دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نصب سایبان مصرف برق کولر‌ها را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد

نصب سایبان مصرف برق کولر‌ها را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد
رئیس مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی در مرکز رشد پژوهشگاه نیرو یکی از راهکار‌های مهم در مدیریت مصرف برق وسایل سرمایشی را انتخاب صحیح این وسایل با توجه به کاربری ساختمان و اقلیم ذکر کرد.
کد خبر : 922514

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، مصطفی مافی رئیس مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی (مرکز رشد پژوهشگاه نیرو) خاطرنشان کرد: گزارشات "هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی" بیانگر این مهم است که درسه دهه اخیر، دمای هوا به طور مستمر، نسبت به دهه قبل، گرم‌تر شده و دهه اخیر، گرم‌ترین دوره زمانی در نیمکره شمالی در هزاره گذشته است.

مافی افزود: از جمله اثرات این افزایش دما، افزایش مصرف برق در بخش سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع ساختمان­‌ها است. شایان ذکر است که امسال، سهم سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع از کل برق تولیدی کشور به حدود ۴۰% (معادل سی هزار مگاوات) رسیده است که بیانگر اهمیت مدیریت صحیح مصرف برق در این حوزه است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این میان، این مهم است که افزایش مستمر میانگین دما در سال‌­های پیش رو، سبب افزایش تقاضای برق مصرفی سامانه­‌های سرمایشی و تهویه مطبوعی خواهد شد و در صورت فقدان برنامه‌­ها و سیاست‌­های لازم‌­الاجرا در بهینه‌سازی مصرف برق در بخش خانگی و عدم همکاری و مشارکت مردم در مدیریت صحیح مصرف برق وسایل سرمایشی، شاهد افزایش شکاف بین بخش‌­های عرضه و تقاضای برق خواهیم بود که تامین برق بخش خانگی را در سا‌ل‌­های آتی با مشکل مواجه خواهد ساخت.

مافی یکی از راهکار‌های مهم در مدیریت مصرف برق در وسایل سرمایشی، انتخاب صحیح این وسایل با توجه به کاربری ساختمان و اقلیم دانست و افزود: نظر به اینکه بخش عمده‌­ای از مناطق مرکزی کشور جزو مناطق با اقلیم "گرم و خشک" هستند، استفاده از کولر‌های آبی به ویژه مدل‌­های مجهز به موتور‌های الکتریکی پربازده نظیر­ BLDC ها، بهترین گزینه برای این مناطق است و بدون شک تبلیغ فرهنگ استفاده از کولر‌های گازی در این مناطق با اصل مدیریت صحیح مصرف و حفظ محیط ­زیست، در تناقض خواهد بود موضوعی که این روزها، به وضوح با آن مواجه­ هستیم و به هیچ عنوان با شرایط اقلیمی مناطق مرکزی کشور سازگار نیست و با توجه به سیاست‌­های افزایش پلکانی تعرفه‌­های مصرف برق، سبب اعمال جریمه‌­های سنگین در قبوض برق پرمصرف­‌ها خواهد شد.

وی تاکید کرد: از طرفی دیگر، استفاده از کولر‌های گازی و سامانه‌های تبرید تراکمی در مناطق با اقلیم "گرم و مر‌طوب" و "معتدل و مرطوب" و یا به اصطلاح شرجی، به جهت تامین آسایش حرارتی، ضروری است. در این مناطق، تنظیم صحیح درجه حرارت آسایش ساختمان، نقش مهمی بر مدیریت مصرف انرژی خواهد داشت.

به گفته مافی تغییر تنظیم درجه حرارت آسایش از ۱۸ درجه سلسیوس به ۲۴ درجه سلسیوس، سبب کاهشی معادل ۲۰% در مصرف برق خواهد شد که با توجه به پهنه وسیع مناطق با شرایط شرجی در کشور، هزینه برای کاهش مصرف انرژی در سامانه‌­های سرمایشی و تهویه مطبوع، استفاده از سایبان‌­ها است.

وی توصیه کرد: نصب سایبان برای هر دو نوع کولر آبی و گازی، بسیار موثر بوده و به طور میانگین سبب کاهش حدود ۳۰% در مصرف برق خواهد شد.

مافی ادامه داد: کاهش طول کانال در کولر‌های آبی و عایق کردن آن بخش از کانال که در معرض هوای بیرون است، سبب افزایش ۱۵ الی ۳۰ درصدی راندمان کولر خواهد شد. در کولر­های گازی، رعایت فاصله حداقلی بین یونیت بیرونی (کندانسور) و یونیت داخلی (اواپراتور یا پنل داخلی) و همچنین نصب یونیت خارجی در فضایی که گردش هوای بیرون به سهولت اطراف آن اتفاق بیفتد، در کاهش مصرف برق و افزایش راندمان سیستم (دمای سرد خروجی از یونیت داخلی)، بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کولر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته