دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1403 - 11:31
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد:

آلودگی خواص به شهوت‌پرستی و مقام‌خواهی واقعه کربلا را رقم زد

آلودگی خواص به شهوت‌پرستی و مقام‌خواهی واقعه کربلا را رقم زد
معاون آموزشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد که آلودگی خواص به شهوت‌پرستی و مقام‌خواهی واقعه کربلا را رقم زد.
کد خبر : 921642

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمد میرعلی‌اکبری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان و حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد معاون آموزشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در مسجد الغدیر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان برگزار شد.

معاون آموزشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به علت تغییر ارزش‌های جامعه از زمان پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم تا واقعه عاشورا اظهار کرد: تغییرات جامعه از زمان پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم تا واقعه عاشورا ناشی از چندین عامل بوده است.

رستم‌نژاد عنوان کرد: براساس منابع موجود، یکی از دلایل اصلی این تغییرات، انحراف خواص و ارتجاع جامعه بوده و خواص، یعنی افرادی که باید با فکر و آگاهی تصمیم‌گیری کنند، وقتی دنبال منافع دنیوی رفته و در دام دنیاطلبی، شهوت‌پرستی و مقام‌خواهی گرفتار شدند، موجب انحراف جامعه می‌شوند.

وی متذکر شد: همچنین سرگرم شدن مردم به دنیا و کمرنگ شدن مفاهیم اسلامی در بین آنها به‌عنوان دلیل عمده‌ حادثه‌ عاشورا عنوان کرده و این تغییرات نه‌تنها در سطح فردی، بلکه در سطح اجتماعی نیز تأثیر گذاشته و موجب شده تا جامعه‌ای که در زمان پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) قرص و محکم بود، به انحراف کشیده شود.

معاون حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: به علاوه، مردمی که در زمان وقوع واقعه عاشورا زندگی می‌کردند، بیشترشان پیامبر اکرم (ص) را ندیده بودند و تنها چیزی که از نظام اسلامی یاد گرفته بودند، جنگیدن به نام اسلام و تقسیم غنائم بود، این امر نشان‌دهنده این است که چگونه ارزش‌های اصیل اسلامی می‌توانند با گذشت زمان و تحت تأثیر عوامل مختلف، دستخوش تغییر و انحراف شود.

آلودگی خواص به شهوت‌پرستی و مقام‌خواهی واقعه کربلا را رقم زد

رستم‌نژاد افزود: این تغییرات و انحرافات به وقوع حادثه عاشورا و شهادت حضرت امام حسین(ع) منجر شد که نه‌تنها یک واقعه تاریخی، بلکه یک تحول عمیق فرهنگی و اجتماعی در جامعه اسلامی به شمار می‌رود.

قیام عاشورا فراتر از یک رویداد تاریخی، حاوی آموزه‌هاست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان هم بیان کرد: قیام عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش در کربلا، فراتر از یک رویداد تاریخی، حاوی درس‌ها و آموزه‌هایی است که می‌تواند برای همه انسان‌ها و در همه زمان‌ها الهام‌بخش باشد.

افشاری تبیین کرد: این واقعه نه‌تنها برای مسلمانان، بلکه برای تمام بشریت دارای اهمیت است و می‌تواند به‌عنوان یک منبع ارزشمند برای درس‌آموزی و الگوبرداری مورد استفاده قرار گیرد.

وی با برشمردن بخشی از درس‌های امام حسین علیه‌السلام عنوان کرد: نخستین درس حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام توکل به خداست و ایشان با توکل کامل به خداوند، حتی در سخت‌ترین شرایط راه خود را ادامه داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان افزود: دومین درس این واقعه تاریخ‌ساز رضا و تسلیم در برابر اراده الهی است و امام حسین (ع) در تمام مراحل قیام خود دنبال رضایت خداوند بود و همواره خود را با اراده الهی هماهنگ می‌دید.

افشاری، سومین درس امام حسین علیه‌السلام را عمل به تکلیف و مسئولیت‌پذیری دانست و گفت: امام حسین علیه‌السلام با وجود آگاهی از خطرات پیش رو، به‌دلیل احساس تکلیف و وظیفه‌شناسی قیام کرد.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با اشاره به چهارمین درس امام حسین علیه‌السلام  یعنی آزادگی و استقلال بیان کرد: امام حسین علیه‌السلام نماد آزادگی و استقامت در برابر ظلم و ستم است و هرگز تن به ذلت و خواری نداد.

وی یادآور شد: این درس‌ها می‌توانند در زندگی فردی و اجتماعی ما نیز کاربرد داشته باشند و کمک کنند تا در مواجهه با چالش‌ها و دشواری‌ها، با استقامت و شجاعت بیشتری عمل کنیم و همواره به ارزش‌های اخلاقی و انسانی پایبند باشیم. عاشورا به ما می‌آموزد که حتی در دشوارترین شرایط، می‌توان با ایمان و اراده‌ای راسخ، بر مشکلات غلبه کرد و به پیروزی‌های بزرگ دست یافت.

به گزارش آنا، این مراسم با استقبال کارکنان استادان و دانشجویان با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن رستمیان امام جمعه دامغان در مسجد الغدیر جوار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب