دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۵۶)

زیان ۲۴۰ همتی کسری انرژی فولادی ها/ تامین برق پاک کمک بزرگ به صنایع

زیان ۲۴۰ همتی کسری انرژی فولادی ها  تامین برق پاک کمک بزرگ به صنایع
معاون اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون که مشکلات ناترازی انرژی افزایش پیدا کرده است و ضرر زیان حدود ۱۱۰ همت به علت کسری برق و۱۳۰ همت به علت کسری گاز برای تولید فولاد بوده است.دولت چهاردهم می‌تواند با جذب سرمایه و هدایت یارانه‌های انرژی الکتریکی به سمت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی، می‌تواند صنایع کشور را از فشار ناشی از کسری انرژی نجات دهد.
کد خبر : 924501

وحید یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی علم وفناوری آنا، در خصوص تاثیر ناترازی انرژی بر تولید فولاد در کشور گفت: ناترازی انرژی اثر شدیدتری نسبت به دیگر صنایع بر تولید فولاد کشور داشته است؛ یعنی به نوعی بار کمبود برق در کشور بر دوش صنعت فولاد قرار گرفته است. بر اساس آمار صنعت فولاد ۷ درصد از برق تولید شده در کشور را مصرف می‌کند، اما در زمان ناترازی بیش از از ۵۰ درصد خاموشی‌ها به این صنعت تحمیل می‌شود.

معاون اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون که مشکلات ناترازی انرژی افزایش پیدا کرده است، صنعت فولاد رقمی در حدود ۲۴۰ همت با کاهش تولید زیان دیده است. این رقم ارزش از دست رفته تولید برای فولادی‌ها به علت ناترازی انرژی است. از این رقم ضرر زیان حدود ۱۱۰ همت به علت کسری برق و رقمی در حدود ۱۳۰ همت به علت کسری گاز برای تولید فولاد بوده است.

کل مصرف برق صنعت فولاد ۵.۵ هزار مگاوات است

وی در خصوص بهره گیری از ظرفیت نیروگاه‌های کوچک مقیاس برای جبران کسری انرژی الکتریکی مورد نیاز فولادی‌ها گفت: تولید کنندگان فولاد در مقیاس‌های کوچک و بزرگ اقدام به احداث نیروگاه تولید برق کرده اند. در همین راستا ظرفیت تولید برق فولادی‌ها که تا قبل از سال ۱۴۰۰، در حدود ۲ هزار مگا وات بود در حال حاضر به حدود ۴ هزارمگاوات رسیده است. شایان ذکر است که نیروگاه‌هایی که توسط صنعت فولاد احداث شده است با توجه به محدودیت‌ها در حال حاضر رقمی معادل ۳.۵ مگاوات برق تولید می‌کند؛ این درحالی است که در حال حاضر کل مصرف برق صنعت فولاد ۵.۵ هزار مگاوات است.

یعقوبی ادامه داد: با وجود اینکه صنعت فولاد بیش از ۷۰ درصد برق مورد نیازش را تولید می‌کند، همچنان مسئله ناترازی انرژی وجود دارد چرا که دولت برق تولید شده را برای جلوگیری از خاموشی در بخش خانگی استفاده می‌کند و صنایع محکوم به خاموشی می‌شوند و خط تولید فولاد نیز متوقف می‌شود.

گاز نیروگاه‌ها نیز قطع می‌شود

فولادی‌ها

یعقوبی گفت: اما با توجه به ناترازی در تولید و مصرف گاز فعالیت نیروگاه‌های تولید برق نیز صرفا محدود به بهار و تابستان است؛ چرا که با فرا رسیدن فصل سرما شروع کسری‌ها در تامین گاز برای مصارف کشور، گاز این نیروگاه‌ها نیز قطع می‌شود. توسعه نیروگاه‌های تولید برق به واسطه انرژی‌های تجدید پذیر در دستور کار قرار گرفته است و در همین راستا نیروگاه خورشیدی در چادرملو و نیروگاه بادی در سنگان در حال توسعه است.

وی ادامه داد: به هر جهت بر اساس برنامه ریزی‌ها تا سال ۱۴۰۵ صنعت فولاد از لحاظ تولید برق به خودکفایی رسیده و تمام انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و یا استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر تولید خواهد نمود. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که تا زمانی که مشکل ناترازی گاز حل نشود، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بلااستفاده خواهند ماند.

دست رفتن فرصت‌های تولید و همچنین ضرر‌های هنگفت اقتصادی

معاون اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تصریح کرد: متاسفانه مسئله کسری برق و گاز صنعت فولاد را در حال حاضر به یک صنعت فصلی تبدیل کرده است؛ یعنی سه ماه از سال به دلیل کسری برق و ۴ ماه از سال نیز به دلیل کسری گاز این صنعت با کاهش تولید روبرو می‌شود. این اتفاق موجب از دست رفتن فرصت‌های تولید و همچنین ضرر‌های هنگفت اقتصادی می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که ۷ درصد از برق کشور توسط صنعت فولاد استفاده می‌شود باید از این صنعت نیز به همین میزان انتظار داشت. یعنی نباید نیمی از محدودیت‌های کسری انرژی نصیب این صنعت شود و یا نباید انتظار داشته باشیم که فولاد‌ها نیمی از کسری انرژی را جبران کنند؛ بلکه اگر قرار است ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث شود بایستی ۷ مگاوات آن را از صنعت فولاد توقع کنیم.

دولت یارانه برق را به احداث نیروگاه‌های خورشیدی مردم پایه اختصاص دهد

معاون اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: هم اکنون که در ابتدای دولت چهاردهم هستیم و آقای پزشکیان نیز به رویکرد مشورتی با کارشناسان اعتقاد ویژه‌ای دارند باید فرصت را مغتنم شمرده و به طرح این مسئله بپردازیم که با محاسبه‌ای که برخی از کارشناسان حوزه انرژی انجام داده اند با سرمایه گذاری ۲۵ میلیون تومانی هر خانوار در نیروگاه‌های خورشیدی برق مورد نیاز بخش خانگی به طور کامل تامین می‌شود.

فولادی‌ها
وی ادامه داد: با توجه به یارانه‌ای افراد در کشور بابت برق دریافت می‌کنند، دولت چهاردهم می‌تواند با جذب سرمایه افراد و همچنین هدایت یارانه‌های انرژی الکتریکی به سمت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی برق مورد نیاز خانوار را تامین و بار برق مورد نیاز بخش خانگی را به طور کل از شبکه تولید بردارد. این اقدام علاوه بر تامین برق پاک می‌تواند صنایع کشور را نیز از فشار ناشی از کسری انرژی نجات دهد. تعطیل شدن صنایع برای تامین برق بخش خانگی موجب آسیب به سفره خود مردم خواهد شد و کارگران را بیکار و اقتصاد را نابود می‌کند.

یعقوبی گفت: هر چند که بخش خانگی کشور ما کمتر از عربستان و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس برق مصرف می‌کند، اما باید توجه داشت که در حال حاضر سرانه مصرف برق کشور معادل ۲۷ کشور اروپایی است. دلیل این مصرف زیاد نیز به قیمت ارزان برق برمیگرد؛ به همین جهت دولت بایستی مسیر اعطای یارانه به حامل‌های انرژی را اصلاح نماید.

فولادی‌ها تامین کننده آب شدند!

معاون اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: زمانی صنعت فولاد به قاتل آب بودن متهم بود، اما در حال حاضر مصرف آب صنایع فولاد کشور به شدت کاهش پیدا کرده و حتی از استاندارد‌های جهانی نیز کمتر است. هم اکنون فولادی‌ها از پساب فاضلابی شهر‌ها استفاده می‌کنند.

وی ادامه در اقدامی دیگر فولادی‌ها با تامین هزینه احداث خط لوله و شیرین سازی آب خلیج فارس و دریای عمان نه فقط برای تامین آب مورد نیاز خود بلکه برای کمک به تامین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف استان‌های مرکزی نیز سرمایه گذاری کرده اند. این اقدام نه تنها فولادی‌ها را از زمره صنایع آب بر خارج می‌کند، بلکه این صنایع را به نوعی تولید وتامین کننده آب نیز می‌کند.  

یعقوبی در پایان گفت: به صنعتی متولی ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی و تولید کننده انرژی و آب است و همچنین سالی ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور دارد نباید جفا نمود. صنعت فولاد اخیرا در توسعه چاه‌های استخراج گاز طبیعی نیز سرمایه گذاری نموده است. به همین جهت با تمام خدماتی که این صنعت به کشور ارائه می‌کند، قابل درک نیست که چرا برخی از مسئولان با بی توجهی به مسائل کمر به نابودی این صنعت بسته اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته