دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1403 - 00:03
محققان به نگرانی‌های بهداشتی، فرهنگی و مذهبی پاسخ دادند؛

تولید ژلاتین از ضایعات کشتارگاهی طیور با ۴ کاربرد

تولید ژلاتین از ضایعات کشتارگاهی طیور با ۴ کاربرد
محققان کشورمان در پاسخ به نگرانی‌های بهداشتی، فرهنگی و مذهبی به دلیل مصرف ژلاتین پستانداران موفق به تولید ژلاتین از ضایعات کشتارگاهی طیور با ۴ کاربرد شدند.
کد خبر : 922681

احمدرضا عابدی‌نیا مدیرعامل یک شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان کارکردها و دستاوردهای این شرکت اظهار کرد: افزایش ۳۰ درصدی تقاضا برای انواع ژلاتین‌های غذایی و غیرغذایی در جهان وجود دارد و بیشترین حجم تولید ژلاتین از منابع پستانداران (گاو و خوک) حاصل می‌شود.

وی افزود: امروزه نگرانی‌های بهداشتی، فرهنگی و مذهبی به دلیل مصرف ژلاتین پستانداران به وجود آمده به همین دلیل دانشمندان را بر آن داشته تا به دنبال منابع غیرپستاندارانی بگردند که شباهت زیادی به ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی، عملکردی و حسی مطلوب ژلاتین‌های پستانداران داشته باشند؛ بنابراین ژلاتین غیر پستانداران حاصل از فرآورده‌های جانبی طیور و ماهی در صنایع غذایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به گفته عابدی‌نیا در دهه گذشته، تولید طیور حدود ۳۷.۳۴ درصد افزایش یافته که نشان دهنده این است که محصولات جانبی طیور ظرفیت خوبی برای جایگزینی منابع پستانداران برای استخراج ژلاتین دارند.

مدیرعامل شرکت پیشگامان خلق ایده برتر گفت: ژلاتین خوراکی و دارویی حاصل از انواع پروتئین محلول در آب هستند که با دناتوره شدن حرارتی و هیدرولیز جزیی استخوان و پوست حیوانات به دست می‌آید و عملکرد‌های بالقوه‌ای در بهبود ساختار غذا، ظرفیت نگهداری آب و پایداری دارد.

عابدی‌نیا اضافه کرد: علاوه بر هزینه کم و زیست سازگاری خوب این ماده به دلیل ساختار پروتئینی ذاتی و گروه‌های عملکردی متعدد، فرصت‌های اصلاح بسیاری را برای جفت کردن لیگاند‌های هدف، پیوند‌های متقابل و مواد محافظ پردازش می‌کند. از این‌رو، خاصیت آب‌گریزی و آمفی دوستی آن با آب‌دوستی قوی را می‌توان با اتصال عرضی بهبود بخشید. به تازگی در شرکت فناور بر استخراج و استفاده از ژلاتین طیور به‌عنوان جایگزین مناسبی برای ژلاتین پستانداران تمرکز کرده‌ایم.

وی بیان کرد: استفاده از ژلاتین به‌عنوان تثبیت‌کننده امولسیون Pickering درجه غذایی هنوز نسبتاً کم بوده و این نوع ژلاتین جدید است. به تازگی در جهان علاقه قابل توجهی به استفاده از مواد طبیعی و مواد غذایی برای کپسوله کردن ترکیبات زیست فعال مختلف به‌وجود آمده و در شرکت برای نخستین بار از نانوذرات ژلاتین از ژلاتین طیور برای تثبیت امولسیون Picking ساخته شده با روغن ماهی و روغن پرتقال حاوی لیکوپن در آب استفاده و مقایسه با نانوذرات ژلاتین گاوی انجام شد.

مدیرعامل شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان عنوان کرد: ارزانی، دسترسی فراوان، کاهش ضایعات و جلوگیری از آلودگی بیولوژیکی محیط‌زیست، جدید بودن ماده اولیه و قابلیت استفاده فراوان در انواع محصولات غذایی و دارویی شبیه شربت، نوشیدنی، کیک، نان، لبنیات (بستنی، ماست، شیر، کره و...) ازجمله مزایای استفاده از تولید ژلاتین خوراکی و دارویی از ضایعات کشتارگاهی طیور است.

عابدی‌نیا مطرح کرد: منابع غیر پستانداران دارای مقادیر قابل توجهی از ژلاتین هستند که شباهت زیادی به ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی، عملکردی و حسی مطلوب ژلاتین‌های پستانداران دارد؛ اما نگرانی‌های به وجود آمده درباره ژلاتین‌های پستانداران را ندارد و می‌توان چهار محصول دیگر شامل ژلاتین دارویی، غذایی، اصلاح شده برای کاربردهای متفاوت و تولید ژلاتین اولیه برای ژلاتین نانوذرات از آنها استفاده کرد.

وی با بیان نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور توضیح داد: نبود ساختار حمایت‌کننده یکی از نواقص در راه تجاری‌سازی محصولات فناور بوده به‌عنوان نمونه اگر کمیته‌ای برای جذب، تجاری‌سازی، بازار فروش و ...، برابر آیین‌نامه در نظر گرفته شده؛ باید افراد آن کمیته‌ها توسط نمایندگان هسته‌ها و واحد‌های فناور در مراحل جذب و در مدت استقرار به‌راحتی و با برنامه‌های از پیش تعیین‌شده ملاقات شوند و مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت فناور با برشمردن راهکارهایی برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه تبیین کرد: تیم سازی از افراد و اعضای هیئت علمی برای کمیته‌های تخصصی، تخصیص منابع مالی و مدیریت متمرکز برای واحد‌های دارای ظرفیت می‌تواند باعث رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته