معرفی کامل دانشگاه تهران؛ نماد آموزش عالی کشور

معرفی کامل دانشگاه تهران؛ نماد آموزش عالی کشور
دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های دولتی محسوب می‌شود. این دانشگاه جامع به عنوان بهترین و شناخته‌شده ترین مراکز آموزش عالی در ایران است.
کد خبر : 924506

گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های دولتی محسوب می‌شود. این دانشگاه جامع به عنوان بهترین و شناخته‌شده ترین مراکز آموزش عالی در ایران است. هما‌ن‌طور که می‌دانید از تاسیس دانشگاه تهران زمان بسیار زیادی می‌گذرد. این دانشگاه توسط پروفسور محمود حسابی در سال 1313 احداث شده است.

از زمان تاسیس این دانشگاه فعالیت های علمی بسیار زیادی در آن انجام شده است. همچنین سابقه این دانشگاه در موقعیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار درخشان است. دانشگاه تهران را با نام‌ها و القاب دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی معرفی می‌کنند.

سابقه و قدمت، بهره‌مندی از اساتید باتجربه و بنام، ارزش مدرک تحصیلی در کشور و خارج از آن، پیوند و تعامل با دستگاه‌های اجرایی و موسسات و شرکت‌های صنعتی، اداری، اجرایی، وجود کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌های غنی و مجهز، تعدد رشته‌ها و دانشکده‌ها، قرارگیری در پایتخت و بسیاری عوامل دیگر دست به دست هم داده‌اند تا این مرکز آموزشی به معتبرترین و بهترین دانشگاه ایران و نماد آموزش عالی تبدیل شود.

تاریخچه دانشگاه تهران

دانشگاه تهران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین، شناخته‌شده ترین و بهترین مراکز آموزش عالی در تهران قدمت طولانی و پیشینه درخشانی دارد. پیشنهاد اولیه ساخت این دانشگاه توسط اسماعیل سنگ در سال 1350 ارائه شد و پس از انجام مطالعات اولیه توسط عیسی صدیق در سال 1313 به دستور رضاشاه تاسیس شد. همچنین با توجه به سابقه تاریخی ، اجتماعی-فرهنگی و سیاسی آن ، با نام دانشگاه مادر نیز شناخته میشود.

بنای این دانشگاه توسط معماران فرانسوی ساخته شد و دارای 19 دانشکده مستقل ، 6 دانشکدگان با 29 دانشکده وابسته ، 5 پردیس منطقه ای ، 13 مرکز پژوهشی و 18 موسسه پژوهشی و پژوهشکده است.

در ابتدا این دانشگاه بر اساس موسسات آموزش عالی فرانسه الگوبرداری شد و طراحان ساختمان های دانشگاه نیز از مهندسین فرانسوی بودند. بنای دانشگاه تهران در تاریخ 18 آبان سال 1378 با شماره ثبت 3445 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دانشگاه تهران از سال تاسیس خود از 1313 تا کنون، 33 رییس داشته است که اولین آن علی اصغر حکمت وزیر فرهنگ و معارف وقت خویش با حفظ سمت بوده است و رییس وقت دانشگاه تهران نیز آقای سید محمد مقیمی است.

نقشی که امروز به عنوان نشان رسمی دانشگاه تهران انتخاب شده است، توسط دکتر محسن مقدم، استاد دانشکده هنرهای زیبا طراحی شده است که از نقوش تاریخی کشور است و برداشت و تقلیدی از گچ بری های تیسفون در محوطه های دوران ساسانی است.

دانشگاه تهران چه رشته‌هایی دارد؟

دانشگاه تهران هر ساله با توجه به میزان ظرفیت دانشکده‌های خود دانشجو می‌پذیرد. دانشجویان با مطالعه و بررسی لیست رشته‌ها می‌توانند در این دانشگاه ثبت نام کنند. همچنین کسانی که قصد تحصیل در رشته‌های بدون آزمون دارند می‌توانند در ادامه لیست رشته‌ها را مشاهده کنند.

دانشگاه تهران چه مقاطعی دارد؟

دانشگاه تهران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو قبول می‌کند. بر اساس آخرین اطلاعات از دانشگاه تهران این دانشگاه در مقطع کارشناسی 111 رشته، در مقطع کارشناسی ارشد 177 رشته و در مقطع دکتری 156 رشته را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

امکانات رفاهی دانشگاه تهران

امکانات رفاهی دانشگاه تهران در سه بخش اعم از امکانت ورزشی، خوابگاهی و فرهنگی تقسیم بندی می‌شود. این دانشگاه با توجه به فضای زیادی که دارد توانسته اکثر امکانات مورد نیاز دانشجویان را فراهم آورد.

اداره کل تربیت بدنی دانشگاه تهران یکی از ادارات حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه تهران است. این اداره برنامه‌ریزی، جهت دهی و توسعه ورزش دانشجویان دانشگاه تهران را عهده دار است. فعالیت‌های این اداره در ادامه قابل مشاهده است:

  1. فراهم آوردن امکان ورزش دانشجویان در اوقات فراغت
  2. امکان شرکت در کلاس های آموزشی رشته های مختلف
  3. تشکیل تیم های ورزشی رشته های مختلف و اعزام به مسابقات
  4. تشکیل و تجهیز تیم های ورزشی
  5. رسیدگی به امور فضاهای ورزشی در اختیار اداره
  6. برنامه ریزی فعالیت های ورزشی اداره کل
  7. برپایی کلاس های مربیگری ، داوری و کارگاه های ورزشی در رشته های مختلف

دانشگاه تهران چه دانشکده‌هایی دارد؟

در این مجموعه ساختمان دانشکده‌های هنرهای زیبا، ادبیات و علوم انسانی، علوم، فنی، حقوق و علوم سیاسی، پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، ساختمان کتابخانه مرکزی و مسجد دانشگاه واقع شده است. دانشگاه تهران با ظرفیت پذیرش بیش از 50 هزار دانشجو، از ۹ دانشکده، ۴۶ مدرسه، ۱۳۳ واحد آموزشی، ۵۵ مرکز تحقیقاتی و ۵۵۰ آزمایشگاه تشکیل شده است. بیش از 2 هزار نفر هیئت علمی و حدود 5 هزار نفر کارمند اداری در این دانشگاه مشغول به کار هستند.

درمجموع دانشگاه تهران هشت فضای دانشگاهی دارد که قدیمی‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها پردیس مرکزی در خیابان انقلاب است. هفت پردیس دیگر عبارت‌ از امیر آباد، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج، محوطه جدید علم و فناوری و دو سایت بین‌المللی کیش و ارس هستند.

سازمان مرکزی دانشگاه، اداره امور دانشجویی، مرکز بهداشت و درمان دانشجویان، دانشکده محیط زیست، جغرافیا و… نیز در خیابان‌های اطراف دانشگاه قرار دارند. دانشکده‌های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، کوی دانشگاه، اقتصاد، الهیات و معارف اسلامی در امیرآباد شمالی و خیابان مطهری واقع شده‌اند.

شماری از دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه تهران در بیرون از تهران، در شهرهای قم، کرج، پاکدشت، ساری، چوکا و نشتارود فعال هستند. در سال ۱۳۷۰ دانشکده‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی از دانشگاه تهران جدا شدند و دانشگاه علوم پزشکی تهران را تشکیل دادند.

رتبه علمی دانشگاه تهران در ایران، آسیا و جهان

در رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا سال ۲۰۲۳ کیو اس تعداد ۱۲ دانشگاه از ایران حضور دارند که دانشگاه تهران با رتبه ۹۲ دانشگاه دوم در این فهرست است. دانشگاه تهران در ویرایش 2023 رتبه‌بندی کیواس در جایگاه 501-510 حهانی و پس از دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر، در جایگاه سوم ملی قرار گرفته بود. دانشگاه تهران در رتبه نخست کشور، رتبه 57 آسیا و رتبه 379 جهان قرار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته