دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1403 - 09:18

ترامپ رسماً نامزد جمهوری‌خواهان شد/ از مواضع ضدایرانی معاون او چه می‌دانیم؟

ترامپ رسماً نامزد جمهوری‌خواهان شد  از مواضع ضدایرانی معاون او چه می‌دانیم؟
حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای سومین بار ترامپ را به عنوان نماینده خود به گود انتخاباتی ایالات متحده می‌فرستد حال آنکه وی در مسیر تصاحب سکان کاخ سفید فردی را به عنوان معاون و یار انتخاباتی خود معرفی کرد که مواضع آشکاری علیه ایران دارد.
کد خبر : 922497

 گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، دو روز بعد از سوءقصدی که علیه جان او شد، در جریان مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه، به عنوان نامزد رسمی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام شد.

گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین برای چهار روز در جریان خواهد بود.

دونالد ترامپ توانست در مجموع با ۲۳۸۷ رای هیئت‌های انتخاباتی، نامزدی حزب را از آن خود کند. ترامپ در نخستین روز مجمع ملی این حزب، از «جی دی ونس» سناتور جمهوری‌خواه ایالت اوهایو به عنوان گزینه معاونت خود نام برد.

سناتور جی دی (جیمز دونالد) ونس که به زودی چهل ساله می‌شود، سال گذشته بدون هیچ سابقه کار دولتی توانست با حمایت دونالد ترامپ به عنوان یک جمهوری‌خواه به نمایندگی مجلس سنا از ایالت اوهایو انتخاب شود.

جی دی ونس از سیاست‌های محافظه‌کارانه و عامه‌پسندانه حمایت می‌کند. او به بخشی از جامعه سیاسی آمریکا تعلق دارد که از آن به عنوان «راست جدید» یاد می‌کنند. این طیف شامل محافظه‌کاران پوپولیست است که با بسیاری از دیدگاه‌های سنتی جمهوری‌خواهان موافق نیستند.

مواضع در قبال ایران

اگر بخواهیم به مواضع این ستاره جوان حزب جمهوری‌خواه آمریکا در قبال ایران نگاهی بیندازیم، باید بگوییم که وی به همان اندازه که مخالف حمایت آمریکا از جنگ اوکراین است، به طور تمام‌قد پشت رژیم صهیونیستی می‌‎ایستد.

ترامپ رسماً نامزد جمهوری‌خواهان شد/ از مواضع ضدایرانی معاون او چه می‌دانیم؟

با این حال، او پس از آغاز جنگ غزه، در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌بی‌اس» اعلام کرد با تصویب مجوز جنگ با ایران مخالفت خواهد کرد.

جی دی ونس از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران است و خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را اقدامی درست تلقی می‌کند. 

او همچنین با تلاش‌های ادعایی دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا از حزب دموکرات برای احیای توافق هسته‌ای مخالف بود.

سناتور ونس همچنین سوءقصد علیه سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به دستور دونالد ترامپ را تحسین کرده است.

با این حال، او می‌گوید مخالف هدف قرار دادن اهداف نظامی در داخل خاک ایران است چراکه چنین اقدامی به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه منجر خواهد شد. در مقابل، او خواهان برقراری اتحاد اسرائیل و اعراب سنی برای اعمال فشار تجاری و دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی است.

ونس پس از حملات مرگبار گروه‌های مقاومت به پایگاه نظامی آمریکا در اردن گفته بود: «جمهوری‌خواهانی که خواستار حمله به ایران هستند، در گذشته زندگی می‌کنند.»

همچنین، ونس در اولین مصاحبه خود در پی معرفی به عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری از سوی حزب جمهوری‌خواه به شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: اولویت اقتصادی دولت ترامپ «آزاد کردن انرژی آمریکا» است. 

او در توضیح این مطلب مدعی شد: «جو بایدن ترجیح می‌دهد که به جای خرید (انرژی) از ایالت پنسیلوانیا از ایران خرید کند» در حالی که «آمریکا بر منبع گاز طبیعی‌ای نشسته است که با (ذخایر) عربستان سعودی برابری می‌کند.»

در این مصاحبه، ونس بار دیگر از تصمیم دونالد ترامپ در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی تمجید کرد و مدعی شد: «اگر قرار است ایران را بزنید باید محکم بزنید.»

در بخش دیگری از این مصاحبه او شکست داعش را نتیجه تصمیم‌های دونالد ترامپ خواند و پیش‌بینی کرد او صلح را به اوکراین خواهد برد.

واکنش بایدن به انتخابت سناتور ونس

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به انتصاب سناتور ونس به عنوان معاون اول دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو، با بیان اینکه «راه را بر آن‌ها سد خواهد کرد»، یک فراخوان را به اشتراک گذاشت و از همگان خواست تا به آن پاسخ مثبت بدهند. بایدن نوشت: «جیمز دیوید ونس و ترامپ می‌خواهند مالیات خانواده‌های طبقه متوسط ​​را افزایش و مالیات بیشتر برای ثروتمندان را کاهش بدهند.»

ترامپ رسماً نامزد جمهوری‌خواهان شد/ از مواضع ضدایرانی معاون او چه می‌دانیم؟

همچنین بایدن از مواضع خود علیه ترامپ دفاع کرد و گفت کارزار او موظف است به روشنی تهدید دومین دوره ریاست‌جمهوری ترامپ را برای رای‌دهندگان بیان کند. بایدن گفت کلمات او نیازی به تعدیل ندارند.

بایدن  یک روز پیش از تیراندازی به دونالد ترامپ در یکی از جلساتی که با حامیان مالی خود داشت گفته بود «وقت آن رسیده که دونالد ترامپ را هدف قرار دهیم». 

منتقدان جمهوری‌خواه بایدن می‌گویند او با این جمله حامیان خود را به کشتن دونالد ترامپ تحریک کرده است.

اما بایدن در مصاحبه با شبکه «ان بی سی» گفت منظور او لزوم تمرکز دموکرات‌ها بر ترامپ، سیاست‌ها و بیانیه‌های دروغین او بوده است.

رئيس‌جمهور آمریکا یک بار دیگر در این مصاحبه تاکید کرد که قصد کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی را ندارد.

ناگفته نماند که او به دلیل عملکرد ضعیفی که در نخستین مناظره تلویزیونی با ترامپ داشت و همچنین به دلیل گاف‌های متعدد و رفتارهایی که از سوی منتقدانش نشانه زوال عقل و کهولت سن است، از سوی حزب دموکرات برای کناره‌گیری از نامزدی حزب به نفع فردی شایسته‌تر تحت فشار است.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ۱۰۰ روز مانده به برگزاری انتخابات آمریکا، ترور نافرجام ترامپ بیش از پیش بر محبوبیت نامزد جمهوری‌خواه افزوده و فاصله بایدن با او را به مراتب بیشتر کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته