دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۴۸

مردم در دولت جدید چگونه خانه‌دار می‌شوند؟

مردم در دولت جدید چگونه خانه‌دار می‌شوند؟
از مجموع ۴ میلیون واحد مسکونی موضوع نهضت ملی مسکن، ۲.۷ میلیون واحد در مراحل مختلف از تخصیص زمین تا نازک‌کاری در حال اجراست؛ حال این پرسش مطرح است که آیا نهضت خانه‌سازی با ماهیت فعلی ادامه پیدا خواهد کرد یا طرح نهضت ملی مسکن به سرنوشت مسکن مهر مبتلا می‌شود.؟
کد خبر : 922738

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تأمین سرپناه موضوع قدیمی است که به یک مطالبه جدی شهروندان از دولت‌ها تبدیل شده است. از ساخت وسازهای خانه با نرخ دولتی تا مقابله با گران فروشی ملک در شهرها، همواره در تمام وعده های نامزدهای ریاست جمهوری شنیده می شود و راهکارهای زیادی در این خصوص داده می شود؛ اما وضعیت مسکن به ویژه در کلانشهرها هر روز سخت تر از روز قبل می شود.

تمام دلخوشی مردم بدون سرپناه به همین وعده‌هاست. محمدرضا مهدیار اسماعیلی رئیس هیئت عامل صندوق ملی مسکن به تازگی در نشستی خبری گفت: اکنون رقم اجرای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد عبور کرده است و از این میزان حدود ۷۰۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

مهدیاراسماعیلی ادامه داد: برای ساخت واحدهای در حال اجرای نهضت ملی مسکن تاکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده و از این میزان مبلغ هزینه‌شده ۲۳۴ هزار میلیارد تومان آورده مردم، ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع بانکی و ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق منابع صندوق ملی مسکن و سازمان‌های همکار (سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهرهای جدید و بنیاد مسکن) هزینه شد.

وی عنوان کرد: سال گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مستقیم از منابع صندوق ملی مسکن در بخش مسکن هزینه شد که ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت انتقال زیرساخت‌های آب، برق و غیره و ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تکمیل واحدهای مسکن مهر هزینه شده است.

با تغییر کابینه دولت در روزهای آتی این پرسش مطرح است که طرح نهضت ملی مسکن در دولت آینده ادامه خواهد داشت یا با بی‌اعتقادی وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم این طرح مسیری دیگر را طی خواهد کرد؟ نمایندگان مجلس دوازدهم که به تازگی بر صندلی‌های مجلس دوازدهم تکیه زده‌اند حساسیت ویژه‌ای به این طرح دارند و معتقدند یکی از مهمترین طرح‌ها در جهت خانه‌دار کردن آن بخشی از جامعه است که از خرید خانه در کلان‌شهرها ناامید شده‌اند.

شرط مجلس برای رأی اعتماد به وزیر راه دولت چهاردهم ادامه طرح نهضت ملی مسکن است

در این میان محمد نوردهانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا درباره اولویت‌های دولت چهاردهم در حوزه مسکن‌سازی و اقداماتی که دولت باید در این خصوص در دستور کار قرار داشته باشد، گفت: ادامه نهضت ملی مسکن حتما باید در دستور کار دولت چهاردهم باشد و قطعا یکی از معیارهای دادن رأی اعتماد به وزیر راه و شهرسازی دولت آتی این است که تضمین دهد طرح نهضت ملی مسکن ادامه خواهد یافت.

خانه‌دار

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: ادامه نهضت ملی مسکن حتما باید در دستور کار دولت چهاردهم باشد و قطعا یکی از معیارهای رای اعتماد مجلس به وزیر راه و شهرسازی دولت آتی این است که طرح نهضت ملی مسکن ادامه داشته باشد.

اولویت وزارت راه در دولت چهاردهم خانه‌دار کردن مردم در مناطق محروم باشد

وی بیان کرد: طرح نهضت ملی مسکن حتما در مناطق محروم نیز باید دنبال شود؛ زیرا مردم این مناطق با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستند و عمدتا اجاره‌نشینی رایج است. از سوی دیگر با تورم بالایی در اجاره مسکن رو به رو هستیم بنابراین اولویت در ادامه نهضت ملی مسکن باید تلاش برای خانه‌دارکردن این اقشار باید باشد.

مجلس اقدامات دولت چهاردهم در حوزه ساخت مسکن را رصد خواهد کرد

نماینده سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس عنوان کرد: باید نظارت کافی و وافی بر اقدامات دولت چهاردهم در حوزه ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن صورت گیرد تا به سرنوشت مسکن مهر دچار نشود و مجلس این قول را می‌دهد که همیشه اقدامات دولت چهاردهم در این خصوص رصد خواهد کرد.

وی گفت: تغییر دولت، بی‌توجهی و عدم اعتقاد دولت یازدهم و دوازدهم به مسکن مهر باعث شد که مردم ثبت‌نام کننده در این طرح که سرمایه خود را نیز هزینه کرده بودند بعد از ۱۰ الی ۱۲ سال صاحب خانه شوند، آن هم به صورت ناقص و غیر استاندارد، دولت چهاردهم نباید این شیوه را در دستور کار خودش داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم دولت چهاردهم با عزم کافی برای ساخت مسکن و ادامه نهضت ملی مسکن ورود کند و وعده‌های داده‌شده را محقق کند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس بیان کرد: در نهضت ملی مسکن و قانون جهش تولید مسکن تعیین شده، زمین رایگان به سازندگان مردمی مسکن عرضه شود. تسهیلات هم به آن‌ها اعطا شود تا مسکن‌سازی در کشور رونق بگیرد. در واقع نهضت ملی مسکن تعهدات حاکمیت در حوزه مسکن‌سازی است و با تغییر دولت‌ها در این روند تغییری ایجاد نمی‌شود.

ساخت مسکن مطابق با قانون جهش تولید مسکن کنار گذاشتنی نیست

وی ادامه داد: هر دولتی که روی کار بیاید باید ادامه‌دهنده مسیر قانون نهضت ملی مسکن باشد و باید همانند کشورهای پیشرفته اقدام کنیم نه مثل کشورهای جهان سوم که با تغییر هر دولت قانون قبلی را کنار گذاشته و از صفر آغاز می‌کنند.

نماینده مجلس دوازدهم توضیح داد: اگر نواقصی در قانون وجود داشته باشد باید این نواقص را در دولت جدید برطرف کرد نه اینکه شروع به تصویب قانون جدید و راه جدید برای رونق مسکن‌سازی در کشور کنیم.

بازار مسکن

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بر این اعتقادیم که نواقص نهضت ملی مسکن باید برطرف شود ولی همین طرح ادامه پیدا کند، تا زودتر به نتیجه برسیم.

به گزارش آنا، نهضت ملی مسکن نتیجه اجرای قانون جهش تولید مسکن است که در مجلس یازدهم به تصویب رسید و بر اساس آن دولت مکلف است در یک دوره چهارساله، سالانه برای احداث یک‌میلیون واحد مسکونی برنامه‌ریزی کند.

این برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف، واگذاری زمین رایگان دولتی، تخصیص تسهیلات بانکی با نرخ سود ترجیحی، پرداخت یارانه سود تسهیلات و حتی اعطای وام قرض‌الحسنه و کم‌بهره به دهک‌های پایین را شامل می‌شود و ازآنجایی‌که مبنای آن قانون مصوب مجلس است، فارغ از اینکه چه دولتی در رأس کار باشد، باید اجرایی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته