دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

در نیمه جنوبی زمین منتظر خورشید گرفتگی باشید

در نیمه جنوبی زمین منتظر خورشید گرفتگی باشید
چهارشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۳ در نیمه جنوبی کره زمین خورشید گرفتگی حلقه‌ای قابل مشاهده خواهد بود.
کد خبر : 933990

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از اسپیس، خورشید گرفتگی حلقه‌ای در دوم اکتبر ۲۰۲۴ میلادی مقارن با چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ شمسی در نیمه جنوبی کره زمین قابل مشاهده خواهد بود. طی این رویداد ماه به طور کامل خورشید را نمی‌پوشاند، بنابراین حلقه‌ای از نور دور ماه دیده می‌شود و به حلقه آتش مشهور است.

به نظر می‌رسد سایه ماه با توجه به موقعیت مکانی کاربر با سرعت‌های مختلفی حرکت می‌کند. این سیاره در برخی اماکن با سرعت بیشتر از ۱۰ میلیون کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و در نقاط دیگر سرعت آن تا ۲۰۵۷ کیلومتر بر ساعت یا به اندازه سرعت یک جت جنگی، کند می‌شود.

طی خورشید گرفتگی حلقه‌ای امسال ماه میان خورشید و زمین قرار می‌گیرد و سایه آن از شمال غربی تا جنوب شرقی کره زمین می‌افتد، اما از آنجا که زمین گرد است، سایه ماه فقط روی سطوح منحنی حرکت می‌کند. در نتیجه این روند فاصله میان مکانی که خورشید گرفتگی دیده می‌شود تا ماه به طور مداوم تغییر می‌کند. به این ترتیب سرعت مداری ماه نیز تغییر کند.

این عوامل در کنار یکدیگر به معنای آن است که سرعت گذر سایه ماه بسیار متغیر است.

این رویداد به عنوان خورشیدگرفتگی هنگام طلوع آغاز می‌شود و در میانه روز به اوج خود می‌رسد و درنهایت با خورشیدگرفتگی هنگام غروب پایان می‌یابد. منحنی زمین تمایز زیادی در سرعت حرکت سایه ماه روی سطح سیاره خاکی ایجاد می‌کند.

خورشید گرفتگی حلقه‌ای مذکور در بخش‌هایی از اقیانوس آرام، جنوب شیلی و جنوب آرژانتین قابل مشاهده خواهد بود و بیش از ۶ ساعت طول می‌کشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب