دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1403 - 00:05
تقویم علم؛

۳ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

۳ مرداد در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 923646

به گزارش خبرگزاری علم  و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز 3 مرداد برابر 24 جولای را ورق می‌زنیم.

***

مخترع سیتی‌اسکن

۲۴ جولای ۲۰۱۲ میلادی برابر با ۳ مرداد ۱۳۹۱ خورشیدی، رابرت اس. لدلی، فیزیکدان و رادیولوژیست آمریکایی درگذشت. لدلی کسی است که اسکنر تشخیصی پرتو ایکس آکتا (محور عرضی رایانه‌ای خودکار) را اختراع کرد که به‌عنوان اولین دستگاه توموگرافی رایانه‌ای کل بدن (سیتی‌اسکن) شناخته شد و انقلابی در تشخیص پزشکی ایجاد کرد. آکتا می‌تواند با استفاده از پرتوهای نازک پرتو ایکس و پردازش رایانه‌ای با قدرت بالا از داده‌های جمع‌آوری‌شده، تحلیل سه‌بعدی از تمام اندام‌ها و قسمت‌های بدن را در مجموعه‌ای از تصاویر مقطعی انجام دهد. با استفاده از آکتا، تشخیص تومور، عفونت یا خونریزی حتی در اعماق اندام‌های بزرگ امکان‌پذیر است و می‌تواند پرتودرمانی را برای سرطان بهبود بخشد.

۳ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

اولین اعلام سیاره فراخورشیدی به اشتباه

۲۴ جولای ۱۹۹۱ میلادی برابر با ۳ مرداد ۱۳۷۰ خورشیدی، دانشمندی از دانشگاه منچستر از کشف سیاره‌ای خارج از منظومه خورشیدی خبر داد. اندرو جی. لاین از دانشگاه منچستر مدتی بعد ادعای خود را برای کشف سیاره‌ای در اطراف تپ‌اختر PSR 1829-10 در نشست ژانویه ۱۹۹۲ انجمن نجوم آمریکا در آتلانتا پس گرفت. او گفت که مدولاسیون امواج رادیویی که از تپ‌اختر می‌آیند ناشی‌از حضور سیاره نیست، بلکه درواقع حاصل از حرکت زمین به دور خورشید است. این احتمال در مطالعات قبلی داده‌ها در نظر گرفته شده بود، اما از آن حذف شده بود. اولین سیاره‌های فراخورشیدی (که بعداً تأیید شد) را دو اخترفیزیکدان به‌ نام‌های الکساندر ولسچان و دیل فریل در قالب مقاله‌ای که سال ۱۹۹۲ در نشریه نیچر منتشر شد اعلام کردند.

۳ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

ماه در نقش دستگاه رله

۲۴ جولای ۱۹۵۴ میلادی برابر با ۳ مرداد ۱۳۳۳ خورشیدی، برای اولین‌بار، صدای یک انسان به فراتر از یون‌کره منتقل شد و پس از برخورد به ماه و انعکاس، به زمین بازگشت. جیمز اچ. ترکسلر، مهندس بخش اقدام متقابل رادیویی در آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی ایالات متحده (NRL)، با کلمات شمرده مقابل میکروفون  تاسیسات آنتن رادیویی آزمایشگاه استامپ‌نِک در مریلند صحبت کرد. دو و نیم ثانیه بعد، کلمات او پس از طی مسافت 5۰۰هزار مایلی ازطریق مدار زمین-ماه، با سرعت بالایی به او در استامپ‌نک برگشتند. هدف پروژه رله ارتباطی ماه اضافه کردن گزینه دیگری برای فناوری‌های ارتباطی جهانی امن نیروی دریایی بود که می‌تواند آسیب‌پذیری طوفان‌های یون‌کره را که باعث قطع انتقال رادیویی ناوگان نیروی دریایی می‌شود کاهش دهد.

۳ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

سر ویلیام دوایولزلی ابنی

۲۴ جولای ۱۸۴۳ میلادی برابر با ۳ مرداد ۱۲۲۲ خورشیدی، ویلیام دوایولزلی ابنی، اخترشناس و شیمی‌دان انگلیسی که عکاسی رنگی و دید رنگی را بررسی کرد به‌دنیا آمد. او پیشرو در ابداع روشی برای اندازه‌گیری نسبت نسبی مواد اولیه در رنگ‌ها بود. ابنی با ایجاد یک امولسیون عکاسی مناسب، اولین کسی بود که عکس‌های فروسرخ گرفت و این طیف را در خورشید مطالعه کرد. سال ۱۸۷۷، ابنی برای اولین‌بار رابطه‌ای میان چرخش سریع یک ستاره و خطوط گسترده‌شده در طیف آن را پیشنهاد کرد. او همچنین در سال ۱۸۸۰ هیدروکینون را به‌عنوان ماده شیمیایی موثر در تولید عکس معرفی کرد و در سال ۱۸۸۵ مقاله‌ای درباره طیف‌های فروسرخ ترکیبات آلی نوشت، چگونگی تغییر نور خورشید را هنگام عبور از جو مطالعه کرد.

۳ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته