دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ناآرامی‌ها در بنگلادش همچنان ادامه دارد

ناآرامی‌ها در بنگلادش همچنان ادامه دارد
جو کشور بنگلادش پس از آنکه دیوان عالی کشور سهمیه‌های شغلی را کاهش داد با وجود وضعیت منع تردد شدید، نسبتا آرام بود، با این حال، دانشجویان معترض گفته‌اند که به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
کد خبر : 923394

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بنگلادش نیز همچنان در وضعیت منع تردد باقی ماند و اختلالات وسیع در شبکه‌های ارتباطی همچنان ادامه داشت.

این در حالی است که دیوان عالی این کشور، سهمیه‌های شغلی جنجالی را کاهش داد. معترضان دانشجویی که در هفته‌های اخیر با نیروهای امنیتی درگیر شده بودند، به دولت مهلت ۴۸ ساعته برای برآورده کردن خواسته‌های جدید خود داده‌اند.

این ناآرامی‌ها پس از آن آغاز شد که دیوان عالی کشور در ماه ژوئن سهمیه‌های شغلی را مجددا بازگزداند و تصمیم دولت نخست‌وزیر شیخ حسینه در سال ۲۰۱۸ مبنی بر حذف این سهمیه‌ها را معکوس کرد.این سهمیه‌ها ۵۶ درصد از مشاغل دولتی را برای گروه‌هایی مانند خانواده‌های رزمندگان جنبش آزادی، زنان و افرادی از مناطق کمتر توسعه‌یافته اختصاص داده بود.

در روز یکشنبه، دیوان عالی کشور یک توافق‌نامه ارائه کرد و سهمیه‌های رزرو شده را به تنها ۷ درصد کاهش داد. با این حال، معترضان دانشجویی همچنان ناراضی هستند.

یک دانشجوی دانشگاه داکا به خبرگزاری رویترز گفت: ما به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد تا زمانی که دولت رای را در روزنامه رسمی منتشر کند. روزنامه رسمی، سند رسمی تصمیمات دولتی است.

دانشجویان خواستار آزادی رهبران معترض بازداشت‌شده، برداشتن منع تردد و بازگشایی دانشگاه‌ها که از هفته گذشته بسته شده‌اند، هستند. این ناآرامی‌ها تلفات سنگینی به همراه داشته است و بر اساس گزارش‌ها، حداقل ۱۶۳ نفر کشته شده‌اند. پلیس می‌گوید بیش از ۵۰۰ نفر، از جمله رهبران این اعتراضات، در داکا بازداشت شده‌اند.

«فاروق حسین» فرمانده پلیس داکا، به خبرگزاری فرانسه گفت: حداقل ۵۳۲ نفر در پی این خشونت‌ها بازداشت شده‌اند. او افزود که برخی از بازداشت‌شدگان مقامات ارشد حزب ملی بنگلادش (BNP) هستند.فرمانده پلیس داکا همچنین تأیید کرد که حداقل سه افسر پلیس کشته شده و بیش از ۱۰۰۰ نفر به شدت مجروح شده‌اند.
مقامات بنگلادش امروز منع تردد را برای سه ساعت کاهش دادند تا به ساکنان اجازه خرید مایحتاج ضروری داده شود. با وجود این کاهش ممنوعیت تردد، تانک‌های نظامی در داکا مستقر بودند و گشت‌های مسلح به نظارت بر تعداد کمی از خودروهایی که به خیابان‌ها می‌آمدند، پرداختند.قطع اینترنت و اختلالات در زنجیره‌های تأمین مشکلات ساکنان را تشدید کرده است.

فروشگاه‌های بزرگ از کاهش موجودی کالاها گزارش داده‌اند و برنامه‌های رزرو سفر و خدمات ضروری به دلیل عدم دسترسی به اینترنت مختل شده‌اند.۴۸ ساعت آینده برای دانشجویان حیاتی خواهد بود زیرا آن‌ها منتظر پاسخ دولت به خواسته‌های خود هستند. هنوز مشخص نیست که در صورت عدم برآورده شدن خواسته‌هایشان، آنها چه اقداماتی انجام خواهند داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته