دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تجلیل دیرهنگام از فیزیکدان ۹۸ ساله؛

اعطای دکتری افتخاری پس از ۷۵ سال برای کشف انقلابی

اعطای دکتری افتخاری پس از ۷۵ سال برای کشف انقلابی
«روزماری فاولر» فیزیکدان ۹۸ ساله انگلیسی، ۷۵ سال پس از کشف برجسته و مهم خود مفتخر به دریافت دکترای افتخاری شد.
کد خبر : 923419

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «روزماری فاولر» در جریان تحقیقات مقطع دکترای خود در سال ۱۹۴۸ ذره «کائون» را کشف کرد اما برای تشکیل خانواده از ادامه تحصیل در مقطع دکترا انصراف داد.

این فیزیکدان که ۷۵ سال پیش برای تشکیل خانواده از ادامه دکترا انصراف داد، اخیرا پس از سالیان طولانی موفق به اخذ مدرک دکترای افتخاری از دانشگاهی که قبلا در آن تحصیل کرده بود، شد.

روزماری فاولر، ۹۸ ساله، در سال ۱۹۴۸ ذره کائون را در جریان تحقیقات دکتری خود زیر نظر «سیسیل پاول» در دانشگاه بریستول کشف کرد که این کشف به دریافت جایزه نوبل فیزیک توسط پاول در سال ۱۹۵۰ منجر شد.

کشف فاولر به یک انقلاب در نظریه فیزیک ذرات کمک کرد. اما او دانشگاه را بدون تکمیل مقطع دکتری خود ترک کرد تا در سال ۱۹۴۹ با همکار فیزیکدان خود، «پیتر فاولر» ازدواج کند.

اکنون به او دکترای افتخاری علوم توسط رئیس دانشگاه بریستول، «سر پال نرس» در مراسم فارغ‌التحصیلی خصوصی نزدیک به خانه‌اش در کمبریج اهدا شده است.

فاولر گفت که او بسیار مفتخر است و افزود: من از آن زمان به بعد کار خاصی نکرده‌ام که شایسته احترام ویژه باشد.

«سر پال نرس»، روزماری فاولر را برای دقت و کنجکاوی فکری او که راه را برای کشفیات مهمی که همچنان کار فیزیکدانان امروز را شکل می‌دهد و درک ما از جهان را گسترش می‌دهد، تحسین کرد.

فاولر در ۲۲ سالگی چیزی را هنگام مشاهده بررسی ذرات غیرمعمول مشاهده کرد.

او گفت: من بلافاصله فهمیدم که این یک کشف جدید و بسیار مهم است. ما چیزهایی را می‌دیدیم که قبلاً دیده نشده بودند و این همان چیزی بود که در تحقیقات فیزیک ذرات دنبالش بودیم. بسیار هیجان‌انگیز بود.

چیزی که آنها کشف کردند شواهدی از یک ذره ناشناخته بود که اکنون به عنوان کائون یا K مزون شناخته می‌شود. یک سال بعد از کشف، فاولر دانشگاه را ترک کرد و کشف خود را در سه مقاله علمی منتشر کرد.

فاولر در سال ۱۹۲۶ در شهر سافک انگلستان به دنیا آمد و از کودکی در دروس ریاضیات و علوم برتر بود اما در نوشتن چالش داشت. او یکی از اولین زنانی بود که در فیزیک موفق به اخذ رتبه اول در تمام مقاطع شد و سه فرزندش نیز به تحصیل در علوم پرداختند.

دخترش، «مری فاولر» در دانشگاه کمبریج ریاضیات و سپس ژئوفیزیک خواند و در سوئیس، کانادا، لندن و در نهایت کمبریج به حرفه استادی پرداخت و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ نیز استاد کالج داروین بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته