دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1403 - 00:01
تقویم علم؛

۷ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

۷ خرداد در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 913258

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۷ خرداد برابر ۲۷ می را ورق می‌زنیم.

***

ارنست روسکا

۲۷ می ۱۹۸۸ میلادی برابر با ۷ خرداد ۱۳۶۷ خورشیدی، ارنست آگوست فردریش روسکا، مهندس برق آلمانی و مخترع میکروسکوپ الکترونی درگذشت. او برای کار اساسی‌اش در اپتیک الکترونی و برای طراحی اولین میکروسکوپ الکترونی جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۸۶ را (به همراه هاینریش رورر و گرد بینینگ) دریافت کرد. روسکا در سال ۱۹۲۸ دریافت که سیم‌پیچ مغناطیسی می‌تواند به‌عنوان عدسی برای تمرکز پرتو الکترونی عمل کند. او با افزودن عدسی دوم، اولین میکروسکوپ الکترونی اولیه را با بزرگنمایی ۱۷ برابر تولید کرد. سال ۱۹۳۳، اصلاحات او بزرگنمایی را به ۷هزار برابر افزایش داد، که از آنچه با میکروسکوپ‌های نور مرئی امکان‌پذیر بود، بیشتر شد. اولین مدل تجاری میکروسکوپ الکترونی در سال ۱۹۳۹ به بازار عرضه شد. از آن زمان، میکروسکوپ‌های الکترونی به سرعت کاربردهایی در زیست‌شناسی، پزشکی و بسیاری دیگر از زمینه‌های علم پیدا کردند.

۷ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

ریچل کارسون

۲۷ می ۱۹۰۷ میلادی برابر با ۷ خرداد ۱۲۸۶ خورشیدی، ریچل لوئیز کارسون، زیست‌شناس دریایی و نویسنده آمریکایی به‌دنیا آمد. او به‌دلیل نوشته‌هایش درباره آلودگی محیط‌زیست و تاریخ طبیعی دریاها شهرت دارد. سال ۱۹۵۸ روزنامه‌نگار آمریکایی اولگا اونز هاکینز نامه‌‌ای به دوستش کارسون نوشت و طی آن، آفت‌کش د.د.ت را خطرناک دانست. این نامه سبب شد که کارسون کتاب بهار خاموش را بنویسد که این کتاب به آغازی برای محیط‌زیست امروزی تبدیل شد. کارسون پس‌از دریافت نامه هاکینز تحقیقات و داده‌های لازم را جمع‌آوری کرد و نتیجه گرفت که آفت‌کش‌ها از محصولات سمپاشی‌شده، به پرندگان و سایر حیوانات منتقل می‌شود و مسئول مسمومیت جانوران اطراف باغات و مزارع است. بهار خاموش سوالات مهمی درباره ایجاد تعادل در نیازهای صنعتی و کشاورزی، پیشرفت، حفاظت از محیط‌زیست و کیفیت زندگی مطرح کرد. نوشته ماهرانه کارسون وجدان آمریکا را بیدار کرد. باوجوداین، تا سال ۱۹۷۲ زمان نیاز بود تا استفاده از د.د.ت در ایالات‌متحده ممنوع شود.

۷ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

ثبت اختراع پیرکس

۲۷ می ۱۹۱۹ میلادی برابر با ۷ خرداد ۱۲۹۸ خورشیدی، شیشه پیرکس در ایالات متحده ثبت اختراع شد. مخترعان این محصول، یوجین سی. سالیوان و ویلیام سی. تیلور، شیمی‌دانان تحقیقاتی شرکت کورنینگ بودند که این حق اختراع را به این شرکت شیشه‌‌سازی واگذار کردند. پیرکس علامت تجاری شیشه بوروسیلیکات سدیم است. حق اختراع اصلی، که در ۲۴ ژوئن ۱۹۱۵ ثبت شد، برنامه‌های کاربردی ازجمله ظروف شیشه‌ای مناسب برای پخت‌وپز و ظروف آزمایشگاهی را پیش‌بینی می‌کرد. خواص مفید این ترکیب شیشه عبارت است از انبساط حرارتی خطی کم، ضریب هدایت حرارتی نسبتاً بالا (انتقال حرارت داخلی) و پایداری بالا (برای مقاومت در برابر حملات شیمیایی). این حق اختراع گنجاندن بخش‌های خاصی از آلومینا، اسید بوریک، آنتیموان و لیتیا و به‌خصوص محتوای سیلیس بیش‌از ۷۰درصد را در ترکیب شیشه مشخص می‌کرد.

۷ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

رابرت کخ

۲۷ می ۱۹۱۰ میلادی برابر با ۷ خرداد ۱۲۸۹ خورشیدی، (هاینریش هرمان) رابرت کخ، پزشک آلمانی و بنیانگذار علم باکتری‌شناسی درگذشت. کخ در سال ۱۸۸۲ باسیل سل و در سال ۱۸۸۳ و باسیل وبا را کشف کرد. او در سال ۱۸۹۷ طاعون خیارکی را در بمبئی هند و مالاریا و بیماری خواب را در آفریقا مطالعه کرد. علاوه‌بر‌این، کخ اسهال خونی استوایی، بیماری چشم مصری (تراخم) و عود تیفوس را در مناطق گرمسیری آفریقا بررسی کرد. او همچنین کارهای بسیار مهمی را درباره بیماری‌های مهلک گاو استوایی انجام داد که از آن‌جمله می‌توان به طاعون گاو، بیماری سورا، تب تگزاس و تب ساحلی در گاو اشاره کرد. کخ در سال ۱۹۰۵، به‌دلیل تحقیقات و کشف‌هایش در ارتباط با سل برنده جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی شد.

۷ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته