دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1403 - 11:35

مذاکرات صلح باکو-ایروان در بن‌بست بدبینی/ علی‌اف برای فرانسه خط‌‌ و ‌نشان کشید

مذاکرات صلح باکو-ایروان در بن‌بست بدبینی  علی‌اف برای فرانسه خط‌‌ و ‌نشان کشید
رئیس جمهوری آذربایجان با متهم کردن پاریس به اخلال در روند صلح باکو-ایروان، به جریان‌های استقلال‌طلب مستعمرات فرانسه، قول حمایت داد.
کد خبر : 923162

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان در تازه‌ترین درگیری لفظی با پاریس بر سر مناقشات جاری در منطقه قفقاز جنوبی، تهدید کرد که به تلاش‌های استقلال‌طلبانه قلمرو‌های فرا سرزمینی فرانسه کمک می‌کند.

علی‌اف فرانسه را به جانب‌داری از ارمنستان و مداخله در امور داخلی جمهوری آذربایجان متهم می‌کند.

باکو و اتهام دامن زدن به ناآرامی در کالدونیای جدید

در ماه‌های اخیر، مقام‌های جمهوری آذربایجان روی ناآرامی‌های کالدونیای جدید که یکی از قلمرو‌های تحت کنترل فرانسه در جنوب اقیانوس آرام است متمرکزشده‌اند و حتی باکو میزبان کنگره‌ای با حضور جدایی‌طلبان کالدونیای جدید و سایر قلمرو‌های برون سرزمینی فرانسه بوده است.

بر پایه تصمیم جدید برای اصلاح قانون اساسی فرانسه، ساکنان فرانسوی که به مدت ۱۰ سال در کالدونیای جدید زندگی کرده‌اند، اجازه خواهند داشت در انتخابات استانی کالدونیای جدید شرکت کنند. برخی از رهبران محلی بیم دارند که این اقدام رأی بومیان کاناک را کمرنگ کند و آنها را در اقلیت قرار دهد. استقلال‌طلبان می‌گویند این تصمیم در راستای سیاست چند دهه‌ای فرانسه مبنی بر تغییر تدریجی بافت جمعیتی منطقه و حذف تدریجی نقش بومیان است.

علی‌اف در تازه‌ترین موضع‌گیری خود با متهم کردن فرانسه به رفتار استعمارگونه، خطاب به جریان‌های استقلال‌طلب این مناطق، گفت: تا رسیدن به آزادی، از شما حمایت می‌کنیم.

در ماه میلادی مه، پاریس مقام‌های جمهوری آذربایجان را به تشدید ناآرامی در کالدونیای جدید از راه ایجاد کارزار‌های گمراه‌کننده در رسانه‌های اجتماعی متهم کرد.

جمهوری آذربایجان هم به‌نوبه خود فرانسه را متهم می‌کند که به نفع ارمنستان، در جریان مذاکرات صلح باکو-ایروان مداخله می‌کند. به همین بهانه، دسامبر گذشته، باکو دو دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد.

باکو و بن‌بست صلح با ایروان

باکو و ایروان دو جنگ در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰ بر سر کنترل منطقه قره‌باغ کوهستانی داشتند. پاییز گذشته، باکو این منطقه را در حمله یک‌روزه بازپس گرفت. سال‌ها گفتگو‌های صلح بین باکو و ایروان با میانجیگری بین‌المللی نتوانسته است پیشرفتی ایجاد کند.

رسانه‌ها روز شنبه از شکست تلاش‌های انگلیس برای برگزاری دیدار سران ارشد ارمنستان و جمهوری آذربایجان در جریان نشست جامعه سیاسی اروپا به میزبانی آکسفوردشایر خبر دادند.

امروز، تارنمای خبرگزاری دولتی آذرتاج نوشت که علی‌اف در جریان برگزاری «دومین مجمع جهانی رسانه‌ها» در شهر شوشا گفته است که باکو و ایروان در مورد «۸۰ تا ۹۰ درصد» متن توافقنامه صلح توافق کرده‌اند.

به ادعای رئیس جمهوری آذربایجان، ارمنستان مجبور شد ملاحظات خود و واژگان مربوط به قره‌باغ را پس بگیرد که این امر باب عادی‌سازی روابط را گشود.

علی‌اف با اظهار اینکه نسبت به برگزاری دور بعدی مذاکرات وزیران امور خارجه دو کشور کمتر خوش‌بین است، گفت: نخست‌وزیر نیکول پاشینیان از ملاقات با من در انگلیس امتناع کرد. دولت انگلیس پیشنهاد داد تا در حاشیه یک رویداد در آکسفوردشایر دیداری بین ما برگزار شود. اما طرف ارمنستانی نپذیرفت و ما شگفت‌زده شدیم.

علی‌اف به‌تازگی و حین پذیرش استوارنامه کوین همیلتون سفیر جدید کانادا گفته بود: ما می‌توانیم متن معاهده صلح، دستکم اصول اولیه آن را ظرف چند ماه نهایی کنیم.

وی بااین‌حال تأکید کرد که توافقنامه صلح تنها در صورت تغییر قانون اساسی ارمنستان قابل‌امضا است. علی‌اف گفت: شرط اصلی امضای توافقنامه صلح، تغییر قانون اساسی ارمنستان است، زیرا این قانون شامل ادعا‌های ارضی علیه جمهوری آذربایجان است؛ و مادامی‌که این تغییر انجام نشود، توافقنامه صلح امضا نخواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته