دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سگ‌های رباتیک راهنمای نابینایان می‌شوند/ سرعت واکنش زیر یک ثانیه

سگ‌های رباتیک راهنمای نابینایان می‌شوند  سرعت واکنش زیر یک ثانیه
دانشمندان چینی سگ‌های رباتیکی ساختند که می‌توانند با درک صدای افراد نابینا در حد چند صدم ثانیه واکنش نشان دهند و به آنها در انجام کارهایشان کمک کنند.
کد خبر : 921237

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، تیمی از محققان در چین سگ رباتیکی ساخته‌اند که هدف آن کمک به افراد کم‌بینا در جهت‌یابی است و می‌تواند با سرعت ۳ متر بر ثانیه راه برود.

این سگ رباتیک شش‌پا که توسط دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شانگهای ساخته شده است، از دوربین‌ها و حسگر‌ها برای عملکرد و شناسایی علائم ترافیکی استفاده می‌کند.

میزان دقت تشخیص صدای ربات در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد است و زمان پاسخگویی آن کمتر از یک ثانیه است و بنابراین به سرعت و بادقت به دستورالعمل‌های صوتی افراد کم‌بینا یا نابینا واکنش نشان می‌دهد.

به گفته محققان، این ربات از طریق ارتباط هوشمندانۀ دو طرفه می‌تواند به طور همزمان دستورات صوتی بدهد و در لحظه درباره محیط اطراف و راه رفتن خود بازخورد بدهد.

سگ‌های رباتیک راهنما در چین با هدف کمک به ۲۰ میلیون فرد نابینا در این کشور ساخته شده‌اند، ضمن آنکه مقرون به صرفه هستند و دسترسی به آنها آسان‌تر است.

پروفسور گائو فنگ، سرپرست تیم تحقیقاتی این پروژه توضیح داد که تولید انبوه سگ‌های راهنمای ربات می‌تواند هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و آنها را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که به آنها نیاز دارند مقرون به صرفه کند.

سگ‌های راهنمای واقعی گران هستند و هزینه آموزش آنها در حدود ۵۰ هزار دلار است و به دو تا سه سال آموزش نیاز دارند. علاوه بر این فقط نیمی از این سگ‌های واقعی پس از آموزش موفق می‌شوند به افراد کم‌بینا خدمت کنند.

ارسال نظر
قالیشویی ادیب