دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1403 - 11:32

چاقی ۲۵ درصد جمعیت کشور/ جراحی چاقی یک عمل درمانی است

چاقی ۲۵ درصد جمعیت کشور  جراحی چاقی یک عمل درمانی است
یک فلوشیب جراحی چاقی با بیان اینکه ۲۵ درصد مردم کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند، گفت: جراحی چاقی زیبایی نیست بلکه درمان دیابت، فشارخون بالا و رفلاکس معده در مبتلایان به افراد چاق است پس جراحی چاقی یک عمل درمانی است
کد خبر : 923870

به گزارش خبرنگار  گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهریار عزیزی، فلوشیپ جراحی چاقی در نشست خبری «چالش‌ها، باید‌ها و نباید‌های درمان چاقی» با بیان اینکه ۲۵ درصد مردم ایران چاق هستند و اضافه وزن دارند، گفت: به دلیل زندگی ماشینی معضل چاقی در ایران رو به افزایش است و پیشگیری از درمان چاقی مهمتر است.

وی با بیان اینکه برای جراحی چاقی مشاوره تغذیه، روانپزشکی و قلب صورت می‌گیرد، گفت: نوع عمل جراحی چاقی را پزشک تعیین می‌کند.
 
این جراح چاقی با بیان اینکه انجام جراحی چاقی برگشت پذیر است، ابراز کرد: باید فرد جراحی شده سبک زندگی خود را تغییر دهد.

عزیزی با اشاره به عوارض جراحی چاقی، گفت: خطر مرگ فرد یک در چهار هزار نفر است و عوارضی همچون خونریزی و آمبولی به همراه دارد و در عمل اسلیو حجم مصرفی غذا کمتر می‌شود.

این متخصص جراحی چاقی درباره بوتاکس معده، گفت: این روش برای کاهش وزن کم استفاده می‌شود.

مجتبی کریمی، روانپزشک، در نشست خبری چاقی با اشاره به غربالگری روانی بیماران چاق، بیان داشت: کار بنده غربال قبل از جراحی است.

وی ادامه داد: معمولا انسان‌ها غذا را برای تامین نیاز بدن استفاده می‌کنیم، اما افرادی که دچار تروما شدند و دارای هیجانات شدند ممکن است از غذا برای سرکوب آن استفاده کنند و دچار اختلال پرخوری و عدم کنترل روی غذا داشته باشند.

وی با بیان اینکه افراد با داشتن بیماری بالای ۳۵ بی ام آی کاندید جراحی چاقی هستند، گفت: برخی بیماری‌ها مثل رفلاکس معده با جراحی چاقی درمان پذیر هستند؛ ضمن اینکه این جراحی در درمان ناباروری موثری است.

از هر ۲ ایرانی یک نفر دچار اضافه وزن یا چاقی است

این روانپزشک خاطرنشان کرد: افرادی می‌توانند استرس خود را با کتابخوانی، موسیقی و... استرس را کنترل کنند، اما برخی با خوردن زیاد این کار را می‌کنند.

کریمی اضافه کرد: به افرادی که قبلاً رفتار‌های آسیب زننده داشتندمثل خودکشی و کسانی که به اختلال مواد مخدر مبتلا هستند و توانایی کنترل هیجانی را نداشته باشند اجازه جراحی چاقی را نمی‌دهیم.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: اکنون ممکن است برخی دارو‌ها منجر به افزایش وزن دارند و برخی اینچنین نیست و خیلی ممکن است که پزشک دارویی را انتخاب کنید که تاثیری روی وزن بیمار روان نداشته باشند.

کریمی با بیان اینکه ترس و اضطراب اجتماعی افراد چاق باعث کم تحرکی آنها می‌شود، گفت: نوعی افسردگی داریم که به صورت پرخوابی و پر خواری داشته باشند. مثلاً در دو قطبی‌ها نیز در برخی حالت‌های شیدایی و افسردگی همراه با چاقی است.

وی اضافه کرد: فردی ممکن است در زمان اضطراب خود را با روش‌های مثل دوش گرفتن، کتاب خوانی و ... خود را کنترل کند، اما برخی با خوردن خود را کنترل می‌کنند.

کریمی با بیان اینکه روده و سیستم گوارش بیشترین سرتونین را ترشح می‌کنند، افزود: جراحی یک استروسور است و ما به افراد دچار مشکلات افسردگی اجازه عمل نمی‌دهیم.
سید راشد مهدوی، متخصص داخلی در این نشست خبری با اشاره به بیماری‌های فشار خون، دیابت و آپنه خواب به عنوان بیماری‌های همراه چاقی، اظهار داشت:بیماری‌های کلیوی و کبدی چرب از جمله بیماری‌های مرتبط با چاقی است؛ ضمن اینکه آرتروز، بیماری‌های مفصلی و... از جمله بیماری‌های مرتبط با چاقی است.

وی ادامه داد: ممکن است به فرد دارای چاقی دارو بدهیم یا سبک زندگی را تغییر دهیم؛ ضمن اینکه در برخی افراد اولین قدم در درمان چاقی جراحی باشد و معمولا در افراد دارای بی ام آی بالای ۳۵ تا ۴۰ کاندید جراحی هستند.

این متخصص داخلی متذکر شد: هدف درمان چاقی و جراحی فقط زیبایی نبست بلکه درمان برخی بیماری‌ها مثل مشکلات کلیوی و دیابت مدنظر است.

وی افزود: برخی افراد مسن بوده و مشکلات اسکلتی دارند که باید لرای درمان وزم خود را افزایش دهند.

مستانه تابش، متخصص تغذیه نیز در این نشست  کرد:  در سال ۲۰۲۲، ۳۹۰ میلیون نفر در جهان چاقی و اضافه وزن داشتند و در ایران نیز ۱۵تا۱۸ درصد اضافه وزن و ۱۰ تا۱۲درصد دچار چاقی هستند.

تابش اضافه کرد: از هر دو نفر ایرانی یک فرد دچار اضافه وزن و چاقی هستند و در جهان این میزان یک به ازای ۸ نفر است.

وی همچنین اکنون اغلب بچه‌ها اضافه وزن دارند و در دوران کرونا میزان چاقی افزایش قابل توجه داشته است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: جراحی چاقی نیاز به ایجاد تغییرات در سبک زندگی دارد و در ماه‌های اول نیاز داریم بیمار را مدیریت کرده و مواردی مثل اختلالات خوردن را کنترل کنیم.

تابش با تاکید بر اینکه با جراحی چاقی تحمل گرسنگی کم می‌شود، افزود: فرد بعد از جراحی حتما به خوردن پروتئین نیاز دارد و نمی‌توانند از خوردن پروتئین خود داری کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چاقی جراحی چاقی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته